va trött man blir på försäkringsbolag...

Mli

Trådstartare
Jag fick avliva min häst förra veckan då vet. upptäckte en förträngning i halskotpelaren som inte gick att åtgärda. Pratade med försäkringsbolaget och det var ju ett "solklart fall", kliniken skulle direktreglera fakturan och sen skulle livbeloppet betalas ut. Nu efter en vecka fick jag fakturan oreglerad från kliniken och kontaktar försäkringsbolaget.

Nu vill dom inte reglera fakturan eller betala ut livbeloppet eftersom det rör sig om en defekt som är medfödd. Det hade dom ersatt om jag inte hade haft ett glapp i försäkringen för ca 18 månader sen när jag bytte bolag. Hästen räknas som nyförsäkrad och då täcker försäkringen inte skador som uppkommit innan.
Jag trodde i min stilla lilla värld att den karenstiden försäkringsbolagen hade vid nytecknande tog hand om alla dessa fall. Vad får dom att tro att jag har upptäckt en skada på hästen, försäkrat hästen och intygat skriftligt att den är frisk och sen väntat 18 månader innan jag tar den till en veterinär?

Det som stör mig mest är att jag hade fått klarttecken för utbetaling och reglering TROTS att jag berättade att defekten troligtvis var medfödd.

Skitkul. Här sitter man med en faktura på närmare 18 000:- och får inte ett öre på livdelen. Precis vad man behöver efter man har tagit bort en häst man har haft sen han var under året. Tänk om dom inte hade hittat felet direkt utan letat ett tag - vad hade den fakturan hamnat på då? Och om skadan hade gått att behandla så hade jag ju varit tvungen att betala innan hästen fick lämna kliniken.... ojoj... hästen hade nog fått bo där ett tag (för 1000kr/dygn+ moms). Men då hade jag iallafall haft hästen kvar.

Sv: va trött man blir på försäkringsbolag...

Vilken tråkig historia! Det du kan göra är väl att "reklamera" försäkringsbolagets handhavande av ärendet.

Tyvärr är det ju så att om man bryter en försäkring kan såna här saker hända.

Du måste överklaga! Kommer du ihåg namnet på människan som gav dig löfte om reglering och utbetalning?

Visst vet jag namnet, jag skulle ha henne som kontakt framöver och skicka papperna till henne. Men sen skickade kliniken till nån annan utan att jag visste det. Knappast lönt att överklaga eftersom jag enligt dom "borde veta att man inte kan lova saker per telefon". :confused:

Enda hoppet ligger hos veterinären som jag ska prata med imorgon. Fick reda på nu att han har skrivit många felaktigheter i jorunalen. Tex att hästen har haft dessa problem sedan födseln. Undrar var han fick det ifrån? Jäkla skillnad på medfödd defekt och att hästen har haft problemen innan. Dom kom i somras UNDER FÖRSÄKRINGSPERIODEN. Om han kan skriva om journalen så kanske det finns ett hopp, men jag orkar inte dra detta hur länge som helst.

Jag har överklagat liknande beslut förr hos stora företag och myndigheter utan effekt.

Jag förstår att det är tungt för dig men i försäkringspapprena står det att det inte gäller för skador/sjukdomar som fanns innan försäkringen tecknades.

trist för dig men om bolagen släppte igenom alla fall skulle försäkringarna bli orimligt dyra.

detta visar problemet med glappande försäkringsperioder, nåt man ska undvika i största mån.

men jag tycker definitivt du ska prata med veterinären och be honom korrigera journalen.
Då kan du ev få vetbesöken ersatta.

Hej!

Jag vet ioförsej inte hur det är med vet, men på människa kan man inte bara skriva om journaler hur som helst, man får göra ett tillägg och då kommer det gamla felaktiga stå kvar, och om f-bolaget redan bråkat kan dom nog fortsätta med det..

Har du provat att ringa den du pratade med från början? Ibland går dom på f-bolagen om varandra och har du tur kan person 1s löfte vara korrekt. Ring och kolla med den..

/ Lavinia, som också haft sin beskärda del med diskussioner med försäkringsbolaget..

Jag förstår också försäkringsbolagen till viss del. Men tycker ändå att man inte ska bli "straffad" om man har valt att ha hästen oförsäkrad en tid eller som i mitt fall av misstag få ett glapp med nån månad. Om man kan påvisa att hästen har haft problemen under den tiden som oförsäkrad så visst... men jag kan visa både videofilmer och resultat från treårstest som definitivt bevisar att han INTE har haft dom rörelsestörningarna som veterinären påstår. Hade försäkringsbolagen vart lite nogrannare med vad dom försäkrar in (typ krävt vet.intyg) så hade dessa problem inte blivit.

Och vad är deras karenstid till för isånafall? Och vad händer om man köper en oförsäkrad häst som efter 10 år visar problem av en medfödd skada?

Var ju en jäkla tur egentligen att min häst visade problemen nu och inte om 10 år, då hade det blivit betydligt mkt mer premier och en väldigt mkt större livförsäkring som man hade gått miste om. Tur i oturen att jag bestämt mig för att inte köpa ny häst direkt, det hade jag ju kunnat se mig i drömmarna om.

... men jag kan visa både videofilmer och resultat från treårstest som definitivt bevisar att han INTE har haft dom rörelsestörningarna som veterinären påstår. Hade försäkringsbolagen vart lite nogrannare med vad dom försäkrar in (typ krävt vet.intyg) så hade dessa problem inte blivit.

Nu förstår jag inte riktigt... Du säger först att det inte syns på hästen att det är något fel, och sedan att om det krävs veterinärintyg för försäkring hade detta inte skett. Men det var ju ett dolt fel? Eller har jag missförstått dig?

Karenstiden är ju främst för smittsamma sjukdomar, ledinflammationer och sådan saker.

Jag har full förståelse för försäkringsbolaget, men finns det något sätt du kan påvisa att det finns en chans att skadan uppkommit annat än som medfödd?

Men är veterinärerna verkligen säkra på att skadan är medfödd, min lekmannamässiga åsikt och av mina personliga erfarenheter är att det borde synts tidigare om det varit medfött.

Jag förstår också försäkringsbolagen till viss del. Men tycker ändå att man inte ska bli "straffad" om man har valt att ha hästen oförsäkrad en tid eller som i mitt fall av misstag få ett glapp med nån månad.
Det är ju inte frågan om att straffa någon utan att försäkringsbolag inte vill betala ut pengar för skador som redan fanns när försäkringen tecknades. Har du själv missat att betala in försäkringen, trots påminnelser, så står du ju där med en oförsäkrad häst och det blir då en nyteckning och inte obruten försäkring. Du kan ju inte beskylla försäkringsbolaget för att vara ogina när det är du som slarvat!

Jag beklagar förlusten av din vän. :( Den jag tycker du ska lägga energi på är din veterinär som påstår att det är ett medfött problem, fick du inget veta innan? :confused:

Vet vad du går igenom bytte försäkringsbolag på våra hästar efter att jag fått betala en försäkring för mitt fullblod ett halvår efter att vi tog bort ,då han hade blivit utdömd.
Nu visade det sig att mitt russ i sommras blev dålig hos fodervärden som haft honom i 7 år, vi åkte till klinik med honom och fick konstaterat att han hade bronkit. Genom att vi bytt försäkringsbolag så vägrade vårat "nya" försäkringsbolag att betala och menade på att bronkiten var medfödd. Vi överklagade och skickade med tävlingsresultat från både travet och hoppningen men det gick inte igenom.
Nu travar han tillsammans med sin mamma på de evigt gröna ängarna sen i måndags:cry: , men det känns värdelöst att ha haft en häst försäkrad i 17 år och aldrig använt försäkringen tidigare och när det blir ett problem så täcker den inte.

försäkringarna täcker det som de täcker.
om man läser på och intresserar sig för vad man tecknar för försäkring behöver man inte bli överraskad.

Vad jag menade var att hästen har inte visat problem av defekten förrens nu, och om besiktning hade gjorts hade hästen med stor sannolikhet gått igenom UA. Om hästen skulle nyförsäkras ( i detta fallet var det bara snack om att byta bolag) så hade jag förstått om dom hade velat ha en besiktning att utgå ifrån för att senare inte påstå att hästen varit sjuk innan.

Eh, varför har du fått för dig att jag inte betalat? Det finns faktiskt andra sätt att missa datum på.... Lite taskigt påhopp.

Och jag tycker ändå i övrigt att man ska kunna ha en häst oförsäkrad lålänge man vill och sen försäkra in den med ett veterinärintyg eller liknande.

Senast ändrad:

Defekten var en missbildning på den 6-7 halskotan som gjorde att det tryckte rätt på ryggmärgskanalen. Vet. sa att den var medfödd men problem har inte uppstått förrens hästen har vuxit till sig. Hästen har haft en enorm tillväxtperiod under detta året.

Jag håller med dig helt, men i detta fallet hade jag ju ringt och frågat och fått klartecken på att dom skulle täcka allt.

Nu när jag svarat på allas inlägg kan jag ju meddela alla att det fick ett lyckligt slut efter allt krångel!

Dom ringde idag och hade ändrat synpunkt helt efter ett snack med deras veterinär och helt plötsligt var det självklart att ersättningen ska betalas ut på livförsäkringen och att dom även tar vet. vården! :bump: Dom bad om ursäkt för att det skulle ta en vecka innan pengarna var mig till handa... Vågar knappt tro det förrens pengarna är i hand visserligen, för löften över telefon har ju dom redan sagt att dom inte kan ge ;)

Detta trodde jag aldrig kunde ske, att ett större bolag kunde ändra sin ståndpunkt så drastiskt. Men det kanske var nån som upptäckte att jag har ytterligare 17 försäkringar hos dom.. inte kul att tappa såna kunder kanske.

På vilket sätt är det ett påhopp? Du skrev själv att du pga misstag haft ett glapp på ett par månader, hur har glappet uppstått ifall du betalt i tid? :confused: Självklart bestämmer du själv om hästen ska vara försäkrad eller inte, men visa mig den försäkring som täcker medfödda defekter vid en nyförsäkring!

Skönt att det löste sig iaf, det är jobbigt nog att behöva ta bort ngn som står en nära.

Jag tog fel på huvudförfallodagen för försäkringen, tittade på fel hästs försäkringspapper. Jag tar det personligt när folk antar att jag inte betalar fakturor, skulle inte du göra det?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 941
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 935
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 803
Senast: Piranesi
·
Hästvård Min tjej blev utdömd på klinikken i fredags, fick beskedet idag att försäkringen godtar detta, men dock vill dom inte betala ut hela...
Svar
9
· Visningar
3 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka