Utveckla rytmen

buffy_

Trådstartare
Hur gör ni på KR för att utveckla era hästars rytm och takt?
Dvs förstärka den och s.a.s fördjupa den.

Rider just nu en islandshäst med vissa taktproblem, som helt klart härör från spänning. Tanken är att jag ska dressyrrida honom och hans ägare träna mer traditionell islandsridning.
Jobbar just nu ganska mkt i undertempo(i både skritt å trav) för att få honom att vänta på mig och belönar med eftergift och framåttänk så fort han lyssnar. Och för att få en ärlig framåtbjudning, inte bara spring. Jobbar med lösgörande övningar såklart, inga svåra grejer :) Plus skritt-travövergångar.
Några uppslag :D

Sv: Utveckla rytmen

Jag har en Islandskorsning som är 4-gångare och från början hade rejäla taktproblem. Med honom får man som ryttare sätta takten i varje steg med sitsen. Dvs trycka in ngt bakben med sittbenen om det glider iväg och inte släppa igenom taktmissarna i sitsen.

För att få honom att ens gå i rena gångarter så behöver man vara väldigt, väldigt noga med att han sitter ihop genom kroppen och inte låser ryggen. Han får aldrig blå för hög i halsen mot vad ryggen och bakdelen tillåter. Så fort han blir för hög i fram låser han ryggen och blir spänd på ett mer extremt sätt än tex halvblod. Det är rätt vanligt bland den rasen som är avlade för att låsa ryggen och frikoppla benen.
Han måste också ridas rund i formen med underhalsen uppsugen för att inte gå över i någon obenämnbar märklig mix av gångarter. Vi red mycket på stora böjda spår under början av hans utbildning och fokuserade på framåt/nedåt och att han inte stumnade av i kroppen och låste sig rak. De är ju vissa Islandshästar rätt så benägna att stumna till så och låsa rygg och hals. Det är väl både en exteriör och psykologisk sak. Sånär hästen väl kan framåt/nedåt och gå på linjen etc så började vi mycket med att flytta honom sidvärts, skolor, böja hit och dit för att han aldrig skastumna till och då också börja spänna emot i underhalsen och därmed släppa rygg och bak.

Tempot är som du redan nämt givetvis viktigt. Det får inte bli hafsigt så att de inte vilar något i steget. Och det är ju redan en rätt hög takt i så små hästar att man som ryttare gärna vill ha en chans att hinna med att rida i varje steg också.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en till liten raggis om jag får plats över på en gård. De är himla roliga små hästar! Det är ju betydligt mer svårridet än en häst avlad för dressyr. Men väldigt roligt då man lyckas med dem. Och jag gillar psyket! Lycka till med den lilla hästen!

Halvhalter, hundratals halvhalter, och övergångar. Rakhet - var noga med att hålla koll på bogarna så att de verkligen är där de ska vara. Lösgörande, och rida med sätet, (ange takten med sätet). Jag fick t o m studsa till lite i sadeln för att få hästens uppmärksamhet på mitt säte och följa det:). Och förstås att rida lätt långsammare än hästens takt.

Rundare i formen än den vill vara om den är spänd. Annars det du redan gör!

Har du provat att rida på oplogad mark, i snön? Har funkat bra med min. Samt det de andra skriver.

+ flash
Tack för svar!

Försöker hålla formen rätt rund men han e otroligt känslig för sitsinverkan. Försöker gör lite men han blir märkbart störd så det slutar oftast med att jag håller mig så neutral och tillåtande som möjligt istället. Kanske borde ta och lära honom vad jag menar istället för att backa av. Ska helt klart ta till mig det!

Har du provat att rida på oplogad mark, i snön? Har funkat bra med min. Samt det de andra skriver.

Tack för tips. Blirdock mest paddockridning för mig men ägaren kondistränar honom även i djupsnö. Vi har kört lite cavaletti men mest utan mig på ryggen iofs :)

Min blev också väldigt störd först, av all inverkan! Han blev arg eller stressad om man hade åsikter(som bara att han skulle svänga, hålla sig på linjen, hålla tempo etc). Han tolererade inte saker. Jag upplevde det då först som att han var väldigt känslig och backade av. Idag inser jag att han visst är känslig. Men det är skillnad på att svara upp och gå emot som han gjorde mot att svara och acceptera. Och ett visst mått av hjälper måste de lära sig att tåla. Jag satt liksom och nästan höll ut benen snudd på mer än drev hästen. Idag inser jag att han ska ridas med mycket sits och rätt form av hjälper med benen.

Han är ju dock skolad idag(förstår sitsen och vet hur han ska svara på hjälper). Vi(jag med hjälp av mina 2 tränare) har kämpat i många år med honom. Så han har ju kommit en bit.

Men än idag lurar han ju andra att han inte tål sits eller skänkel tex. Det är ju ofta rätt mycket häst i de där små kropparna. Och ofta mycket finurliga små hjärnor med! Jag tror man gör klokt i att inte gå på allt de där små liven försöker dilla i en. Min kan tänka ut rätt så avancerade sätt att undslippa jobb. Han har lurat mig mycket genom åren..
De är ju liksom avlade för att vara envisa(enveten överlevnadsinstinkt) och överleva i en karg miljö. Det följer med i ridningen med. Kan man få dem att kämpa för en så kämpar de och kämpar. Men i början kan en del lite stretigare individer kämpa hårt för sin sak(att slippa arbete som är jobbigt eller i en form de inte är skapta för att gå i på samma sätt som halvblod). Den envisheten i kombination med det ofta lite heta temperamentet ger ju en svårare häst än en som är het men fogligare eller envis men segare.

Men man lär sig massor av att rida dressyr på sånna hästar! Min tränare brukar säga att jag inte kunde valt en svårare första häst. På många sätt håller jag med.

Senast ändrad:

Men än idag lurar han ju andra att han inte tål sits eller skänkel tex. Det är ju ofta rätt mycket häst i de där små kropparna. Och ofta mycket finurliga små hjärnor med! Jag tror man gör klokt i att inte gå på allt de där små liven försöker dilla i en. Min kan tänka ut rätt så avancerade sätt att undslippa jobb. Han har lurat mig mycket genom åren..
De är ju liksom avlade för att vara envisa(enveten överlevnadsinstinkt) och överleva i en karg miljö. Det följer med i ridningen med. Kan man få dem att kämpa för en så kämpar de och kämpar. Men i början kan en del lite stretigare individer kämpa hårt för sin sak(att slippa arbete som är jobbigt eller i en form de inte är skapta för att gå i på samma sätt som halvblod). Den envisheten i kombination med det ofta lite heta temperamentet ger ju en svårare häst än en som är het men fogligare eller envis men segare.

Nu börjar jag på allvar fundera över hur man har lyckats korsa in en isis i ett rent engelskt fullblod i obruten linje sen 1700-talet:confused:¨
:rofl:

Nej men allvarligt, mycket är ju individrelaterat också. Jag ha samma historia på många sätt med att vara försiktig med skänkeln tex, tills jag insåg och fick hjälp att göra henne mera "dull to the leg" som jag tror Sjef uttryckte det nån gång ang de hästar som de väljer:) Det är vad det handlar om faktiskt.

Så numera tar hon ju skänkelhjälperna mycket bra, men det händer att hon går emot istället om hon surar och t o m med när min tränare satt upp sist så visar hon sitt missnöje genom att direkt gå emot skänkeln, allra först. Det är ju ett sto också:angel: Men det är ju mera ren och skär demonstration, som hon lägger ner direkt om man bara fortsätter tala om vad man vill.

Små smarta individer av olika raser kan lura skjortan av en ryttare emellanåt:D

+ flash
Tack för svar!

Försöker hålla formen rätt rund men han e otroligt känslig för sitsinverkan. Försöker gör lite men han blir märkbart störd så det slutar oftast med att jag håller mig så neutral och tillåtande som möjligt istället. Kanske borde ta och lära honom vad jag menar istället för att backa av. Ska helt klart ta till mig det!

det är lätt att man "misstolkar" det där med att de blir störda av sitsen som att de är överkänsliga osv, när det i själva verket blir en lydnadsfråga, dvs de "tar" inte säteshjälpen utan försöker springa ifrån den helt enkelt. Lyckas det så blir det lätt en ovana och som sagt, en lydnads/skolningsgrej där det brister i grunden, inte att hästen per se är överkänslig.

i min erfarenhet med sk. "sitskänsliga" hästar är det viktigt att man inte klämmer! dvs man rider för rumpan, men låter hästen komma upp under en, dvs man tänker lite "badboll" - rumpan ska vara stadig, men hästen måste ha rum att våga komma upp med ryggen, så överskänkeln får inte klämma, utan underskänkeln är den som ligger an mjukt, och sen rumpan som sagt..... Lätt på såna hästar att man slutar rida, att man sitter som på äggskal - vilket inte funkar, då rinner den bara på etter värre och reaktionen blir ännu större i fråga om att inte ta hjälpen....det är det som är det svåra - på såna hästar får man en reflex att liksom blir försiktig och sluta rida, men just att SITSEN verkligen inverkar, är a och o för att få det att funka, de kräver mycket sätesridning och takt och balans i själva ryttaren.

också jätteviktigt med en just stadig sits, så att det hela tiden är den som sätter takten, inte handen som blir hängande eller bromsande.

takten kommer när den svarar på sitsen. som du fått tips om, gör hela tiden avstämningar och se till att den svarar på sits och halvhalter (för sitsen : )

edit: ser nu att Tua och Flash redan svarat liknande , hehe.

Senast ändrad:

Äggskal var ordet!!
Jag har helt klart låtit mig luras för idag gick det rätt okej och jag hade på slutet en ganska nöjd häst. Takten är bättre helt klart även om det är en bit till bra känns det som ett stort jäkla AHA-moment :D

Och Flash- nickar instämmande.

man får dock inte klämma med underskänkeln.
Visst var det Kyra som tryckte upp badboll med densamma - magen o därmed ryggen?

På hästar med taktproblem måste man ta över o sköta det via sätet.

Springer den för fort o är liten finns det ingen chans i världen att komma till.
Jag skulle få njurarna i stövlarna om jag red i isistakt:o

Nej Kyra trycker inte upp ngn badboll, men hon förespråkar det vi pratar om, att överskänkeln tillåter hästen att höja sig och att man sitter "runt" badbollen så att säga.... Jag tycker det är en bra liknelse för att behålla känslan!

buffy_: vad kul med aha upplevelse :)

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II