Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Sv: Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Men för att återknyta till problemet i tråden: det du beskriver är ju inte föräldrarnas fel. Det är en förklaring till varför det blir "tjat" men problemet med vikarier, lite administrationstid, svårt med komp, etc ligger ju i er organisation. Jag har full förståelse för att förskole och fritidspersonal har ett tufft och ganska dåligt betalt jobb som verkligen inte är nåt latmaskjobb, men det kan inte betyda att det är vi som "kunder" är ansvariga för att få er organisation att fungera. Med rakare och mer öppen information kan man nog få bort problemet med barn som inte dyker upp till viss del men det går aldrig att få bort helt skulle jag tro, inte om man inte ändrar rutinerna på något sätt.

Helt ot nu men jag blir så irriterad och brinner lite för detta ämne:

Till både Brandgul och Kim. SLUTA JOBBA obetalt på er fritid. Det gagnar INGEN vare sig er, föräldrarna eller barnen. Det är inget "kall" och om kvalitén blir lidande så får den bli det då. Hur tror ni att de ska kunna komma mer resurser om ni bäddar för det?

Är lärare men vi har både förskollärare/fritidspedagoger och grundskollärare (och barnskötare ett par st) på vårt jobb och jag ser faktiskt inte vinsten med att själv betala material till sitt jobb/ planera hemma obetalt. Skriv övertid och ta ut det i pengar så kommunen faktiskt ser vilken TID det är och vad som behövs för att upprätthålla kvalitén. Om ni inte får skriva övertid så be då den ansvarige rektorn att berätta vad som ska plockas bort och sen stå för det mot föräldrar/kommun.

Ni hjälper ingen med att jobba obetalt snarare tvärtom. Jobbar över gör jag gärna om jag måste men då ska jag ha betalt för det också. Komp verkar ju inte fungera för er då ni inte får ta vikarie (vi har ofta det här för att få ut kompledighet.).

Hur ska vi få upp yrkesstolthet mm om vi samtidigt säger att det är okej att jag gör jobbet hemma gratis? Ta facket till hjälp eller något. Jag håller med Mino det är inte föräldrarnas "fel" att det brister i er organisation ang planering mm.

*fortsätter att trådkapa*

Jag håller med dig till punkt och pricka. Men det svåra är ju att kunna stå med rak rygg inför föräldrarna och berätta hur ens beslut att inte arbeta gratis faktiskt påverkar deras barn.

Jag är lärare och kan säga att tidvis skulle eleverna definitivt drabbas om jag skulle lägga ner arbetet när arbetstiden är slut och arbetsgivaren säger att de inte tänker betala någon övertid.

Föräldrarna är dessutom fortfarande invaggade i gamla vanor, om att lärare faktiskt gör en massa och ställer upp en massa gratis. T ex följer med på skolresor eller ordnar klassfester etc. Det börjar ju läggas ut mer och mer på föräldrarna själva men det brukar komma en och annan syrlig kommentar när jag är tydlig och berättar att sådant inte ryms inom min arbetstid ens om jag hade velat.
Går man in på föräldrasajter och kollar skoldiskussionerna där så kan man ju läsa spaltmeter med ledsna/sura/arga föräldrar vars barn inte får den hjälp de behöver i skolan. Mina elever med behov av särskilt stöd skulle hamna ännu mer efter om jag inte jobbade grats. De som behöver högre utmaningar utöver godkäntgränsen är dessutom redan nu satta lite på undantag då jag måste hinna lyfta de som knappt har näsan över vattnet.

Vart får man det stöd som man verkligen skulle behöva, för att nå ut med detta?
Dessutom, även om man vågar och är tydlig så kommer många föräldrar att hävda att de inom andra branscher, minsann visst jobbar gratis övertid även på sina jobb. Som om det skulle rättfärdiga det utsugarsystemet...

Senast ändrad:

Det man gör är att berätta för föräldrarna att man slutat arbeta gratis, att rektorn inte vill betala för att man ska göra det på sin fritid samt be dem ringa till rektor/politiker/skriva insändare i lokalblaskan. Rektorn vägrar betala för att hen inte har pengar - skolan får för lite pengar från politiker. Riskerar politikerna att inte bli omvalda för att skola/fsk inte funkar kommer pengarna komma. Men de kommer INTE för att man gör jobbet gratis, däremot sliter man ut sig.

Jag vet inte riktigt vart kopplingen var att föräldrarna skulle vara problemet? Har jag skrivit det var det i alla fall inte medvetet. Det började med att någon tyckte att det var hemskt att sitta och rulla tummarna om det inte kom tillräckligt många barn. Jag skrev då att jag alltid jobbar jul på en annan arbetsplats och då är det inte så lätt att hitta på något vettigt att göra. Så kom vi in på planeringsspåret, men det hade egentigen ingenting med julledigheten för min del. Några dagar hit eller dit vagör inte hela året. Det var väl mer att det blev ett resursslöseri när folk bokade plats och inte dök upp??

Det skulle vara toppen att kunna passa varandras barn varannan vecka. Men då är det 3 h som ska tas ut och det hinner vi inte mellan 9 och lunch. Men helt rätt skulle jag kunna få ut min tid varannan vecka. Men sen kommer alla möten. Det är miljö, säkerthet, mat osv. Det känns som att de dagar vi är fulltaliga vill vi gå ut i skogen och inte återigen stå på gården och "passa barn". (Jag skulle hellre slopa alla möten...)

Däremot det jag stridit för genom hela tråden är ju att alla barn borde få ha det som dina barn. Dvs. att ibland behöver de inte vara där utan ni hittar på något annat. Det finns föräldrar som aldrig verkar få ut komptid trots att de jobbar varenda juldag, klämdag etc. som förskolan har öppet. Dessutom verkar de bara ha tre veckor semester på sommaren också. En del som jobbar jul tar ut de dagarna någon annan gång under året och kanske åker bort med sina barn. Men vissa verkar som sagt aldrig få ut sin ledighet och det är det jag reagerat mot. Där står jag obevekligt på barnens sida. Till och med ensamstående mammor jag känt har kunnat unna sig lite tid tillsammans med sina barn.

Nej vi är inte för många barn per personal. Vi har öppet 11 h per dygn, kanske det som gör att det ställer till det? Vi är ofta bara 2 stycken efter klockan 14 t.ex.

Senast ändrad:

Läs igenom tråden igen. Det är många som skriver att de betalar för sin plats och ska bannen mig ha valuta för pengarna också. Tadaa! Hur många som skriver i denna tråd är t.ex. inte skitirrterade på om inte alla kläder hänger på sin plats osv osv. Det handlar som mycket om service hela tiden. En som jag tjuvlyssnade på när jag var på stan sa att hon skällt ut personalen för att barnen stått så fult i luciatåget så de inte gick att fota. Det enda jag tänkte på var alla personal som stått och slitit med att baka pepparkakor till alla föräldrar i tre dagars tid. Vad är det egentligen som är viktigt??? För mig är det viktigare at vi haft en bra dag än att Pelles mamma fick leta hand handskar i "hittakorgen". Som personal och förälder har man så otroligt olika syn på vad som är viktigt. Egentligen skulle jag kunna skita i allt och bara se till att kapprummet är städat och att alla barn är kammade. Fler skulle kanske bli nöjda då??

Ja, vad bra att du ska ta upp detta med den som är ansvarig,.
Jag har arbetat som timvik både på förskola och dagis, och jag upplever att detta är den bästa tiden för barnen, personalen har ju verkligen tid för barnen, göra saker som man annars tyvärr inte hinner. Tycker att ni var starka som lämnade barnen där endå på fritids.

En som jag tjuvlyssnade på när jag var på stan sa att hon skällt ut personalen för att barnen stått så fult i luciatåget så de inte gick att fota.

Helt fantastiskt.
Den kommentaren borde stå i en Hall oh Shame vad gäller puckade uttalanden.

Det är också något jag som lärare fått lära mig att stänga öronen för. Man jobbar arslet av sig för att ordna så att det ska bli bra. Sedan är det något som går lite snett och då är det bara det som en del fäster sig vid.

Vi hade ett tema i skolan och en av lärarna hade ordnat det jättefint med bekanta som är skådespelare som kom utklädda till kända barnboksfigurer. Det var picknick och det var lekar och barnen var jätteglada.
På eftermiddagen ringer en förälder och min stackars kollega trodde för ett ögonblick att de ville tacka för att barnen fått en sån fantastisk dag...
-NÄ. Det handlade om att deras barn inte ätit hela matsäcken. Har verkligen inte personalen koll på barnen så att de äter upp sin matsäck??

Är man sjuk i roten som ringer för att klaga på något sådant efter en sådan dag? Tror den föräldern att man som lärare blir peppad att fixa fler guldkantsdagar? Dog ungen av undernäring? Tror de inte att barnet skulle ha ätit sin matsäck helt om h*n var riktigt hungrig? Tror människan att man inte har något annat för sig än att springa runt och kontrollera att alla barn verkligen tömt sina matsäckar? SKA en lärare verkligen se till det?

Hon tog det ganska lugnt ändå, men vafan. Tänker folk inte ens en enda liten sekund innan de anser sig vara KUNDER och ha rätt att KLAGA??

Jag har personligen blivit rätt arg och sur över en frökens sätt vid ett par tillfällen, men då har jag sagt ifrån direkt, men kanske i vassare ton än vad jag hade behövt. Men när hon ställer sig i hallen och talar om att dottern minsan inte hade fått gått ut i dag för hon hade inga regnkläder, och att det vore bra om jag kunde ta dit det, varpå jag pekar på dotterns krok där det hängde dels ett vanligt regnställ och ett flecefodrat regnställ och undrade om det var något fel på något av dem? Varpå hon svarar; Jasså på hennes krok, där har jag inte tittat. Då undrade jag var de ville ha regnkläderna annars...

Och sedan när det blev vinter och samma fröken flög på mig när jag hämtade att jag var tvungen att köpa nya vinterskor åt dottern för hon fryser om fötterna, varpå jag tittar ner och konstatera att det är nog inga skor som håller värmen fulla med snö och det kanske är bra om de hjälper en 3,5 åring att dra ner overallen över vinterkängorna.

Sen har jag även fräst till åt en annan fröken då jag letade igenom lådan med överblivna kläder och vantar, jag brukar göra det varje dag för det är ett elände för fröknarna att hålla reda på alla saker, det inser jag oxå. Ialla fall så plockade jag upp Fs vantar och la dem på hyllan varpå Fröken X dyker upp och snäsigt talat om att om jag märkte upp sakerna så skulle jag slippa leta efter dem, varpå jag frågar om det inte räcker med för och efternamn... :grin: Jag har som sagt inget emot att leta rätt på våra saker i överblivet lådan eller torkskåpet, men jag vill inte ha glingar om märkning när jag vet att jag har märkt upp det ordentligt.

Och jo jag tycker oxå att det är hemskt med de barn som aldrig får vara lediga, och går långa dagar helt i onödan, jag vet att det var många barn som aldrig fick någon semester innan man började inför att barnen var tvungna att vara lediga 3 veckor.

Ang planneringsspåret så har faktiskt våran förskola börjat lägga möten kvällstid, det kanske inte uppskattas till fullo av alla, men ändå så får de då mer tid att göra saker med barnen.

Tidigare var det möten i tid och otid och de verkade aldrig komma utanför dagisgården, men som det är nu så är ialla fall min son ute i skogen eller på andra utflykter i närheten minst tre dagar i veckan, vissa perioder har de varit mer på gården för att då kunna plocka in några barn åt gången och sitta och jobba med något inne som kräver lite lugn och ro.

Och ang lucia, det var det som höll på att få föräldrarna att gå i taket när de helt plötsligt ställde in hela lucia firadet med kommentaren att "barnen tyckte att det var så stressigt", för ett par år sedan, Vilket vi föräldrar inte köpte överhuvudtaget, men tack vare den konflikten fick vi till ett bra föräldraråd med bra kontakt med arbetslaget som har gjort att alla trivs mycket bättre. Och i år hade vi en underbar lucia med drop in fika före, föräldrar klädde på sina barn och sedan fick vi gå och ställa oss på baksidan och så kom alla barnen och sjöng för oss ute. Visserligen helt hopplöst att få bra bilder i mörkret men helt underbart stämningsfullt och det är värt så otroligt mycket mer!

Puckade människor som dessutom väljer fullständigt fel tillfälle att brusa upp på träffar man ju i alla yrken. Om man däremot i sin professionella roll börjar utgå från att alla man stöter på är idioter som vill blåsa en då vet jag även av egen erfarenhet att man bör stanna upp och tänka till. Man kan inte jobba med människor om man ständigt misstror alla.

MEN: har man inte inom fsk:n någon slags arbetsuppgifter som personen/personerna kan göra istället då? Planering, tvättning, (extra) städning, inköp av material, "studietid" eller annat. Jag menar: att låta personalen bara "sitta av" dagen/dagarna verkar vara ett enormt slöseri.
Givetvis så arbetas det med sådana saker, ingen sitter av tiden.
Men det skulle vara roligare att ha lagt ut vikariepengar en dag med 18 barn och två personal ...

Är någon sjuk faller hela systemet o du får många gånger hoppa in i barngruppen istället för att planera. Vikarier är svårt att få o kostar för mycket... Många gånger planerar man hemma för att faktiskt få tid att göra det o för att kunna sitta i lugn o ro.

.

Då säger jag (som någon annan också sa): Ring chefen och säg att "för att hinna med planeringen nu när XX blev sjuk så måste jag göra det på övertid hemma - jag sätter upp det som övertid, okej?"
Säger chefen nej = inget sånt arbete blir gjort den veckan (och då talar man om det för chefen).

När chefen får börja välja mellan att betala vikarie eller betala övertidstimmar för ordinarie personal så tror jag valet blir enklare....

Så länge ni gör det på er egen fritid så är det klart att chefen inte behöver sätta in vikarie!! Vik-kostnaden sparas in och ni tar inte ut någon ersättning för jobbet ni gör hemma.

Nej, detta problem är faktiskt något som NI (och chefen, men det är ju inte hän som "lider" så länge ni bara slavara vidare) äger själva. Jag vet att det inte är lätt. Jag vet att ni inte är ensamma. Men det är NI som måste göra något åt det!! Sluta jobba oavlönat! Sluta vara martyrer!

//Björk, personalare

Då säger jag (som någon annan också sa): Ring chefen och säg att "för att hinna med planeringen nu när XX blev sjuk så måste jag göra det på övertid hemma - jag sätter upp det som övertid, okej?"
Säger chefen nej = inget sånt arbete blir gjort den veckan (och då talar man om det för chefen).

När chefen får börja välja mellan att betala vikarie eller betala övertidstimmar för ordinarie personal så tror jag valet blir enklare....

Så länge ni gör det på er egen fritid så är det klart att chefen inte behöver sätta in vikarie!! Vik-kostnaden sparas in och ni tar inte ut någon ersättning för jobbet ni gör hemma.

Nej, detta problem är faktiskt något som NI (och chefen, men det är ju inte hän som "lider" så länge ni bara slavara vidare) äger själva. Jag vet att det inte är lätt. Jag vet att ni inte är ensamma. Men det är NI som måste göra något åt det!! Sluta jobba oavlönat! Sluta vara martyrer!

//Björk, personalare

Här skulle jag önska en fackförening som har lite tänder kvar i käften.

Så här låter det om man skulle säga som du säger:
Arbetsgivare: Då får ni prioritera bort något annat för att få uppgiften att rymmas inom arbetstiden.
Arbetstagare: Ja, jag vet då inte vad som skulle kunna tas bort, kan du säga vad jag ska prioritera bort?
AG: Det är du som är utbildad och professionell, du måste ta beslutet.
AT: Det finns ingen luft i organisationen så det finns inget som kan tas bort utan att det drabbar verksamheten.
AG: Det får ni ändå se till att ordna. Jag litar på er professionalitet.

Envisas du med att det inte går, så blir du utan löneförhöjning nästa gång. Och det är inte en överdrift utan det är SANT. Anledning till utebliven lönehöjning är t ex brist på flexibilitet...

Visst kan vi göra annat när vi inte får barn under klämdagarna, men ibland vill även vi kunna ta ut vår komp o klämdagar är ypperligt till det precis som många andra gör. Vi kan sällan ta ut kompdagar när vi har verksamheten igång!

Men alltså, nu fattar jag inte riktigt.... :confused:

Handlade inte tråden om att det var trist/onödigt att ni var tvingade att jobba med "överbemanning" under mellandagar/semestrar o annat? Att ni satt och väntade på barn som aldrig kom fast föräldrarna sagt att de skulle komma?

Och nu säger du att du gärna vill kunna ta ut komp då? Vilket jag förstår, men i så fall hänger det ju inte riktigt ihop.... :crazy:

Om nu problemet som diskuteras är att föräldrar säger att barn ska komma och sen kommer inte barn och du (mfl) sitter på jobbet "sysslolösa" pga detta - då är det ju bara göra all denna planering mm som inte hinns med annars.

Om det däremot inte är något problem att barn inte kommer för då kan du (mfl) istället ta ut er komp - tja, då är väl inte det där med barn som inte dyker upp något större problem? :confused:

SJälvklart ska ni ta ut kompledighet! Och självklart förstår jag att det passar bra vid klämdagar (det gör det ju för många andra yrkesgrupper också i regel). Men; mitt förslag om att pyssla med sånt man annars inte hinner handlade ju om "problemet" med barn som inte dök upp - att personal sitter utan arbetsuppgifter i mellandagar och annat. ...... Om detta inte är något problem så .....??!

Fast problemet är ju att om det är tio barn som säger att de ska komma, och man inte kan ta ut komp av den anledningen, så är det inte så roligt när inga av de barnen dyker upp? Visst kan man då ta ut komp resten av dagen, men hur roligt är det att gå upp tidigt och åka till jobbet bara för att vända där?

Fast problemet är ju att om det är tio barn som säger att de ska komma, och man inte kan ta ut komp av den anledningen, så är det inte så roligt när inga av de barnen dyker upp? Visst kan man då ta ut komp resten av dagen, men hur roligt är det att gå upp tidigt och åka till jobbet bara för att vända där?

Nej, självklart förstår jag det dilemmat. Det är ju inte skoj.

Men återigen: det jag försökte göra var att ge ett förslag (i första hand borde det vara av intresse för chefer/arbetsgivare, men när jag läste att flera stycken jobbar oavlönat på fritiden så är det ju även i deras eget intresse antar jag): att då istället kunna ägna tiden åt några andra meningsfulla arbetsuppgifter som man annars har svårt att hinna med.

Jag tyckte nämligen det lät (i något inlägg) som att det ibland satt personal sysslolösa hela dagar i mellandagarna för att barnen inte kom. Vilket ju verkligen är ett resursslöseri.

Jaha, då missförstod jag dig. :) Jo, självklart har du rätt i det. :)

*kl*

Okej, jag har kanske inte uttryckt mig helt klart...

För att reda ut angående klämdagar. Denna julen var vi som vanligt ihopslagna med andra fsk på området. Alla ville givetvis ha semester eftersom julen låg så bra iår. Få semesterdagar gav många lediga dagar! Min förskolas personal väntade tills alla lappar om ledighet var inne o det visade sig att vi skulle ha barn alla dagar, men bara ett eller max två barn. Vi delade upp alla dagarna mellan oss så alla fick jobba en dag var. Då föräldrarna hörde att deras barn var de enda från oss, lyckades de ordna så att de inte behövde komma o vi kunde vara lediga. Vi hjälps åt både föräldrar o personal för att göra det bästa för barnen.
Jag har jobbat på sammanslagningar då vi har väntat på sammanlagt 15 barn o det har kommit tre... Lite slöseri med resurser. Men det är ju långt ifrån alltid det sker o inte på alla ställe. Men det händer!!! Hade vi haft 10 barn från min förskola anmälda hade vi inte sagt nåt, men är det så få som ett eller två så vet vi att föräldrarna många gånger tycker det är synd om barnen att lämna. Därför informerar vi föräldrarna, inte för att vi själva vill vara lediga.

När det gäller övertid o planeringstid så försöker vi även lösa det på bästa sätt. Just nu är vårt största problem att få in vikarier! Det finns inte att få tag i helt enkelt. Vi jagar när det är folk borta från oss o eftersom vi är en liten enhet är vi sårbara med för lite personal. Kan sitta o ringa runt (vilket tar tid...) o inte få tag i någon alls o det slutar med att vi får jobba extra. Först o främst är det vår planeringstid som rycker. Låt sägar att jag jobbar till 14 en dag o vi saknar den personal som ska gå till 15.30. Då har vi kanske 2 personal på 20 barn,vilket är farligt... Detta gör att jag får ta min planeringstid o jobba den tiden då vi saknar personal.

Jag skriver upp all tid jag lägger ner på jobb i olika former, så jag jobbar inte gratis på min fritid! Men väljer själv att sitta kvällstid hemma just för att få lugn o ro då vi inte har nåt bra ställe att sitta på förskolan. Vi har inget planeringsrum utan sitter i personalrummet där det ständigt händer saker... Svårt att få nåt uträttat då... (Japp jag är till råga på allt väldigt lättdistraherad sen jag "gick in i väggen" för nåt år sen...) Att jag sitter hemma många gånger är alltså självvalt! Inte påtvingat!

Jag har avdelningsplanering 1,5 timme tillsammans med min kollega var tredje vecka! Låter bra va? :D Vi har ingen möjlighet att lägga detta på nåt annat sätt o det är inte helt lätt att planera allt tre veckor fram... Vi är tre arbetslag som ska ha in vars 1,5 timme. Vill vi göra nåt annat med barnen än att vara ute på vår gård går det inte att lösa på annat sätt.

Angående sur personal som inte har koll på kläder o annat beklagar jag verkligen... Det är supertrist med sån attityd från personalen, det ska inte få hända!
Men vi kan oxå få ta väldigt mycket skit från föräldrar som aldrig märker sina kläder o skickar med för smått eller för dåliga kläder beroende på väder... Suck o pust när vi ringer för att barnen ligger med feber eller har kräkt ner oss... När barnen inte orkar stå på benen o vi får höra att "h*n har ingen feber o då får man gå på fsk, så är reglerna!"

Men återigen! Jag älskar mitt yrke! Tack o lov har vi många fördelar oxå! ;)

Det finns inte alltid vikarier att sätta in vid sjukdom, o vid klämdagar mm vill vi inte sätta in vikarier som barnen inte känner eftersom vi inte är på ordinarie fsk då!

Jag sitter inte sysslolös om jag jobbar på klämdagarna!
Men om man är vikarie så är det inte så lätt att göra nåt kreativt...

Denna tråden handlar lite om allt möjligt just nu... Inte bara klämdagar!:angel:

Här skulle jag önska en fackförening som har lite tänder kvar i käften.

Så här låter det om man skulle säga som du säger:
Arbetsgivare: Då får ni prioritera bort något annat för att få uppgiften att rymmas inom arbetstiden.
Arbetstagare: Ja, jag vet då inte vad som skulle kunna tas bort, kan du säga vad jag ska prioritera bort?
AG: Det är du som är utbildad och professionell, du måste ta beslutet.
AT: Det finns ingen luft i organisationen så det finns inget som kan tas bort utan att det drabbar verksamheten.
AG: Det får ni ändå se till att ordna. Jag litar på er professionalitet.

Envisas du med att det inte går, så blir du utan löneförhöjning nästa gång. Och det är inte en överdrift utan det är SANT. Anledning till utebliven lönehöjning är t ex brist på flexibilitet...

Tack! Precis så är det många gånger!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka