Vaccination

C

Clintan

Är ny på det här med utställningar och har en liten fråga ang vaccinationer. Jag har tänkt ställa ut på Malmö internationella den 20 mars och min hund blir 1 år den 28 mars. När ska jag vaccinera honom, innan eller efter utställningen? Enligt en kompis ska han vaccineras innan eftersom han då har ett fullgott skydd och enligt en annan ska jag göra det precis efter 1 årsdagen, annars måste jag vaccinera om för att det ska gälla på kommande utställningar. Men vad säger de på vacc kontrollen på utställningen, min hund är ju trots allt i ettårsåldern, tiden då han ska vaccineras. Man vill ju inte anmäla och köra hela vägen dit och sedan inte få ställa ut bara för hunden inte är vaccinerad. Han är grundvaccinerad vid 8v och vid 12v.

Eftersom du är ny på utställningsfronten tycker jag att du ska fundera igenom om du verkligen ska åka på en internationell utställning så tidigt. Det finns många bra inofficiella att åka på för att träna i början. I Hundsport står de regler du behöver veta avseende vaccinationen på din hund, det står precis före propositionerna i varje nummer. Där kan du också beställa ett häfte som heter Utställnings och championatsbestämmelser som kostar 30 kr och du bör ha läst före du åker på officiell utställning. Lycka till!

Har varit på några mindre utställningar innan och det är den luddiga regeln om att hunden ska omvacciners vid ettårsåldern som jag är lite fundersam över. Bör jag vaccinera innan eller efter, enligt SKK ska det vara vid ettårsåldern. Min hund är ju i ettårsåldern då. :confused:

nu ska vi se.....

Vaccinerade Loka för ett par dagar sedan och jag och vet. snackade om detta, eftersom det är så luddigt....

Jag frågade nämligen om jag kunde vaccinera Loka nästa gång det är de andra vovvarnas tur (i sommar, Loka fick 12-veckors), då sa hon att jag FÅR, men SKK surar här. Det handlar om att prepareten har förbättras, så det är fullt möjligt, men enligt SKK ska det ske när hunden är ETT år (på dagen helst :bow:), detta pga av gamla regler. Så hör men din vet och fråga vad h*n tycker, min sa att jag ska vänta med att lägga om Lokas vacc tills hon då är ett och halvt.

Hoppas du förstår

//E

Enlig mina nya utställningsbestämmelser så är den regeln faktiskt lite upplättad! Förr stod att det att den skulle vara vaccinerad efter 1 års ålder nu står det "hund över ett års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst cirka ett års ålder och därefter får den senast utförda vaccinationen inte vara utförd för mer än 4 år sedan."

Dessa regler gäller till 2006-12-31 så skiljer det en vecka så anser jag att det är cirka och i och med den förändrade forumuleringen kan ingen stoppa dig heller när det skiljer så lite. Men ring gärna skk och fråga för säkerhetsskull, det skadar ju inte eller hur?

Hur som helst in på utställningen kommer du då din hund ännu inte är 1 år, oavsett vaccinering eller inte. Problemet blir om de sedan accepterar din förtidiga vaccinering på nästa utställning vilket jag säger att de måste enligt sina egna regler.

virrigt? hoppas du förstår vad jag menar i alla fall!

Javan

Jo det börjar nog klarna. :idea: Har jag förstått det rätt så kan jag åka till Malmö utan problem, fast jag väntar med att vaccinera honom tills att han har fyllt ett år. Enligt reglerna för jaktprov (läste det någonstans, minns inte var)så ska hunden tidigast vara vaccinerad på ettårsdagen, men det är kanske en gammal regel där också.

ja, de allmäna reglerna gäller för alla former av tävlingar, prov och utställningar för hund. De allmäna reglerna står först i varje regelkompendium. Så även där har det lättat.

Javan

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
487
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 882
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 722
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 410
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?