Uttryck som är ”inne” (språktråd)

Jag tror att många "inneuttryck" är situationsberoende. Vissa uttryck som nämns här hänger ihop med spelande. Vi som inte spelar har ingen aning. Vissa uttryck hänger ihop med ens egen umgängeskrets, övriga har ingen aning. Osv.
Jag blir personligen galen på allehanda slanguttryck, som inte sällan är väldigt regionala. Och för oss som inte finns i den aktuella regionen blir det obegripligt. (t.ex så är makens familj från Sthlm, norrort och de svänger sig med en hel del som är obegripligt för en smålänning)

Jag tror att många "inneuttryck" är situationsberoende. Vissa uttryck som nämns här hänger ihop med spelande. Vi som inte spelar har ingen aning. Vissa uttryck hänger ihop med ens egen umgängeskrets, övriga har ingen aning. Osv.
Jag blir personligen galen på allehanda slanguttryck, som inte sällan är väldigt regionala. Och för oss som inte finns i den aktuella regionen blir det obegripligt. (t.ex så är makens familj från Sthlm, norrort och de svänger sig med en hel del som är obegripligt för en smålänning)

Jag blir tokig på alla engelska uttryck och konstiga ord vilka för mig är helt obegripliga eftersom jag varken spelar eller är särskilt intresserad av populärkultur.

De senaste åren har det blivit vanligt med "Den här stolen kommer i 4 olika färger". Nej, stolar kommer inte i färger, de finns i färger. Enligt mig ska det vara "Den här stolen finns i 4 olika färger".

Det måste väl komma från engelskan? Låter helkorkat enligt mig. Kommer i färger, kommer med ett litet fodral, alltså 🤮 nej, finns i färger och det finns ett fodral till, eller det medföljer ett fodral.

Lägga för lägenhet :wtf:

Annars älskar jag slanguttryck, jobbar med tonåringar så får lära mig en massa nytt hela tiden :D

har lite svårt för när engelska ord läggs in (med fel uttal på engelskan dessutom) i meningar.

Får ofta höra att åh det är ju så fail, såsom det är ju så fejkat.

Men just "fejkat" är väl också engelska? Med fel uttal. Lite väl kasta sten i glashus här kanske ? :D
fejk är infört i saob...
1607524437850.webp

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 681
Senast: Derivata
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: MJLee
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 107
Senast: skiesabove
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
986
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31