Vaccination... ?

Sv: Vaccination... ?

Jag funderar lite på hur jag ska göra. Än så länge är det ingen fara på taket då båda mina katters grundvaccin fortfarande gäller. Dimma vaccinerades sista gången i maj tror jag, och Cirrus i juli (har inte papprena här). Jag tänkte att man för bekvämlighetens (och kanske kostnadens?) skull kunde vaccinera båda samtidigt men då får ju Cirrus sin för tidigt. Och om jag nu ska vaccinera så bör jag alltså isåfall bara ta snuva i år och så nästa år både snuva och pest? Visst var det väl dessutom så med snuvevaccinet att det inte skyddade så jättebra så frågan är väl isåfall om det ens är värt att vaccinera för det i år om det inte behövs för reglerna? Men det är klart, de rör sig ju på utställningar och jag vill ju inte att de ska bli smittade heller.

/Erica

Vill man ge sina katter så gott skydd som möjligt mot snuva är det nog säkrast att vaccinera mot den varje år, men man får ju väga för- mot nackdelar. Vaccin är inte helt säkra (och snuvevaccin inte jätteeffektiva heller) och en vuxen, frisk katt klarar i normala fall av snuva bra och lite skydd har den ju från vaccinet även om den bara vaccineras varannat år.

Ja, så får det nog bli isåfall. Tycker du jag kan ta båda katterna samtidigt eller vänta med Cirrus ett par månader? De kan väl inte ta skada av att vaccineras lite för tidigt?

/Erica

Cheeserica skrev:
Ja, så får det nog bli isåfall. Tycker du jag kan ta båda katterna samtidigt eller vänta med Cirrus ett par månader? De kan väl inte ta skada av att vaccineras lite för tidigt?

/Erica

Man måste inte vaccinera EXAKT på årsdagen. Det är ju inte som att antikropparna tänker: "Jaha, nu har det gått exakt 365 dagar, så nu tar jag och drar mig tillbaka..." ;) :smirk:
Några/någon månad hit eller dit spelar mindre roll.

Hihi... :D Nej det förstår jag, men jag tänkte att det kanske inte var bra att vaccinera såpass mycket tidigare, det är nog ungefär 3 månader. Brukar veterinären stämpla på stamtavlorna? Den här vaccineringen kommer ju inte spela någon roll utställningsmässigt men det kan ju vara bra att samla dem där ändå tänkte jag.

/Erica

Hej igen !
Va kul att det blev lite diskussion om ett sånt viktigt ämne
(det var jag som startade tråden )
Nu är dom vaccinerade, i går faktiskt. Vill inte riskera nåt.
Jag tycker det är bra att i samband med vaccination så
undersöker min veterinär mina katter, känner igenom magen,
kollar öron, tänder och lyssnar med stetoskop.
Få en liten koll varje år.
Jag frågade om det där att pestvaccinet sägs nu ska räcka i 3 år,
enligt honom, och han läste i FASS, så sa han att man ska vacc varje år.
Jag ville även få folk att tänka till när jag ställde frågan... det är ju en miljonindustri med alla slags vaccninationer, även på oss människor.
Det är inte många som vet alla biverkningar som kan bli och som oftast tystas ner.

jag vaccinerar alltid mina tösabitar, de är innekatter men kommer ut då och då, dessutom delar de sommarstuga varje sommar tillsammans med min mors katt och min systers katt (alla är vaccinerade).

Jag skulle inte komma på tanken att INTE vaccinera i det här fallet. Veterinären säger ju också att vi inte behöver avmaska heller eftersom de är innekatter, men jag avmaskar en gång per år iallafall (de är ju ute ibland).

Be veterinären läsa SVAs vaccinationsrapport istället för FASS nästa gång. ;) Tillverkarna har inte ändrat på sina vaccinationer utan det är klinisk erfarenhet och ny forskning (från icke-vaccintillverkare) som visat att pest-vaccinet ger mycket längre skydd än tillverkarna påstår.

Med tanke på att försäkringen endast täcker kattpest om katten är vaccinerad enligt fass så skulle inte jag ge några andra rekommendationer. Undrar om SVERAK ersätter de som vaccinerat enligt deras rekommendationer och fått kattpest?

Då tycker jag att man ska byta till Purevax vaccin där tillverkarna faktiskt rättar sig efter den nya forskning som finns och inte rekommenderar revaccination mot kattpest oftare än vart tredje år. Problem solved. ;)

Jag tycker det är skandal att försäkringsbolagen inte går efter vad SVA säger.

Mina tjejer vaccineras årligen, självklart så petas det tänder och gnälls på för mycket hull runt magen på dom då också :o :D :angel:

Inget vaccin är 100 %´, särskilt inte om man inte följer tillverkarens anvisningar.

Men tillverkaren har ju inte gjort tester på mer än ett år. Självklart kan dom inte rekomendera längre tid. Dessutom tjänar dom ju på att vi övervaccinerar våra katter, nu förlorar dom ju massor av pengar!
Och varför tycker du att SVA's oberoende forskning är mindre värd en en partisk forskning?

Alla avmaskningspreparatstillverkare har rekomenderat regelbunden avmaskning. Trots att man vet säkert att masken kan bli resistent. Först nu har man erkänt fakta.

Det är tack vare att folk inte nöjer sig med ditt tankesätt som sjukvården går vidare, annars skulle vi stå och stampa i samma spår för länge. Och dom enda som får lida för det är djuren.

Kan tillägga att i USA vaccinerar man mot pest vart tredje år.

Stoppard skrev:
Inget vaccin är 100 %´, särskilt inte om man inte följer tillverkarens anvisningar.

Inget vaccin är 100% punkt. Däremot så kan ett vaccin vara bra mycket mer effektivt än vad tillverkarna påstår och det är precis det som visat sig vara fallet när det gäller kattpestvaccin. De skyddar mycket längre än tillverkarna påstår och därför har ALLA veterinärhögskolor i USA ställt sig bakom ett nytt vaccinationsprotokoll. SVA följer deras exempel, inte "bara för att" utan för att det finns vetenskaplig grund för det.

För vaccintillverkarna är det ju en förlust att rekommendera längre intervall mellan vaccinationerna eftersom varje dos de säljer genererar pengar och de vill tjäna så mycket som möjligt. Det är STORA pengar det handlar om i läkemedelsindustrin, det är knappast någon nyhet.

De som tillverkar avmaskningsmedel försöker lura oss uppfödare att avmaska våra kattungar vid 3, 6, 9 och 12 veckors ålder samt ÅRLIGEN trots risken för att maskarna ska utveckla resistens och trots att det är osannolikt att särskilt många innekatter behövs avmaskas så ofta. Ingen veterinär jag har pratat med tycker att det är vettiga rekommendationer och i Danmark har man tom. receptbelagt avmaskningsmedel pga. risken för resistens och den oförsiktighet som rått gällande avmaskning.

Man ska inte glömma att de som tillverkar läkemedel vill tjäna pengar.

Jag har faktiskt sett i en pärm på ett apotek att flera av tillverkarna till avmaskningsmedel har ändrat till "vid behov".

Och när jag var på apoteket och frågade om avmaskningsmedel så var personalen enormt duktig och informerade noga om att man inte ska avmaska om man inte ser tydligt att katten har mask. :bow:

/Erica

Vaccinera. Sök reda på tråden "Misstänkt kattpest och julmirakel", så kanske du förstår hur vidrig sjukdomen är - och då klarade sig min kissekatt...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Senast: Lillefrun
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka