misan

Trådstartare
Jag har börjat fundera på det här med UV-dräkt, använder ni såna? Bra att ha eller bara onödigt? Vi har en ettåring som vi förhoppningsvis kommer iväg till stranden med i sommar :) har även köpt en liten bassäng så han kan bada, eller snarare vada ;), hemma också. Räcker det med solskyddsfaktor 50 eller är det bra med en dräkt också?

Sv: UV-dräkt

Vi har köpt en sån (t-shirt+shorts) till vår tvååring i sommar, mest för att den är i ett tunt material som torkar snabbt. Mer praktiskt att ha vid badstranden än en vanlig t-shirt i bomull, som blir tung och otrevlig när den är blöt. Överlag är jag mer för kläder som solskydd, snarare än krämer. Är själv rätt solkänslig, och upplever att det är otroligt mycket lättare att få till ett bra solskydd genom att ta på sig en tröja, än att smörja in sig.

Jag har ocksa funderat pa sana dar. Mitt aldsta barn hatar klader och ar naken for det mesta sa for att slippa onodiga brak smorjer vi honom och undviker att vara ute under de varsta timmarna. (nar vi ar i Sverige, ska val tillaggas, har har vi ett tva mil tjockt gratt tacke over landet som solskydd)

Yngste sonen skulle sakert kunna ha en san dar pa sig. Jag far fundera vidare, tyckte kompisens 2-aring blev sa kall innan den torkade forra sommaren.

Vi hade hela UV drakter, ganska lossittande, till vara barn nar de var mindre, som gick till knana och armbagarna ungefar, med dragkedja i ryggen.

Kop tvadelat om barnet fortfarande har bloja, smidigare att byta da, annars spelar det ingen roll tycker jag.

dotterns första sommar hade hon dräkt (hel) på sig, men efter det har det varit stört omöjligt - allt bara åker av så nu kör vi på att smörja istället :)

Vi kör tvådelat = lättare med blöja.

Bakom varje bränt barn finns en misslyckad förälder.

Deras pappa är rödhårig. Han brände sig sjukt mycket som barn.

Jag har haft hel dräkt till dottern, egentligen inget aktivt val utan vi fick en. Den var vi nöjda med, eftersom den bara användes vid bad hade hon ändå ingen blöja under. Förra sommaren gick dottern i och ur vattnet hela tiden, så det känns som att smörjan borde sköljts av då, så vi använde dräkten och bättrade på med smörja på armar, ben och ansikte då och då.

*kl*

Vi använder absolut UV-kläder och även när man inte hänger på stranden/ i vattnet..

Tvådelat har varit bästa lösning, då kan dom använda var del för sig också :)

Vi har haft dräkter till sonen. Jättepraktiskt och bra (även om en del släktingar haft åsikter; "det ser så varmt ut" och tyckt synd om 1-2åringen som inte får vara naken i solen. (Och bränna sig som hans far gjorde hela uppväxten)).

Det har fungerat utmärkt!

Vi har kört tvådelat.

Vi har använt det i alla år och min 5-åring har precis fått ett nytt set till sommaren.

Krämerna är ju inte så nyttiga så kan man skydda med kläder så är ju det att föredra. Solskyddskläderna går inte att jämföra med t-shirt, den har ju nästan inget skydd alls.

Vi har använt 2-delat hela tiden. Jag kan faktiskt inte se en enda fördel med en heldräkt. Ett exempel varför 2-delat är bättre är att de inte behöver exakt rätt storlek, den stramar ju inte i grenen som jag antar att en heldräkt som börjar bli liten kan göra.

kl

efter denna tråden (och att jag redan blivit trött på att smörja efter denna veckan..) letade jag reda på dotterns dräkt från förra sommaren som då var lite för stor och totaldisssades, visade henne den och ja, det var ju Hello Kitty på den så nu ville hon självklart ha den! Nu var den kanske för liten, så lite i så fall att jag inte är säker!

Känns ju def bättre/nyttigare att ha kläder än smörj och jag är glad så länge hon kan tänka sig ha den...

Alla människor kan nog ha rätt olika tänk vad gäller "nyttigheten" med dessa krämer.

Men i år tänkte vi nog dra ned sonens 30 till 20. Han verkar ha fått min färg och än har jag inte ens börjat få färg :) Dottern vverkar dock rödhårig och blir lätt röd om kinderna. Det är ju flera saker som avgör hur försiktig man måste vara.

Kan tillägga att jag inte tror krämerna är "nyttiga" men använder ändå.

Jag tänker att krämerna är bättre än att bränna sig iaf. Emilia verkar ha ärvt mer min färg och tål mer och Maja är känsligare men för säkerhets skull får båda använda solkräm med 50+.

Solskyddskläderna går inte att jämföra med t-shirt, den har ju nästan inget skydd alls.

En t-shirt ger ju jättemycket skydd? Jag har otroligt lätt för att bränna mig, men jag har aldrig någonsin lyckats bränna mig genom tyg.

Fördelen med solskyddskläderna som jag ser det är att de torkar snabbare och är trevligare att bada med än bomullskläder, solskyddsmässigt tvivlar jag på att det är någon större skillnad, eftersom vanligt tyg skyddar så väldigt bra.

Samma har. Annars skulle man val inte fa sa groteska rander heller? Om man googlar sa far man fram att en t-shirt har solfaktor 4-10, men det kanns definitivt som ett forsaljningsknep.

kl

Mina barn badar inte flera timmar i strack, max 2 sen ater vi eller aker vidare. Det kanns enklare att ha badklader + kram pa pa stranden och sen en t-shirt nar de badat fardigt. Sjalv tycker jag det ar ganska obehagligt medan min bikini torkar, sa att ha en hel troja kanns jatteobekvamt.

Fast har man känslig hud hinner man ju bränna sig sönder och samman på två timmar. Och om jag ska välja mellan blöt bomulls-t-shirt och blöt baddräkt så väljer jag ju alla gånger baddräkten. Jag tänker mig att solskyddströjan blir bra att ha medans man badar - i vårt fall, medans man plaskar i vattenbrynet. Har man gått upp på stranden kan man ju ta på sig en annan tröja. Jag tror det går fortare och enklare att dra på en tröja som kan bli blöt, än att smörja in hela barnet.

Men det beror ju förståss mycket på hur man badar, hur känslig hud barnet har, hur noga man är med sol, osv. Det bästa solskyddet är ju om man kan bli lite brun, det solskyddet bär man ju alltid med sig och kan aldrig glömma. Så vi siktar nog på att sonen får bli brun på ansikte, underarmar och -ben, och sen skyddar vi resten av kroppen med kläder.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 729
Senast: mamman
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 549
Senast: __sofia__
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka