Vaccination av "föl", nu eller vänta?

Ljulius

Trådstartare
Jag har en god vän som köpt ett föl nere i skåne som det var meningen att hon skulle få hem till helgen. Han är nu ganska exakt 7 månader gammal och är avvand.

Nu till problemet. Idag ringer hon för att bestämma lite mer exakt om han ska åka med lastbil eller transport och då kommer de in på ämnet vaccination. Då visar det sig att fölis är ovaccinerad, varken stelkramp eller hästinfluensa. Då hamnade hon i ett litet dilemma och jag tänkte jag skulkle slänga ut frågan till er.

Ska hon be att fölis får en första spruta nu i veckan och skicka honom med lastbil i samma veva`? (känns inte jättekul, med tankle på stressen med transport och så..)

Eller ska de vaccinera nu i veckan och ta hem i nästa vecka?

Eller vänta så han får även andra sprutan innan hon tar hem honom (alltså vänta typ ytterligare 6 veckor)

Eller ta hem honom ovaccinerad och vaccinera honom här?

Han ska stå hemma hos mig och i stallet är det 4 andra hästar förutom honom, ingen av dem är ute på tävlingar/träningar eller dylikt nu under vintern. Dock ligger ett annat stall vägg i vägg där de tävlar och tränar ganska flitigt.

Hur hade ni resonerat?`

Tacksam för alla tankar

Sv: Vaccination av "föl", nu eller vänta?

Jag skulle vaccinerat nu och sen väntat några dagar innan jag tog hem fölet. Om det fanns möjlighet skulle jag låtit det stanna hos säljaren tills det även fått nästa spruta. Jag skulle inte vågat exponera fölet för en ny miljö ovaccinerat, särskilt inte med tanke på A2-utbrottet inom travet.

Det var lite så vi tänkte... Och just det där med A2 utbrottet känns mindre kul...

Följdfråga, efter att fölet fått första sprutan, när har den ngt skydd ö h t?

Har fått info om att fölet har visst skydd efter första sprutan men inte fullt.

Ja, det har jag oxå hört.

Frågan är om det handlar om ett par dgr eller ett par veckor man borde vänta? Får så olika svar...:confused:

Efter rådgörande med veterinärer så blev den lille vaccinerad i förra veckan och kommer med lastbil i veckan som kommer, tack för era svar, både här och via PM! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nästa vecka landar ett flyg från Island på Norrköping flygplats där min nya stjärna är ombord. Då hästinfluensa inte finns på...
Svar
3
· Visningar
848
Hästvård Jag har nyligen fått hem en fölunge som är helt ovaccinerad. Hon ska vaccineras nu i veckan mot hästinfluensa och stelkramp. Jag vet...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: eldkyss
·
L
Hästvård Hej! Har en fråga kring vaccination som jag hade varit jättetacksam om någon ville svara på snabbt. Köpte en ponny som har varit...
Svar
1
· Visningar
779
Senast: sweep
·
Hästvård Jag har köpt en liten fölis som står i Wales. Eftersom hon kommer att vara 8 månader när jag får hem henne, bad jag att de skulle starta...
Svar
4
· Visningar
742
Senast: dee79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur