Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Sv: Va i ***!! - tråkigt bemött på fritids

Om man inte säljer hästen - ger man inte sina barn den trygghet de behöver menar du? Det ena går väl ändå att förena med det andra? Är jag en dålig mamma för att jag har en häst stående härute i stallet menar du?

Jag pratar om mitt perspektiv ur min föräldraroll. Varför skall saker och ting alltid tolkas som ett dömande av andras val? Petruska sa att hon tyckte/trodde det var ovanligt med föräldrar som prioriterade största möjliga föräldratid, och jag svarade att jag är just en sån som prioriterar att få till största möjliga föräldratid. Det innebär på inget vis, och jag förstår uppriktigt sagt inte hur du kan tolka det så ens med en gnutta fantasi, att jag med det dömer andra som inte gör som jag själv gör. Det är en sanslös bukesjuka att tro att allt här handlar om att kritisera alla andras val.
Det är min tid och mina barn jag tar upp i mitt exempel. Mina förutsättningar är inte dina, lika lite som dina förutsättningar är mina. :mad:
(jag ska hålla mig till senior i fortsättningen, nu minns jag varför jag slutade besöka andra forumsdelar, tack för påminnelsen)

*KL*
Några tankar: förutsätter ni att all föräldratid lika värdefull för barnet? Jag uppfattar det som om en del av er menar att om bara barn och föräldrar befinner sig på samma plats så har barnen det bra, men det skiljer ju mycket mellan hur mycket fokus man kan lägga på barnen när man är hemma. Min mamma var hemma mycket med mig när jag var liten men jag minns inte det som en viktig tid för mig. Hon höll på med sitt i ganska stor utsträckning. Jag minns fritids som mycket positivt eftersom det fanns så mycket att göra där. Min dotter är i en ålder då hon vill att vi i första hand ska göra hennes lekar/aktiviteter på hennes villkor. En optimal dag för henne är att vi leker doktor, katt, Karlsson på taket, målar och leker med lera mm. Att gå i affärer, tvätta och andra hushållssysslor är inte så kul om hon inte får göra det helt på sina villkor vilket sällan går av säkerhetsskäl eller ekonomiska skäl... Så sett ur hennes synvinkel så är inte all föräldratid bra tid.

En annan tanke: är det verkligen rimligt att dra alla över en kam - barn är inte lika och det skiljer sig mycket mellan olika familjekonstellationer under olika perioder och åldrar. Har man tex mycket konflikter hemma kan det vara skönt för både barn och vuxen att få lite tid isär och ladda batterierna. Under en period kanske det minst problematiska sett ur ett helhetsperspektiv är att barnet befinner sig relativt mycket på dagis.

Min poäng är att det kanske inte är så svartvitt att en snygg dagisstatistik är en förutsättning för bra föräldraskap och harmoniska barn. Sen undrar jag lite över en annan rådande föreställning: att det är bra för barn att ha tråkigt. Vad kommer den ifrån? Hur många vuxna tycker om att ha tråkigt? Folk blir ju rent av deprimerade när de har lite att göra, tex när de är arbetslösa. Att undvika stress är en sak men att utifrån den ambitionen anse att det är bra att ha tråkigt, det förstår jag inte.

Det handlar om en så liten tid av mitt liv så jag tycker nog att mina barn är värda den tryggheten. QUOTE]

Jag tycker att mina barn är värda trygghet, men för mig innebär det inte att ge upp fritidsintressen. Jag tycker att det är en allmän diskussion, visst är det roligt att höra hur du och din familj har löst det, men själv funderar jag utifrån familjesituationer i största allmänhet.

Ovanstående citat tolkar jag som att du är av din åsikten att man inte ger sina barn den trygghet de förtjänar om man inte ger dem all sin tid? Att inte ge barnen trygghet går för mig hand i hand med att vara en dålig förälder. Jag utgår inte från att du dömer andra, jag frågar efter ett förtydligande.

Varsågod för påminnelsen, förresten. Det är ju ett sätt att avsluta en diskussion på.

*KL*

Hoppsan vilken vändning detta tog!
Alltså, det får ju inte bli nån tävling i vem som har barnen MINST på dagis/fritids! Barnen mår bra av att vara iväg från sina föräldrar o träffa andra barn. Det är så man får sin sociala kompetens. Barnen ska ha kvalitetstid på fsk/fritids, inte bara vara där ett par timmar varje dag, då missar de mycket av verksamheten o kommer inte in i gruppen ordentligt.
Men det är oxå viktigt att träffa sin familj! Att få vara ledig lite då o då o bara få vara utan en massa andra barn omkring sig o ha lite tråkigt, mår barn oxå bra av. De behöver inte stimuleras konstant. De måste lära sig att koppla av o ta det lite lugnt!
Tempot i samhället idag är så högt att vi som jobbar på fsk/skola märker att barnen har det tufft. Framför allt de barn som "alltid" är hos oss. Tänk er själv att vara på jobb 10h dagligen året runt o ha max tre veckor ledigt...

Sen måste man ju som vuxen få ha lite egentid o få tid att andas lite! Jag skulle inte kunna ge upp mitt liv o bara leva genom mina barn. Det blir både de o jag olyckliga av. Men det är viktigt att jag har nåt som jag kan göra med mina barn! Bara att ha dem med mig i stallet, eller gå en sväng på stan, sitta o mysa i soffan osv. Bara för att jag är mamma förlorar jag ju inte alla mina rättigheter till ett eget intresse! Men barnen går före! Det är skillnaden tycker jag.
Jag brukar säga att först kommer barnen, sen djuren, sen min man o jag! Detta för att de är förlitar sig på oss för att överleva!

En glad o tillfreds förälder har glada o tillfredsställda barn! :)

Lite svammel så här på kvällskvisten...:p

Mycket klokt svammel, tycker jag! Det är så jag menar, även om jag tydligen inte kan uttrycka mig utan att folk tar anstöt... :cool:

Jag tror på att barnen behöver både kvalitets och kvantitetstid! Enbart kvantitetstid tror jag inte gynnar barnen och det gör inte heller enbart kvalitetstid.
Det är ju rätt lätt att omvandla kvantitetstid (du bakar en kaka, barnen leker intill) till kvalitetstid (ni bakar kakan tillsammans-längre tid, mer kladd, mkt roligare!:D). Att lägga upp hela sin tid tillsammans om kvalitetstid tror jag dock är dömt att misslyckas (även om jag förstår att det av naturliga skäl lätt kan bli så om man har begränsad umgängesrätt med sina barn), barnen måste också lära sig att kunna underhålla sig själva.

Jag tror på att barnen behöver både kvalitets och kvantitetstid! Enbart kvantitetstid tror jag inte gynnar barnen och det gör inte heller enbart kvalitetstid.
Det är ju rätt lätt att omvandla kvantitetstid (du bakar en kaka, barnen leker intill) till kvalitetstid (ni bakar kakan tillsammans-längre tid, mer kladd, mkt roligare!:D). Att lägga upp hela sin tid tillsammans om kvalitetstid tror jag dock är dömt att misslyckas (även om jag förstår att det av naturliga skäl lätt kan bli så om man har begränsad umgängesrätt med sina barn), barnen måste också lära sig att kunna underhålla sig själva.

Det är något som dagens barn till viss del inte behöver kunna längre,tyvärr. De skjutsas från aktivitet till aktivitet dagarna i ända, det ska vara minst 4-5 hobbier och gärna i lekskoleåldern. Vad hände med barnen som lekte i timmar med sina kottdjur? Barn som istället för en välordnad lekpark, får en igenvuxen trädgård att stimulera sin fantasi i? Dagis är jättebra i lagom doser, föräldrar mår bra av lite egentid, dels som partner men även som egen individ, för att kunna ge sina barn det bästa av sig själva. På lördagar så jobbar min man medan jag vakar av. Våra döttrar på snart 14 o 12 passar då sina yngre bröder 6,4 år. De är mkt ute på tomten, fixar med kaninerna leker och har sig, trygga i att jag finns i huset, om än sovandes.
Ett sätt att lära sig ansvar i lagom doser under trygga förhållanden. På detta sättet så får de även möjlighet att underhålla sig själva, fast tillsammans.:idea: (lite svamlig då jag inte är riktigt vaken ännu:angel:)

Om du läser vad jag skriver helt enkelt, utan att lägga pannan i djupa veck och försöka tolka fram vad jag inte skriver, så kanske skuldbördan i ditt liv skulle minska. Jag planerar mitt liv efter hur mitt liv ser ut, inte utefter hur ditt liv ser ut.

Jag tackar! :o :)
Vi är ganska kloka egentligen allihop, o menar nog många gånger samma sak men uttrycker oss olika. Sen har man olika värderingar, men som jag sa innan, ibland undrar jag varför vissa skaffar barn... :cry:

Men jag hoppas att du o alla andra här inne får en riktigt bra jul! :banana:

Du har så rätt i det du säger! Ibland vill vi våra barn så väl att det går till ytterligheter! :)

Om du läser vad jag skriver helt enkelt, utan att lägga pannan i djupa veck och försöka tolka fram vad jag inte skriver, så kanske skuldbördan i ditt liv skulle minska. Jag planerar mitt liv efter hur mitt liv ser ut, inte utefter hur ditt liv ser ut.

Om du är orolig över att dina skriverier ökat på min personliga skuldbörda så kan jag trösta dig med att så inte är fallet. Till skillnad från dig tar jag inte detta så personligt. Ditt nick har inte så stor plats i mitt liv, helt enkelt.

Det hade varit intressant om du kunnat svara på mina frågor, men jag förstår att det inte är aktuellt.

Snälla rara, jag vet inte hur jag ska förklara så du förstår? Jag lägger ingen som helst värdering i hur du eller någon annan lever sin föräldraroll utefter min egen? Hur svårt ska det vara att förstå det? Jag talade om hur jag ser på min roll, och talar om hur jag gör och varför. Att du sen ska tolka in någon slags värdering i det om hur du tror det skulle vara en outtalad värdering av hur du gör....tja...det är ditt problem inte mitt. På ren svenska skiter väl jag i hur du lever ditt liv, och jag har överhuvudtaget inte ens tänkt tanken som du insinuerar. Svart på vitt - så här gör jag. Då undrar du om jag menar, och om du ska tolka...nej, läs för fäen vad det står. Det du inte ser skrivet - är inte skrivet. Var det svar nog?

Är svaret på frågan alltså nej? Ganska mycket ordbajs och spydigheter för nåt så enkelt. Varför öht så otrevlig i tonen?

God Jul på dig och hoppas att humöret är bättre irl.

Största möjliga barntid har jag nog aldrig träffat någon som prioriterar. Vi får ju tänka oss personer som lever mycket enkelt, bor billigt, ser till att ha minimala restider, inte spiller tid på hobbies såsom hästar och renoveringar, jobbar kanske 40-50% var om det är två föräldrar. Det är väldigt ovanligt.

Jag lägger till mig själv och min sambo i detta, samt min Exmake.
För att påverka statistiken då.

Vi lever så att jag jobbar halvtid och min sambo konsultar hemifrån litet som det blir.
Vi har hästar och vi renoverar och bygger.
Och vi bor både enkelt och exklusivt på samma gång.
Billigt är det förvisso.
Så kan vi göra då vi har de ekonomiska förutsättningarna efter att ha jobbat hårt och planerat bra.
Så vi behöver inte alls leva snålt på något vis.

Min Exmake har jobbat mycket då barnen varit hos mig och litet när barnen har varit hos honom.
Som fristående konsult så kunde han styra sin tillvaro så och ändå ha en extremt god ekonomi.

Min poäng var bara att det inte är personalens sak att avgöra. Finns det någon sorts kommunala beslut på att man ska redovisa arbetstider (som i TS fall) är det en annan sak. Fast jag fattar inte hur jag skulle ha burit mig åt då.

Det är väl som med allt "fritt" arbete.
Att man liksom bara påstår att man arbetar så räcker det.
Jag har ju eget företag och när jag måste göra saker inom det där barn inte kan vara med så räknas ju det som arbete.
Som min egen arbetsledare så bestämmer jag ju själv när så är fallet.

Så jag har alltså till mångas förtret kunnat rida med barnen på dagis.
Eftersom att det tillhör mitt arbete i företaget att träna hästarna.

KL
Vill bara tala om att på "vårt" fritis var sju barn anmälda 22 o 23 vikarie ordnad mat beställd, vi beställer mat från ett äldreboende och betalar per portion. Av dessa sju barn kom ETT, som kunde varit på dagis maten hade inte behövt beställas och betalas. Kostnaden för vikarien hade blivit noll. Detta är för mig ett slöseri med skattepengar och sanningen är att detta upprepas varje lov.Föräldrar har rätt att kräva barnomsorg men ibland verkar det som det inte finns några skyldigheter från föräldrars sida.
Ska tillägga att inget av barnen var sjuka utan blev bara hastigt lediga.

*KL*

Hoppsan vilken vändning detta tog!
Alltså, det får ju inte bli nån tävling i vem som har barnen MINST på dagis/fritids! Barnen mår bra av att vara iväg från sina föräldrar o träffa andra barn. Det är så man får sin sociala kompetens. Barnen ska ha kvalitetstid på fsk/fritids, inte bara vara där ett par timmar varje dag, då missar de mycket av verksamheten o kommer inte in i gruppen ordentligt.
Men det är oxå viktigt att träffa sin familj! Att få vara ledig lite då o då o bara få vara utan en massa andra barn omkring sig o ha lite tråkigt, mår barn oxå bra av. De behöver inte stimuleras konstant. De måste lära sig att koppla av o ta det lite lugnt!
Tempot i samhället idag är så högt att vi som jobbar på fsk/skola märker att barnen har det tufft. Framför allt de barn som "alltid" är hos oss. Tänk er själv att vara på jobb 10h dagligen året runt o ha max tre veckor ledigt...

Sen måste man ju som vuxen få ha lite egentid o få tid att andas lite! Jag skulle inte kunna ge upp mitt liv o bara leva genom mina barn. Det blir både de o jag olyckliga av. Men det är viktigt att jag har nåt som jag kan göra med mina barn! Bara att ha dem med mig i stallet, eller gå en sväng på stan, sitta o mysa i soffan osv. Bara för att jag är mamma förlorar jag ju inte alla mina rättigheter till ett eget intresse! Men barnen går före! Det är skillnaden tycker jag.
Jag brukar säga att först kommer barnen, sen djuren, sen min man o jag! Detta för att de är förlitar sig på oss för att överleva!

En glad o tillfreds förälder har glada o tillfredsställda barn! :)

Lite svammel så här på kvällskvisten...:p

Just så tänker jag.

Det handlar ju inte om de föräldrar som någon gång tar sig lite egentid, det handlar om de barn vars föräldrar aldrig nånsin tycks prioritera i sitt tidschema.

KL
Vill bara tala om att på "vårt" fritis var sju barn anmälda 22 o 23 vikarie ordnad mat beställd, vi beställer mat från ett äldreboende och betalar per portion. Av dessa sju barn kom ETT, som kunde varit på dagis maten hade inte behövt beställas och betalas. Kostnaden för vikarien hade blivit noll. Detta är för mig ett slöseri med skattepengar och sanningen är att detta upprepas varje lov.Föräldrar har rätt att kräva barnomsorg men ibland verkar det som det inte finns några skyldigheter från föräldrars sida.
Ska tillägga att inget av barnen var sjuka utan blev bara hastigt lediga.

Men vad ska man göra då om man inte VET?

Man måste ju med lång framförhållning tala om när man behöver barnomsorgen, annars har man ingen plats.

Och så kan man kanske med kort varsel få hjälp med barnpassning, om barnvakten är frisk, vädret OK, något annat inställt eller vad som helst. Men man kan ju inte säga att man klarar sig utan en månad innan.

Vi har precis den situationen nu. Om mormor inte blir sjuk passar hon dagisbarnet de två klämdagar som är kvar. Men eftersom de träffades i jul så är risken att hon blivit sjuk typ 50%. Minst :p Det kan man ju inte veta förrän samma dag.

Jag säger som det är - att vi måste ha en garantiplats men ska försöka ha barnet hemma. Antar att det är så för de flesta.

kl

Har läst igenom tråden och har erfarenhet både som fsk och förälder.

Barnen som kommer halvsju och går hem halvsex som i bästa fall har 4 sommarveckor lediga som aldrig, aldrig får gå hem tidigare oförhappandes, som aldrig någonsin varit frånvarande en klämdag - varför skaffades de?
Jag har inga problem med att man någon gång behöver extra barnomsorg när man ska till tandis, doktorn, frissan, herregud barnen har väl skojigare med andra barn än att sitta tysta och snälla?
Men, det ska vara åt andra hållet också att föräldrarna kommer och överraskar tidigare en dag.
Som barnomsorgspersonal har man hört det mesta och det är mycket sällan man förvånas eller höjer ögonbrynen, men den gången då den konstant försenade mamman kommer in 10 min efter stängningsdags sätter sig på bänken i hallen och drar i väg en brakskit så att bänken skakar, sen snabbt tittar sig omkring och yttrar orden "Tur att det inte var några människor här!"
den gången funderade jag över mitt yrkesval:eek:
Eller barnet som hade så taskiga hemförhållanden att om det inte infann sig prick 8 skulle soc kontaktas som anlitade polisen för att hämta barnet, varför bodde det barnet hemma?
Skäll för att man inte kan hålla reda på just det barnets marinblåa bävernylonhandskar, de var inte märkta men så pass måste vi väl kunna hålla rätt på! Den gången tog jag fram 14 par marinblå handskar av samma sort och bad föräldern välja ut sina!
Säkert har andra yrken liknande historier att berätta.
I alla vårdande yrken försöker man se till sina klienters bästa.

Men jag fattar inte, lämnar folk barn på dagis trots att en eller flera vuxna är hemma? Får man göra så? 15-timmarsbarn förstår jag ju att de går trots att någon är hemma, men jag förstår inte hur man gör annars. Om man nu skulle jobba oregelbundet, och ha en ledig dag mitt i veckan, går barnen på dagis ändå?

Ja, det gör de. Och våga inte ringa och säga att barnet blivit sjuk och måste hämtas, då suckas det i luren om att det faktiskt är deras lediga dag, kan h*n inte vara kvar ett par timmar till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka