Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Sv: Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Jag kan svara för mig och maken =)

Jag är ledig en dag mitt i veckan och maken en = inget fritids dessa två dagar. Och det ska likförbaskat tjafsas om den enda dagen julveckan som vi behöver lämna. Det kan inte vara nåt annat än latsäckar :mad:

Lat, vet jag inte om vi är. På min förskola jobbar jag alla dagar utom mellan jul/nyår, vi har inga barn dessa dagar men det finns mycket att göra ändå, tvätta alla filtar, vagnöverdrag, kuddar, liggunderlag, skura stolar ja listan kan göras lång. Givetvis om någon behöver jobba så finns jag där, det är bara att ringa och förvarna och det vet föräldrarna om. Men om du är arbetslös eller föräldraledig får du inte lämna under skollov, den reglen har vi. Vi har även stängt 3 veckor under sommaren, för att barnen skall få tre veckors ledigt, vilket inte skedda innan vi införde den reglen, då lämnades hela sommaren, mamma och pappa åkte på semester och barnen lämnades av andra vuxna till dagis.

Tänk, jag trodde nästan att jag var ensam om såna upplevelser! Har jobbat på många olika ställen o träffat många olika familjesituationer. Ibland får man verkligen stålsätta sig för att inte göra nåt man ångrar... Fast ibland har jag faktiskt gett svar på tal, man kan inte svälja hur mycket skit som helst...

Men som tur är är de flesta barn o föräldrar helt underbara! :love:
Sen kan man ha dåliga dagar! :angel:

Tror knappast att alla sju barnen har en mormor som riskerar att bli sjuk, eller rättare sagt jag vet,skulle vi ha en förälder som är i din situation så skulle det ordna sig, det finns beredskap för akutsituationer.Många föräldrar sätter upp sina barn för det är enklast så fast de vet att till 99% kommer de inte, sen finns det de som inte ens ringer och talar om att de inte kommer. Vi kan sitta med listan före varje lov kolla vilka som ska ha tillsyn och säga på förhand att den kommer inte o inte den heller. Det är inte det att vi inte vill joba men vikariekostnad och matkostnader för detta kanske vi kunde få lägga på annat. Två persona och sju portioner mat på ett barn tycker jag iallafall är slöseri med skattepengar.

Det viktiga i sammanhanget måste ändå vara barnen och jag kan inte se att barnen får lida för att ni planerar in något för mycket mat och verksamhet på en vardag på ordinarie tid. Nog för att förskoleekonomin kan vara ett aber men det kan ju knappast vara den som föräldrarna ska utgå ifrån när de planerar sin jul. Om ni har förberedelse för en akutsituation när det blir fler barn än sagt, så borde ni väl kunna vara förberedda på en situation där det blir färre barn än sagt? Och hur mycket pengar kan det gälla med 6 matportioner för dagisbarn? Personalen borde ju kunna få ledigt om det inte dyker upp så många barn.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att personalen är professionella och föräldrarna privatpersoner, man kan inte begära att föräldrarna ska kunna förutsäga sitt privatliv i detalj flera veckor i förväg och bestämma exakt hur man ska göra på julen, man kanske kommer på dagen innan att moster ska stanna en dag extra för att vara med barnen. Sen håller jag med Silverkedjan, mitt intryck av dagis är också att det är bättre att skriva att man kommer och sen stryka än tvärtom. Jag har aldrig hört att det skulle vara bättre att ringa måndag morgon i mellandagarna och säga att mitt barn kommer idag.

Senast ändrad:

KL
Vill bara tala om att på "vårt" fritis var sju barn anmälda 22 o 23 vikarie ordnad mat beställd, vi beställer mat från ett äldreboende och betalar per portion. Av dessa sju barn kom ETT, som kunde varit på dagis maten hade inte behövt beställas och betalas. Kostnaden för vikarien hade blivit noll. Detta är för mig ett slöseri med skattepengar och sanningen är att detta upprepas varje lov.Föräldrar har rätt att kräva barnomsorg men ibland verkar det som det inte finns några skyldigheter från föräldrars sida.
Ska tillägga att inget av barnen var sjuka utan blev bara hastigt lediga.

Kan förstå att det känns som slöseri när det blir så. Nu är det ju möjligt att det finns en "slentrianmässig" bokning av fritids hos er och då kan jag förstå att det uppstår viss irritation om det upprepas varje lov.

Utan att veta hur det är för andra så bokas här i alla fall inget fritids för egen tid, utan för att vi jobbar. Men ibland har jag också jobbat i verksamheter (tex boenden) som planerar för fler antal elever än det slutligen landar på. Och det kan vara dagen före det ändrar sig. Då har jag valet att göra annat, som map skriver om längre upp, eller kompa ut. De gånger jag har kompat ut kommer jag givetvis och hämtar tidigare eller lämnar inte alls om jag tar hela dagen. Man får inte glömma att vissa av oss jobbar i liknande verksamheter där saker kan ändra sig över natt. Ska vi då låtsas jobba, och riskera att stöta på personal i affären. Nej, jag tror inte det :). Däremot har vi blivit tillfrågade någon gång om sonen kan komma några timmar ändå för att något annat barn annars skulle bli helt ensamt. Och det är ju ok om vi bara skulle varit hemma ändå.

Vid några tillfällen då barnomsorg varit bokad har vår enda släkting inom tio mils radie tagit sonen, för att hon vill. Och det är inget jag kan pracka på eller avkräva svar om en månad eller två innan. (40-talisterna är en busy generation med egna arbeten och intressen, inte bara barnbarn ;))

Den ordinarie personalen kan ju ta ut komp om det inte kommer barn men har du satt in vikarier så har de rätt att få betalt för de timmar de är bokade, alltså blir det en extra kostnad, nu är det ju inte bara mellandagarna som detta händer utan varje lov är det samma sak. På dagis är det inte lika vanligt med detta stora manfall men om 6 av 7 barn inte kommer varav en del inte hör av sig en gång då tycker jag det är konstigt. Samma visa är det till alla lov, vi har möjlighet att samarbeta med dagis men har man så många som 7 st är det roligare för fritisbarnen att vara på fritis. Det är ju inte bara sex portioner på ett år för då är det ju inget att ta upp men sammanlagt kansske det är 100 portioner plus lön minst tio dagar för vikarier som inte behövs och då blir det genast mer pengar det handlar om.
Det finns alltid föräldrar som inte kan planera sin arbetstid och de har vi som personal full förståelse för men detta att man inte ens bryr sig om att ringa det tycker jag är respektlöst. Någon skyldighet har man ju som förälder med barnomsorg.

Sen håller jag med Silverkedjan, mitt intryck av dagis är också att det är bättre att skriva att man kommer och sen stryka än tvärtom. Jag har aldrig hört att det skulle vara bättre att ringa måndag morgon i mellandagarna och säga att mitt barn kommer idag.
Man kan ju föra en dialog ... tala om att jag kommer att göra mitt bästa för att de ska vara lediga, men, jag måste ha en backup om det skiter sig!
Då är personalen förberedd och kan ordna därefter. Ni anar inte hur mycket jag trollat med knäna i mina dagar!

jag håller med om att det är tråkigt med att barn inte kommer på lov men tycker faktiskt inte att det är det värsta. De barnen får ju vara hemma med sina föräldrar och ha det bra. Visst det blir ett visst svinn MEN det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna (dvs glada barn som varit hemma och är pigga och utvilade när de kommer tillbaka!).

VÄRST alla kategorier är de som lämnar sjuka barn med alvedon i kroppen för att "hinna" jobba ett par timmar innan alvedonen går ur barnet och man börjar se att det är faktiskt riktigt sjukt. Inte nog med att barnet ifråga blir ivägtvingad till förskola/skola man smittar dessutom ner alla andra.

Mina barn i skolan är ju så pass stora (6-7 åringar) att de faktiskt berättar och säger hur det var på morgonen. Ett barn hann inte mer än in klassrummet innan jag fick gå och ringa efter föräldrarna. Hostade något så förskräckligt och var alldeles feberblank och ynklig. "jag sa till mamma att jag var sjuk" Men hon tyckte jag skulle försöka... Detta är inget barn som gnäller i onödan och spelar sjuk. Då känner man att man blir arg. Må så vara att man har viktiga möten etc men att skicka sjuka barn till skolan?

I somras hade vi en personal från fritids som skulle han 10 barn eller så. Han satt TVÅ veckor med ett endaste barn! Han var grymt sur för han hade verkligen velat vara ledig då, men blivit tvingad att arbeta. Det var absolut inga problem för oss att ha det fritidsbarnet eftersom vi hade henne förra året och dessutom var henns bror med också. Jag tycker att man även som personal har rätt att bli irriterad när det blir så här. Föräldrar har också skyldigheter. Han satt sig ned och ringde runt till alla. De kanske skärper sig nästa år.

delvis kl

Att personalen på förskolan får uppleva en hel del underligheter (som t ex fisande mödrar) är de inte ensamma om. Tänk vad frisörerna får se och höra under en dag... Eller ICS-kassörskan, busschauffören, läraren, läkaren...

Att folk inte tar ansvar för sitt handlande tror jag också är något som en mängd yrkesgrupper retar sig på. Hos oss är det inte alls ovanligt att folk inte dyker upp på bokade tider utan att höra av sig - är inte det oartigt så säg? Jag måste ju betala personalen ändå.

Utskällning kan man få för vad som helst och dessutom händer det att mina klienter biter och river mig...

Med detta inlägg vill jag ha sagt - nada... Det är både roligt och ledsamt att läsa om era erfarenheter. Jag visste inte att så många föräldrar inte verkar uppskatta umgänget med sina ungar. Är det verkligen så?

Jag visste inte att så många föräldrar inte verkar uppskatta umgänget med sina ungar. Är det verkligen så?

Jag visste inte heller att det var så. Huvva. Varför har man barn om man inte vill umgås med dom?

Själv har jag valt att jobba 65%, mot tidigare 100%, just för att få tillbringa mer tid med killarna.

Jag vill inte att de ska tillbringa mer tid på dagis än med oss, eller att vi ska pussla och stressa med tider. Jag är glad över att jag ekonomiskt sett klarar att jobba så lite.

Men för min del blev det lite väl LITE dagistider. Mina pojkar kom helt av sig i alla rutiner av att bara vara där ibland, eftersom jag jobbar påde dagtid och kvällar. I vår hoppas jag på ett annat schema med mer fasta dagar. Ändå kommer de bara vara där ett par förmiddagar och över någon lunch, per vecka.

Jag visste inte heller att det var så. Huvva. Varför har man barn om man inte vill umgås med dom?

Själv har jag valt att jobba 65%, mot tidigare 100%, just för att få tillbringa mer tid med killarna.

Jag vill inte att de ska tillbringa mer tid på dagis än med oss, eller att vi ska pussla och stressa med tider. Jag är glad över att jag ekonomiskt sett klarar att jobba så lite.

Men för min del blev det lite väl LITE dagistider. Mina pojkar kom helt av sig i alla rutiner av att bara vara där ibland, eftersom jag jobbar påde dagtid och kvällar. I vår hoppas jag på ett annat schema med mer fasta dagar. Ändå kommer de bara vara där ett par förmiddagar och över någon lunch, per vecka.

Ett tips är att ha barnen helt lediga en dag i veckan (om det går!!) o sen ha t ex mellan 9-14 de andra dagarna. Då får barnen kontinuitet o är med då det "händer" saker. Vi har märkt att de barn som har lite tid på fsk har svårare för att hitta kompisar o de har svårt att se sammanhanget i det vi gör. Oftast har vi ju ett tema som fortlöper under en termin eller nån månad o då är det svårt för barnen att hänga med om de inte är där så ofta. (Som du själv märkte!:))

Skönt att höra att det finns föräldrar som har möjlighet att vara med sina barn! Sen när de börjar skolan är man ju "tvingad" att ha dem där o då kan man gå upp i arbetstid! :)

Ja, det är precis så det är för mina barn.

Tyvärr jobbar jag ju så korta turer när jag väl jobbar, antingen 8-12 eller 16-20. Och jag jobbar i princip varje dag, kanske en ledig dag i veckan, men då blir det ändå bara runt två dagar i veckan som de är på dagis. Och vi betalar full taxa, dryga 2000:- :crazy: Så till våren har vi gjort upp med dagis om att de ska få gå fler dagar, trots att jag kanske bara jobbar kvällen.

Men hur är det hos er, får du lämna även om du jobbar em? Vet att nån kommun har så sjuka regler för bl a nattarbetare... De måste hämta senast 14.00... Går man av 8 o somnar 9 är det ganska ohållbart att hämta 14...
Hela tiden pratas det om det bästa för barnen o sen kommer det ganska ohållbara regler för folk med skiftarbete...
Sen är det väl lite hur flexibla vi är på förskolorna oxå... Det handlar ju om att ge o ta!

Men är detta verkligen ett olösligt problem? Ni kanske borde gå ut med att det är bättre att inte skriva upp sig och sen kan man akutringa in sitt barn senast 24 timmar i förväg? Jag tror att de flesta föräldrar försöker vara snälla genom att förvarna om att barnet kanske kommer så att det finns en förberedelse för det. Men vill ni ha det tvärtom så gå ut med det.

Men ni tänker lite fel om ni vill att vi föräldrar ska skämmas (?) för att vi saboterar ert system. Och att vi ska ta hänsyn till vad andra familjer gör, om det är 10 barn eller 30 barn eller 2 barn som inte dyker upp, är ju ointressant för mig som förälder. Jag kan ju inte planera min familjetid utifrån vad andra föräldrar kanske gör elelr inte gör. Om ni har ett system som gör att det inte går att dra tillbaka en vikarie då är det ju ert system det är fel på, inte att jag som förälder bör vara schysst och se till att ert system funkar. Ordna ett system och rutiner som fungerar, det måste ju vara det enklaste, i stället för att irritera sig på föräldrarna.

Det lustiga är att det till 99% alltid är samma föräldrar som har problem med att vara lediga klämdagar o storhelger, men som alltid ändå väljer att ha barnen hemma i sista sekund. Om jag har ringt in en vikarie t ex o beställt mat så kan jag inte avboka den vikarien eftersom h*n är bokad för jobb. Personen har kanske tackat nej till andra jobb för att vara hos oss. Maten ska oxå betalas o har jag köpt hem tex mjölk o pålägg mm så håller ju inte det över hela julen...

Klart att inte ni kan ta hänsyn till vad andra familjer gör, men du måste förstå problematiken för oss oxå, vi har en budget att hålla o det går ut över dina barn om vi inte håller den. Varje chans vi får att spara, tar vi för att kunna lägga på barnen istället.

Vi har även stängt 3 veckor under sommaren, för att barnen skall få tre veckors ledigt, vilket inte skedda innan vi införde den reglen, då lämnades hela sommaren, mamma och pappa åkte på semester och barnen lämnades av andra vuxna till dagis.

Jag har varit med om ungefär samma sak hos sonens dagmamma.

Jag hämtade honom på badplatsen, han och ett syskonpar var där, syskonparets föräldrar lögade sig några filtar bort...
I mina ögon helt vidrigt.
Eller föräldrarna som bara hämtade det ena barnet om inte den andra föräldern också var hemma, för det var ju så jobbigt med två.

Såna föräldrar har barn som nån sorts accessoar. Usch -

Om ni har ett system som gör att det inte går att dra tillbaka en vikarie då är det ju ert system det är fel på, inte att jag som förälder bör vara schysst och se till att ert system funkar. Ordna ett system och rutiner som fungerar, det måste ju vara det enklaste, i stället för att irritera sig på föräldrarna.

Fast inte skulle du väl vilja vara den vikarien som blir av med sin inkomst i sista stund? Har man lovat jobb, och pengar, åt en vikarie så kan man inte bara ta tillbaks det igen.

Nej men man kan ju ha rutiner som gör att man är mer säker på att vikarien behövs. Är detta ett ekonomiskt problem så borde det kunna gå att lösa med bättre information och kommunikation.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka