Sv: Va ska ja göra?
När du gömmer dig eller bara byter om och går åt motsatt håll som hunden är på väg åt, så ge massor av beröm och någon godisbit eller erbjud lek till din hund. Det ska vara värt att veta var du är.
Ytterligare en sak du kan göra är att ta med dig riktigt gott godis i en påse, när du ser att din hund är en bit framför, lägg ut några godisbitar på marken och så låtsas du sitta och äta och mumsa på detta godis tills hon kommer. Se till att det inte finns någon godis kvar när hon kommer fram. Då känner hon bara på lukten att hon missat något riktigt smaskigt och är ganska angelägen om att hålla sig nära sin matte som är en riktigt jäkel på att hitta gott godis.
Gör om övningen flera gånger under promenaden, låt henne hinna med och få någon godis ibland.
Är hon inklickad? Jag har och tränar även andras hundar med att belöna varje gång de ser/känner doften av vilt. Då får jag en hund som söker upp mig varje gång den ser/doftar vilt istället för att springa efter.
Du gör så här:
När du är på promenad i skogen och så får hunden syn på ett rådjur. Då visar du med hela kroppen hur glad du är och öser beröm och godis över hunden. Tala om vilken duktig hund hon är! Gå sedan åt en annat håll, så hunden inte visar mer intresse för rådjuret. Så jobbar du varje gång du märker att hunden ser eller får upp spår på vilt. Beröm massor och erbjud godis, lek, kamp eller godissök. Något som hunden uppskattar väldigt mkt.
Så har jag tränat mina hundar och de kommer alltid springades till mig när de får syn på vilt. Kallas "skvallerträning". Hunden kommer farandes och säger: Matte, matte, det står ett rådjur där borta, får jag godis eller lek nu?
Sele är alltid bra för hundar. De minimerar risken för nack/ryggskador.
Lycka till!!