Vaccination... ?

Sv: Vaccination... ?

Mina kissar drabbades, trots vaccination, av kattsnuva. Detta är dock ingen anledning till att avstå från att vaccinera. Visserligen var det kattungar (3 & 5 mån) men vet trodde att de förmodligen skulle blivit ännu sjukare om de inte hade vaccinerats. Nu slutade det med lunginflammation på den ena och rejäl förkylning och hosta på den andra. Penicillin i nästan 1 månad. Kissarna var båda vaccinerade vid leverans men uppfödaren hade någon vecka tidigare varit på utställning och hade antagligen fått sina katter smittade där.

Sol skrev:
Be veterinären läsa SVAs vaccinationsrapport istället för FASS nästa gång. ;) Tillverkarna har inte ändrat på sina vaccinationer utan det är klinisk erfarenhet och ny forskning (från icke-vaccintillverkare) som visat att pest-vaccinet ger mycket längre skydd än tillverkarna påstår.

I vaccinationsrapporten från 2003 står det "Mot bakgrund av publicerade studier förefaller årlig revaccination inte vara nödvändig"

De säger alltså varken bu eller bä. Vi får hoppas att den nya rapporten ger mer klara anvisningar, tills dess får veterinären hålla sig till Fass.

Hur mycket får ni betala för vaccinationerna?

Den säger att den inte är nödvändig. Varför ska man fortsätta vaccinera varje år om det inte är nödvändigt? Jag ser ingen logik i det, som att äta smärtstillande när man inte har ont.

Och hålla sig till fass, hur ofta uppdateras den? Det finns andra vägar att gå om man som veterinär är intresserad av att hålla sig uppdaterad. Inte bara en bok.

Senast ändrad:

Fass uppdateras årligen. Om veterinären vaccinerar vart 3:e år och katten får kattpest (vilket kan hända även vid årlig vaccination) så är det veterinären som är ansvarig, som inte har följt tillverkarens rekommendation och även den som blir ersättningsskyldig. Jag tycker också att det är jättebra med denna debatten och hoppas att det kommer tydligare riktlinjer.

Stoppard skrev:
Fass uppdateras årligen. Om veterinären vaccinerar vart 3:e år och katten får kattpest (vilket kan hända även vid årlig vaccination) så är det veterinären som är ansvarig, som inte har följt tillverkarens rekommendation och även den som blir ersättningsskyldig. Jag tycker också att det är jättebra med denna debatten och hoppas att det kommer tydligare riktlinjer.

Riktlinjerna från SVA är tydliga. Olika katter har olika behov av vaccinationer (utställningskatter kan behöva vaccineras mot tex. kattsnuva oftare än en innekatt som är ensam katt i hushållet) och vaccinationsprotokoll bör upprättas efter individen. De är också tydliga med att det inte behövs årlig vaccination mot kattpest.

Tyvärr skiter ju de flesta svenska veterinärer fullständigt i detta och kör på som vanligt.

Vad säger då att en forskning gjord av ett företag som vill tjäna pengar är mer säker än en forskning gjord av nån som inte har ett ekonomiskt intresse utan ett intresse för djuren?

Jag har frågat förr, men du svarar ju inte på det. Varför är tillverkarens rekomendationer mer riktiga i dina ögon?

Och vad då ansvariga, hur kan veterinären vara ansvarig för om en katt får kattpest?

Jag tycker också att det är fel att övervaccinera, men en veterinär är skyldig att följa tillverkarnas rekommendationer eller vara ansvarig för annan användning.
"Mot bakgrund av publicerade studier förefaller årlig revaccination inte vara nödvändig"
Förefaller betyder inte att så är det, utan troligen. De hänvisar heller inte till specifika vacciner. Säger t.ex. Nobivac Tricat att de endast ger skydd i ett år, så kan du inte luta dig mot ovanstående citat och säga att det håller längre. Däremot kan du göra det med Purevax där tillverkaren ger den rekommendationen.
Det är inte så att veterinärer skiter i det, utan för att de har ett ansvar.
I mina ögon är veterinären ansvarig om han har rekommenderat vaccinering vartannat år och tillverkaren årligen och katten får kattpest och ersätts inte av föräkringen för tillverkarens rekommendationer inte har följts. Eller skulle ni acceptera att stå för den kostnaden om det inträffade?

Veterinärerna är, anser jag, skyldiga att uppdatera sin kunskap (tyvärr säger många veterinärer "Va?" när man nämner SVAs vaccinationsrapport) och att sedan tillsammans med kattägaren komma fram till vad som är lämpligt i just deras fall. Det sker inte idag. Hur många kattägare för en dialog om sina katters vaccinationsbehov med sin veterinär? Hur många kattägare vet öht. om att vissa typer av vaccin kan orsaka fibrosarkom eller skada njurarna? Hur många veterinärer påpekar riskerna med vaccination innan de sticker sprutan i katten?

Ingen veterinär som fört en bra dialog kring vaccinationer med varje enskild kattägare ska utmålas som skyldig om katten drabbas av sjukdomen den vaccinerats mot. Krasst sett, det kan hända även om man vaccinerar varannan månad. Biologisk variation kallas det. Vissa katter bilda öht. inte antikroppar när de har vaccinerats. Det är ingens fel.

Är det veterinärens fel om katten när den är 7 år drabbas av njursvikt pga. övervaccination? Om inte, varför ska det anses vara veterinärens fel om en katt blir sjuk trots att den har vaccinerats?

Vad jag vill är att veterinärerna tillsammans med kattägarna börjar upprätta individuella vaccinationsprotokoll! Vaccinera efter behov. Det görs inte såvida man inte är en jobbig sate till kattägare och kräver det.

Skulle aldrig falla mig in att lägga ansvaret på veterinären. Jag som djurägare har mitt eget ansvar att hålla mig uppdaterad om vad som är bäst för mitt djur. Är jag så okunnig och ointresserad att jag inte vet nått själv utan alltid måste lägga ansvaret på andra så är jag heller ingen bra djurägare.
Försäkringsbolagen tänker igenom de nya forskningsresultaten, så det kan tänkas att det blir annorlunda i framtiden.

För mig är det viktigare att katten mår bra än att jag får ersättning vid eventuell sjukdom. Men vi prioriterar visst olika där.

Jag respekterar både din och Sols åsikt och tycker inte på något sätt att den är felaktig. Men alla djurägare är inte lika förståndiga och pålästa som ni och skyller gladeligen på den veterinär som inte följt tillverkarens instruktioner. Om veterinären säger att det tyder på att vaccinet ger ett skydd i två år, men tillverkaren rekommenderar årlig revaccination och din försäkring täcker inte vård och dödsfall vid kattpest om du inte följt den rekommendationen, vilket skulle ni välja då?
Majoriteten av smådjursveterinärerna har läst SVAs vaccinationsrapport, men användbarheten av den är begränsad. Den ger inget stöd för att du ska vaccinera vart annat-vart tredje år med t.ex. Nobivac Tricat, när tillverkaren säger något annat. Däremot ger den stöd till att gå över till andra vaccin som t.ex. Purevax och om kattägare efterfrågar detta vaccin så kommer nog fler att gå över till detta.

Min försäkring täcker inte veterinärvård till följd av kattpest om man inte följt tillverkarens rekommendationer, men jag väljer ändå att inte vaccinera varje år. Detta pga. att jag är övertygad om att vaccinet jag använder (nej, det är inte Purevax) skyddar längre än ett år. I USA har man haft rekommendationer om vaccination vart tredje år länge nu och där funkar det och de använder samma typer av vaccin som vi gör.

Jag tycker fortfarande att det är märkligt att svenska veterinärer inte ställer sig bakom det generella vaccinationsprotokoll som USAs veterinärhögskolor har gjort.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Senast: Lillefrun
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka