Vaccination hur och när???

caradan

Trådstartare
Hästen är vaccinerad följande:

030612, hästinfluensa och stelkramp
030724, hästinfluensa och stelkramp

För att få en ordentlig grund vacc ska jag då ta det igen senast den 24/7 i år eller är det fel?

Vilken intervall är det som gäller???

Hej du!
När man gör en grundvaccination på sin häst, som du gjorde och då efter 2 injektioner,då ska man ta den sista grundvacinationen 6 månader efter dessa 2....Du har tydligen missat den sista????
Mina pållar ä grundvaccinerade nu, och en av dom har fått den tredje vaccinationen efter 6 månader...Så nu gäller det en influensavaccination senast 28/6 nästa år....
Den andra pållen ska få sin tredje i november....
Tror du inte du har missat den tredje?? Eller så har du väl inte glömt nämna det nu? :confused:
Nåja, prata med din veterinär,vet ja!! :idea:
Ha det så gôtt!

//Carolrita

Tävlingsmässigt sett så räcker det att vaccinera senast den 24/7 (eller så snart som möjligt, man behöver inte vänta till sista dagen).

Jag köpte hästen i tisdags och skrev hur han blivit vaccinerad.

Då måste jag alltså gör aom hans grund vaccination???

Ja har lite problem med att få i hop mina sprutor i år .
Fölisen fick sin sista i aprill, Stot skall ha sin 1 sept i år. Så skall jag 90 dags kolla mitt dräktiga sto 14 sept.
Funderar även på att kastrera hingst åringen. Hopplöst att ringa vet flera gånger kostar fläsk.

:crazy:
Själv fick jag ju göra om grundvaccinationen på en av mina pållar, eftersom det hade gått över tiden,då och min veterinär sa att man får göra om grundvaccinationen...Det låter faktiskt ganska krångligt,tycker jag.
Tycker det vore bra om du pratar med din veterinär,så får vi se vad h*n säger om detta,då...Annars så ä jag inte så väldigt duktig på sånt här med vaccinationer... :crazy:
Lycka till!

//Carolrita

Jag fick göra om vacsinationen 02 för att jag missat en vecka. Vi glömde av att kolla kortet. Hade fullt upp med att få hästen dräktig vad det inne bär. Så när det var klart kopplade jag av. Missade då på en vecka . Fick ta om grund sprutorna då. Så nu ska det inte missas. Ska fråga vet om jag inte kan ta tidigare nästa år så hästarna kommer lika. Men nu har jag 90 dagars kollen den 14 /9 den går inte att flytta. Han kommer hem den 1 /9 då jag tror vi ska kastrera honom 1,5 år är han då. Jag tycker det är lugnast. Vi skall börja öva med honom nu .

Du kan ju ta sprutorna så tätt som fem månader. Att ridsporten kör med 12-månadersintervall innebär inte automatiskt att man måste vänta så länge...

Den veterinären jag har haft till vaccination säger så här...
Första sprutan å sen andra sprutan inom 6-8 veckor å sen tredje sprutan sex månader senare å sen ett år efter det. Och sen fortsätta som vanligt. Alltså en gång/år. Och om hade glömt nån så va de bara å vaccinera om...Aja lycka till!! Å hoppas du inte missat nån! Jag har precis grundvaccinerat min. (sista sprutan fick hon för ca 2 veckor sen så de e därför ja vet de) :D

Nej du behöver inte göra om grundvaccineringen för att få tävla. Enligt TR räcker det med två sprutor i grundvaccination (med 21-92 dagars mellanrum) och därefter årlig revaccination.

Vaccintillverkarna däremot rekommenderar en 3:e spruta efter de två i grunden som man ska ge 5-6 mån efter den 2:a.

Tack!
Gu vad skönt då slipper jag i allafall den utgiften just nu...(känns som om jag badar i räkningar!)

Själv blir jag tokig på detta med vaccination av unghäst.
Trodde att efter de 3 första grundvaccinationerna, så gick unghästen in i de vuxnas intervaller på 1 gång/år.
Men så talade min "vette" om att han skulle minsann vaccineras varje halvår. När jag börjar kolla runt lite så är det BARA SVA som skriver att unghästar ska vaccineras varje halvår upp till de är 4 år gamla. :confused:
Konstigt att alla klinikers hemsidor, Agrias hemsida, Apotekets hästhäfte, tom vaccinationskortet säjer 1 gång/år.
Nån här som fattar varför, för jag fattar ingenting. :crazy:

Vaccinationsprogrammet för ex galoppörer är var 6:e mån tom 4 års ålder, därefter var 12:e mån. Anledningen till detta är att yngre hästar är mest utsatta för influensainfektion och man vill att de ska ha extra skydd och de vacciner som fanns förr garanterade inte skydd i 12 mån.
Men de uppdaterade vacciner som finns idag, ex Equip F, har bra effekt i minst 12 mån varför vaccination var 6:e mån är onödig.
Vilket vaccin har din häst blivit vaccinerad med nu?

Han har fått både Equip vid 2 tillfälle och Equilis pro
vid 3, av olika veterinärer.
Är det samma skydd på Equilis pro som Equip vaccinet?

Tack för jättebra svar.
Jag blir så frustrerad när jag inte hänger med i hästdjungelns alla mysterier. :D

Equilis Pro: tillverkaren rekommenderar revaccination var 6-12:e månad enligt Fass vet. Equip och Equilis fungerar på olika sätt men skyddar mot samma sak. Tillverkarna av respektive vaccin säger så klart att deras är bäst...

Du kan nog lugnt vaccinera din unghäst endast en gång per år, om du inte vet att den kommer att vistas i miljöer där smittrycket är högt då kanske det är bäst att vaccinera var 6:e mån om Equilis Pro.

/ Din guide i djungeln

Nä, här ute på vischan har vi inget stort smitt tryck, så jag nöjer mig nog med 1 gång om året. :D

Tack så jättemycket för upplysningarna "min guide i djungeln" :-))))

Ha en bra sommar!

Mari

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar