Vaccination och dräktigt sto.

Inka-90

Trådstartare
Jag har en liten fundering som jag skulle vilja ha hjälp med.
Det är så att jag har betäckt min ena häst, räknar dag 1 i torsdags så det har bara gått 3dagar än så länge.
Nu har en kompis frågat o hon får hyra in sina 2 hästar hemma hos mig, hon har haft dem här på bete förut och detta har varit på tal under en längre period.

Nu börjar jag fundera på mitt sto som förhoppningsvis är dräktig.
hur fungerar det att ta hit 2st nya hästar? ska man försöka göra det så fort som möjligt då?
sen en sak till.. dessa 2 hästar är inte vacc.. hur kan det påverka? alla mina egna är fullt vacc.

Sen funderar jag på abortvirus vaccinationen, jag tränar dressyr med 2 utav mina, åker till ridhus på träning varje fredag och skor fullblodet på klinik.
kompisens hästar kommer inte att åka något då de är så svårlastade..
Det finns bara 2 andra hästar här i närheten och det är grannens, och de
släpps alltid ihop med mina på betet.
Så hon kommer ju inte träffa nya hästar? känns det nödvändigt då?

Sv: Vaccination och dräktigt sto.

Förstog inte vad du undrade över. Det är ju alltid nödvändigt att vaccinera om man vill ha ett skydd till sin häst. även om dina är vaccinerade med som du åker med så kan de ju bära hem smittan... Så ja vaccinera stoet om du vill vara säker...

Fast man kan aldrig bli säker på enbart vaccinering då den skyddar till drygt 60-70 procent.
Dom dräktiga stona skall inte blandas med hästar som åker omkring.
Och måste man ändå blanda dom så får man räkna med att den dräktiga kan smittas.

AM

okey ska förtydliga mig lite då.
mitt sto som är betäckt är vacc mot hästinfluensa och stelkramp, den vanliga vacc.

Men de 2 hästarna som ska flytta hit ( min kompis hästar ) är INTE vacc mot hästinfluensa, det var det jag undrade över, om det är dumt? kan det skada mitt sto eller fölet?

Jag antar att du ändå inte tar hem hästarna om de är sjuka för tillfället?
Är de friska är det inga problem.

Det är ju inte så att just ovaccinerade hästar är smitto-bomber.

Givetvis är de inte sjuka nu.
det var bara en tanke som kom upp, man blir ju lite extra nojig så det inte händer fölet någonting.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 455
Senast: Lyxzen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 387
Senast: alazzi
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka