Sv: UV-dräkt

Solskyddskläderna går inte att jämföra med t-shirt, den har ju nästan inget skydd alls.

Vad bygger du det på? Har du själv bränt dig med kläder på?

Jag bränner mig väldigt lätt och brände mig ännu lättare som barn (det hände ofta), men jag har aldrig någonsin lyckats bränna mig det allra minsta ens genom slitna och urtvättade t-shirts.

Tanken med solskyddsdräkten är väl just att slippa att smörja in så mycket, tänker jag. För egen del tar jag mycket hellre på mig en tröja än smörjer in hela kroppen, och tänker att en liknande lösning kan vara smidig även för barnet. Det går ju fortare att ta på sig en tröja än att smörja in sig.

jag har gjort både och de andra åren, smort och haft kläder på. Vanliga kläder och sen badbyxor när de badar. Och solhatt för ansikte och öron.

Ja, det var väl just det jag hade förhoppning om att slippa, det verkar så meckigt. Smidigt om man kan förenkla det hela lite, vill ju gärna att det ska vara enkelt och roligt att bada, inte ett sjå att smörja och byta kläder osv.

Dessutom minns jag från när jag själv var liten att man alltid glömde smörja nånstans, eller så hade man ett annat linne än vanligt och brände sig på nåt nytt ställe, eller så sköljdes solkrämen bort i badet och man brände sig ändå. Sen ska man väl så vitt jag vet inte smörja i solen, utan minst en halvtimme i förväg, så det försvårar ju också att komplettera insmörjningen på plats. Plus att starka solskyddskrämer känns sådär på huden, tycker jag, de bildar ju ett ganska tjockt lager.

Senast ändrad:

jag smörjer på morgonen, innan vi går ut. Det räcker för oss. Jag gör likadant på mej själv. De flesta krämerna idag är ju vattenbeständiga.

Ok, så helkroppsinsmörjning för hela familjen varje morgon sommartid då, ifall ni kommer bada eller gå ut i solen under dagen? Det vet man ju inte alltid på morgonen. Min förhoppningn var nog att slippa så mycket smörjande hela sommaren, och kunna begränsa det till särskilt utsatta kroppsdelar vid särskilt solutsatta aktiviteter.

Ja om det är solsken. Jag har rödlätt hy och bränner mej superlätt och har inget intresseav att bli brun så jag smörjer mej med 30 också. Det är inte särskilt jobbigt men om jag hade tyckt det hade jag säkert köpt.ett par solkläder. För om man ska ha dem varje dag vill man nog ha ett par olika att variera mellan.

Vad bygger du det på? Har du själv bränt dig med kläder på?

tja, jag trodde det var sånt de flesta visste? Men känner man inte till det så går det att läsa här http://www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/Undvik-skador/Solning/ att en vit t-shirt har solskyddsfaktor 7 och uv-dräkt har solskyddsfaktor 40 i alla fall. Sen kan man läsa här att en bomulls-t-shirt som blir våt kan skyddet minska till hälften http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Nyheter/Bilagor-2009/SSM-Rapport-2009-18-Klader-som-UV-skydd.pdf

Mer osäker är jag på följande, men jag har för mig att uva-strålning kan vara farlig även om man inte bränner sig. Någon som vet?

Men hur funkar det i verkligheten egentligen? Jag var pa Legoland hela dagen igar ikladd just en tunn vit t-shirt. Hade faktor 20 pa armar och ben. 27 grader varmt ute. Nar jag kom hem var armar och ben bruna och nacken rod (dar jag glomt smorja). Men under t-shirten hade det inte blivit ngn farg alls.

Jag är ingen expert på området, men på alla sajter står det ju att kläder rekommenderas framför solkräm. Man ska smörja in mycket tjockt för att uppnå det skydd som står på flaskan och dessutom fylla på.

Oj, vad är det för superkräm ni använder? :) Jag skulle aldrig bara kunna smörja på morgonen - man svettas ju, badar, torkar med handduk etc och då försvinner krämen (hur mycket de än hävdar att skiten ska sitta kvar när man badar också). Som barn badade jag i t-shirt, just för att slippa bränna mig.

Jag använder vanlig solkräm,, 50+

Jag vet inte riktigt vad du argumenterar, det funkar för oss. Vi har inte ens röda öron efter en dag i solen.

Jag argumenterar inte alls :confused: ställde bara en enkel fråga? Jag har hittills aldrig någonsin bara kunnat smörja mig på morgonen om jag ska bada och vara ute mycket så jag blev nyfiken på vad för sort ni använde. Vad är 'vanlig solkräm'? Du vet inte märke eller så?

Jag är ingen expert på området, men på alla sajter står det ju att kläder rekommenderas framför solkräm. Man ska smörja in mycket tjockt för att uppnå det skydd som står på flaskan och dessutom fylla på.

Jamen exakt. Klader ar alltsa battre an kram - och UV klader lar ju vara battre an en vanlig t-shirt, dels for att det skyddar annu battre men ocksa for att det ar ju sa mycket mer bekvamt nar det ar blott (och torkar fortare).

For ovrigt gor vi som Vindvissla med kram och smorjer in oss pa morgonen. Det racker hela dagen, om vi inte badar mycket. Och ar vi i solen mycket sa tar vi pa klader for att skydda ytterligare.

Vi anvander Garnier 50+ pa barnen och 20 eller 30 pa de vuxna. Vattenfast, racker hela dagen om man inte badar valdigt mycket.

Tack för tipset!

Brände mig sönder och samman senast jag var i riktigt stark sol (Senegal i vintras), trots att jag smordes in efter varje bad, och det var så himla obehagligt så det vill jag aldrig vara med om igen.

Jag håller med, att bränna sig är hemskt. Jag använder inte samma alltid, förra året var det nog garnier och nu har jag köpt niveas. 50 plus oftast men ibland har jag 30 också. mina barn är ju ganska små (4.5 och 2.5) så hittills har vi aldrig spenderat hela dagar på stranden utan badat på förmiddagen och gått hem för att,äta lunch och sova middag. Sen har det hänt att vi gått ner och badat på eftermiddagen igen. Jag är ju själv ingen soldyrkare utan trivs bäst i skuggan, så om vi gör något mitt på dagen brukar jag se till att det finns skugga,.annars blir jag jätteobekväm. i mitt liv är det oftast enkelt att låta bli att vara i solen mitt på dagen.

Jag vågar inte bara smörja på morgonen, utan smörjer minst en gång på eftermiddagen också men det kanske är onödigt då! Bättre att spara på den dyra krämen om det räcker med en gång :)

tja, jag trodde det var sånt de flesta visste?

Men jag har aldrig någonsin varit med om att bli det minsta lilla vare sig röd eller brun eller ens fräknig av solen när jag har haft kläder på mig. Jag har däremot omfattande erfarenhet av att bli bränd när jag inte har kläder och när jag har smort in mig. (UV-dräkt har jag aldrig haft på mig.) Därför tycker jag att det låter väldigt konstigt.

I någon folder från Apoteket häromåret stod det just att en t-shirt ger ett så gott som hundraprocentigt skydd mot solen. Man får ju också distinkta avgränsningar, typ "bonnbränna", med vita axlar och röda armar om man har haft t-shirt på sig.

Så jag fattar verkligen inte teorin bakom det här, känner jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 729
Senast: mamman
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 549
Senast: __sofia__
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka