Uttråkad häst-tips

Sv: Uttråkad häst-tips

"Ingen häst kan väl stå i 20 timmar i en box och ha roligt?!
Ut med den minst 12 timmar per dag!
Va f-n tänker man på när man låter en häst stå inne så mycket? Kan man inte ordna det bättre för sin häst så kanske man ska sälja den ..." :smirk:

Jag kan chockera dig med att min häst går i hage ca 2 h/dag, och de flesta tävlingshästarna på samma anläggning inte ens så mycket!
Min häst går i skrittmaskin 30 min varje morgon och tränas 1-2 ggr 6 dagar/veckan.
Och går som sagt i hage ca 2 timmar. Att det inte är längre finns det flera anledningar till.
Hon mår alldels utmärkt, kanonfin i både kropp och humör.
Och nej, jag ska inte sälja henne än en på ett tag.

Tumlarunt skrev:
Jag kan chockera dig med att min häst går i hage ca 2 h/dag, och de flesta tävlingshästarna på samma anläggning inte ens så mycket!

Ja, nu blev jag chockad :eek:

Fast det där visste jag ju förstås ...
Men jag tycker fortfarande inte att din hästs glada humör bevisar att hästhållningen är bra - det bevisar att hästar är åt he-te för snälla och anpassningsbara ...

Och som sagt - tråden handlade om en häst som står och slår ... Låter inte som en häst som trivs så himla bra.

Måste bara få lägga mig i, att hästen tävlar på hög nivå är INGEN ursäkt för att den inte ska få gå i hage, det är bara dumheter från ägarens sida enligt mig. Visst kan det hända skador, men jag anser att det är lika stor risk att den fastnar i boxen som att den kan springa snett ute.
Mina hästar går ute minst 12 timmar/dag, oftast 14-15 timmar. De har fri tillgång på stråfoder, vatten och kompis att leka med. De racar, sparkar bakut, stegrar och gosar med varandra, allt de behöver finns ute i hagen, varför i helvete låsa in dem på box? Mina skulle bli dumma i huvet av det, är vädret dåligt (oh då menar jag riktigt dåligt) får de komma in tidigare, tro inte att de står vid grinden och väntar, nejdå, då får jag snällt gå och hämta dem. Låt oss säga att de får gå in kl 15 istället för normala 21, då kan jag räkna med att ha 2 riktiga sura pållar att sköta om, de älskar att vara ute, jag har haft häst i många år, EN ENDA GÅNG ha det hänt att de själva ställt sig vid grinden för de vill komma in, då hade vi -30 grader och blåsigt, kan tillägga att jag bor mitt i Småland.

Vad jag vill komma fram till är att bara för att hästen tävlar behöver den inte stängas in, jag har galopphästar, som tränar ordentligt 5 dagar i veckan, de lever som "vildhästar" i fångenskap, och jag har aldrig råkat ut för någon som inte trivs i min ägo.
Många tränare blir likbleka i ansiktet när de får höra hur mina hästar har det, och att de gör väldigt bra ifrån sig är väl bara ett tecken på att tävlingshästar också klarar av att gå ute i hage, med kompis dessutom :D

Ja det är klart att man skriver sådana svar,, eftersom hästen helt klart mår så pass dåligt av att inte få vara häst,, så vad förväntar du dig.. Att någon ska skriva att hästar mår bra av att stå inne så mycket..

Även din häst skulle må bra av att vara ute mera,, Alla hästar mår bra av att vara ute mycket..

Men sen så finns det egoistiska människor som rakar bort pälsen på sina hästar och inte skaffar tillräckligt bra möjligheter för hästen att visstas ute i en flock med föda,, så att hästen får vara häst..

Att hålla häst på det visset som det står i inlägget borde vara olagligt,, men lagstiftningen är inte gjord för hästarna den är gjord för hästägarna. Och de flesta hästägarna vill så gärna tro att de är såååå snälla mot sina hästar,,,

Men det vore väll en utopi att den stackars hästkraken skulle få gå ut mera, el gå ut i en stor hage med hästkommpisar..

Det man kan göra för att förbättra är väll att ge mera hö, och inte i hönät, en häst är byggd för att stå med mulen i marken minst 12 timmar om dygnet, för då villar hästens muskler och hovarna blir avbelastade.. och tvärt om ifall de står med huvudet uppe, då arbetar de med kroppen och belastar hovarna mera..

Sen så kan man öppna boxluckan om hästen har någon och de andra stackars hästkrakarna runtomkring bör oxå ha öppen boxlucka för då kan de se varandra mera,, och då mår de bättre..

Förövrigt så kan du ju försöka säga till ägaren att hennes dyra dressyrhäst snart kommer bli halt och få en massa belastningskador och spänningar i musklerna,, om den ska fortsätta att leva på det visset..

Hur många år håller hästens ben för att gå runt runt i en liten box?

Om jag vet att min häst av någon anledning skall stå inne större delen av dagen...så brukar jag blanda upp lite hö i spånet...så att den har någonting att pillra i. Sen brukar jag hänga upp en 1 1/2 liters colaflaska i ett snöre. I colaflaskan sätter jag sedan något slags gott...som hästen får ut genom ett litet hål längst ned på sidan av flaskan.

När jag gick på gymnasiet (naturbruks) fick vi studera hästarnas beteende i hagen...om de fick stå i sin "gamla vanliga" hage så hände i stort sett inte så mycket. MEN, om man ex. satte dit grenar...någon mjuk liten boll, colaflaskor hängandes i träden m.m. så ökade aktiviteten markant...och när aktiviteten efter några dagar började avta...så räckte det med att byta plats på grejorna...så var aktiviteterna igång igen...nu studerade vi ju bara hästarna i två veckor...så jag vet ju inte hur länge effekten håller i sig. Sen studerade vi ridskolehästar som annars hade en ganska tråkig vardag...så...vet ju inte om det fungerar på alla hästar...men det fungerar i alla fall på mina :D

Jag är inte i behov av några tips, du har skrivit till fel person. Mina hästar mår prima och jag skulle aldrig stänga in mina på box, de går ute minst 12 timmar per dag!

hmmm...det var ju inte riktat till dig...lånade knappen :o , typiskt mig...

tycker givetvis att det är bäst om man kan ha hästarna ute hela dagarna...men ibland kan det vara nödvändigt att ha dem inne...och då brukar jag använda mig av dessa knep. Råden var riktade till trådskaparen :smirk: ;)

Senast ändrad av en moderator:

exakt så har det varit med min lille häst med. han har alltid varit lugn och trevlig att ta ha och göra med. men sen så råkade det bli så att det klumpade ihop sig med skola och bl a praktik så jag hade inte tid att göra mer än att mocka och borsta lite på honom. och ja, det märktes redan efter en vecka att han blivit stökigare och allmänt irrriterande. men nu när jag lägger ner mer tid på honom, det räcker ibland med kanske fem minuter extra på en promenad så märks det en markant skillnad. det kan ju tilläggas att han bara är två och ett halvt så det är därför jag inte rider på honom...

är väl ganska enkelt att lösa!
låt hästen få vara häst!
4 timmar ute :eek:
om det inte är möjligt att ha ute hästen mer så tycker jag att den ska få flytta eller på annat sätt vara ute o få röra på sig många timmar mer.

Immer skrev:
Ännu ett kategoriserande svar...

Det finns hästar, som av någon anledning inte kan gå ute 12 timmar per dygn. Det är bara att acceptera. Alla bor inte i glesbygd och har tillgång till jättestora vindskyddade hagar.

Själv skulle jag gärna se att min häst var ute från tidig morgon till sen kväll, men det är tyvärr omöjligt just nu.
Tänk dej själv att stå i snö och is i 12 timmar, medan nordvästvinden sveper kring benen. Inget att äta, eftersom höet genast blåser bort om man lägger ut det i hagen.
Riskera sedan att det bildas styltor under hovarna och hästen stapplar omkring på det redan knöliga och isiga underlaget.

Nej tack, då ser jag hellre att hon bara är ute några timmar - under uppsikt - och att hon står inne resten av dagen. Hon står i kallstall (på halm) och har en underbar utsikt över nejden från sin jättestora box.

Och nej, jag tror inte hon får det bättre om jag säljer henne.

Immer

det finns ju sätt att med tekniken lösa detta på också.
man kan bygga någon anordning i trä med spjälar tex så att höet inte blåser bort o hästarna kan äta ur den. (en sån har vi till våra hästar och det funkar utmärkt)

sen finns det snösulor som hästen kan ha för att slippa styltor.

hästar tycker om att få röra på sig. och då menar jag inte bara i hagar av boxstorlek.

För det första är det hemskt att hästen bara är ute 4 timmar om dagen. Kan du själv tänka dig att vara instängd 20 timmar om dagen? När en häst står på spån är det bra om de kanske har lite halm och pilla med. Det gör inte att hästen gr upp i vikt men den håller ändå igång magen. En häst i det fria äter mellan14 till 15 timmar om dagen och resterande tiden letar de efter föda.
När hästen inte får gå ute och röra på sig kommer den i slutändan få belastningsskador och benen kommer börja svullna upp som lyktstolpar. Är ägaren rädd för att hästen ska skita ner sig så tycker jag att han/hon ska köpa ett ordentligt täcke med hals, mkt billigare en alla veterinärkostnader som denna person kommer tvingas betala i framtiden. Detta bevisar ju bara halvblodsmännsikornas jäkla ideer.
Hoppas att du som skrivit detta inlägg försöker påverka ägaren så mkt du bara kan.Det är din skyldighet som hästälskare.
ha det bra

BJÖRKIS skrev:
Måste bara få lägga mig i, att hästen tävlar på hög nivå är INGEN ursäkt för att den inte ska få gå i hage, det är bara dumheter från ägarens sida enligt mig. Visst kan det hända skador, men jag anser att det är lika stor risk att den fastnar i boxen som att den kan springa snett ute. :D

Att många av hästarna tävlar på hög nivå är absolut ingen ursäkt, det är ett faktum.
Som jag skrev finns det många olika anledningar till att de inte vistas i hage särskilt många timmar, och som du listade ut är skaderisken en av orsakerna.
En annan är förutsättnigarna, det finns helt enkelt inte tillräckligt många hagar, och fölston och unghästar prioriteras i första hand.
Dessutom är arbetstempot intensivt på anläggningen, det finns inte tid att springa runt och leta hästar i hagar och släpa dem fram och tillbaka mellan alla byggnader.
Hästarna fodras ofta och på regelbundna tider, och det skulle bli omöjligt att genomföra detta om alla hästarna stod i hage hela dagen. Min häst älskar att vara ute i hage, men efter några få timmar (när fodringstiden närmar sig) står hon och skrapar vid grinden, eller rusar fram och tillbaka vid den.
Under drygt 1 år gick hon i hage tillsammans med andra hästar från 07.00 - 19.00 varje dag, och förutom att skadades oftare (hit räknas även små skrapsår) var hennes humör och prestation på lägre nivå än idag.
Det är upp till var och en att avgöra vilket system som fungerar bäst på sin egen häst, utifrån förustättningarna, som ju är olika för alla.
Vi kräver att hästarna ska prestera mer än vad de skulle göra i vilt, naturligt tillstånd, och måste därför anpassa hästhållningen för att kunna uppnå det. Det betyder inte att hästens olika behov automatiskt försvinner eller kan ignoreras, utan man får ta ansvar för att tillfredsställa dem så gott man kan.
Ex rörelsebehovet genom något mer kontrollerade former som skrittmaskin, longering/ridning/löshoppning/körning, begränsad hagvistelse (tidsbegränsad eller yt-begränsad, eller båda).
Matbehovet genom grofoder (och kraft för många) regelbundna fodringstider etc.
Osv osv

angelaL skrev:
Men sen så finns det egoistiska människor som rakar bort pälsen på sina hästar och inte skaffar tillräckligt bra möjligheter för hästen att visstas ute i en flock med föda,, så att hästen får vara häst..

Jag klipper min häst på vintern, detta för att en hon inte ska svettas lika mycket som hon skulle göra under all sin vinterpäls när hon tränas. En svettig häst löper större risk att bli sjuk än en torr.
Att detta skulle vara egoism från min sida har du väl en viss poäng i, eftersom jag besparar mig jobbet och kostnaden att sköta och lägga ut extra utgifter på en sjuk häst. :smirk:
Och tack vare min egoism besparar jag även hästen onödigt lidande

Men snälla du, var detta verkligen riktat till mej?
Det låter mer som om du svarade trådförfattaren.

Immer

CallMeAce skrev:
det finns ju sätt att med tekniken lösa detta på också.
man kan bygga någon anordning i trä med spjälar tex så att höet inte blåser bort o hästarna kan äta ur den. (en sån har vi till våra hästar och det funkar utmärkt)

sen finns det snösulor som hästen kan ha för att slippa styltor.

hästar tycker om att få röra på sig. och då menar jag inte bara i hagar av boxstorlek.

Som jag skrev här ovan ett par gånger tidigare: när man står inackorderad är det inte bara att bygga vindskydd och höhäckar utan vidare. Man får även rätta sej efter utsläppstider, utfodringstider osv.

Och visst kan man lägga på snösulor för att slippa styltor, men frågan är om det är så vettigt att göra det när problemet bara uppstår ett par dagar/säsong? (Om hovarna resten av säsongen klafsar runt i lera är det nog bättre att inga snösulor ligger på). Och då får hästen gå i annan hage just de två dagarna den vintern....

Immer

Din häst kanske tycker om att stå inne, men mina skulle bli gnälliga och sura av det, de tycker att det räcker med de få timmar de står inne om natten. Att det skulle vara prestationshöjande att få stå på box ger jag inte mycket för, men din pålle kanske behöver spara energi för att orka med det du kräver. Mina rids 1-1½ timme per dag när de är i full tävlingskondition, går ute samma tider (minst 12 timmar) sommar som vinter, inte presterar de sämre för det, jag har aldrig några problem med belastningsskador, ryggont eller ovanor, detta kan jag tacka hagvistelsen för, det är jag helt säker på. Fri tillgång på stråfoder dygnet runt innebär att de inte står vid någon grind vid en viss tidpunkt bara för att det snart vankas mat, detta är enligt mig fula ovanor. Men din häst gör det för att det lärt sig. Nog diskuterat från mig sida, jag tycker bara att det är väldigt tråkigt för en häst att inte kunna få vara ute ordentligt. Det är aldrig roligt med skador, jag har ju inte en aning om ifall en av mina plötsligt står där med brutet ben och måste tas bort, men då vet jag iaf att min häst fått leva ett så nära naturligt liv som det bara går i fångenskap. Det betyder mycket för mig.

BJÖRKIS skrev:
Din häst kanske tycker om att stå inne, men mina skulle bli gnälliga och sura av det, de tycker att det räcker med de få timmar de står inne om natten. Att det skulle vara prestationshöjande att få stå på box ger jag inte mycket för, men din pålle kanske behöver spara energi för att orka med det du kräver.

Jag påstår inte att själva boxen i sig är prestationshöjande, självklart är den inte det.
Du verkar ha missförstått innebörden av prestationförmåga, det är inte ett mått på hur mycket energi hästen har.
I mitt fall är det rutinerna som medföljer som höjer den.
Bl a fodring ofta och på regelbundna tider, minskad skaderisk (en skada häst varken kan eller ska prestera som en frisk)
Dessutom innebär vetskapen att kompetent personal tittar till henne dygnet runt och att hon även är övervakad av kamera en extra trygghet för mig.
Om hon fastnar eller drabbas av ex kolik tar det inte många minuter eller sekunder innan det finns folk på plats, så skaderisken i boxen är i mitt fall ovanligt liten.

BJÖRKIS skrev:
Fri tillgång på stråfoder dygnet runt innebär att de inte står vid någon grind vid en viss tidpunkt bara för att det snart vankas mat, detta är enligt mig fula ovanor. Men din häst gör det för att det lärt sig.

Hon går oftas i gräshage med en yta på 1 - 3 ha under den tid hon är ute, hon har alltså gott om stråfoder under sig.
Ja, hon har lärt sig att det vankas kraftfoder vissa tidpunkter, jag kan inte se vad som skulle vara "fult" med det. Det är fullt normalt att de lär sig sånt som händer på rutin.

kan inte ni inackoderade gå ihop o fixa så att ni kan ställa in en höhäck i hagen då?
det måste väl vara fler som vill att hästarna ska kunna äta i hagen???

folk som bor där det faller snö oftare kan sätta på snösulor för hästens bästa, tycker iallafall ja. iallfall om man tänker ta in hästen så fort det snöar bara för att den kan få snöstyltor under fötterna!

Att hästen står vid grinden efter två timmar betyder mycket riktigt att hon lärt sig att det då vankas mat inomhus. Det betyder ju inte att hästen vill gå in för att tillbringa resten av sitt dygn i boxen. Så det är fortfarande ett dåligt argument för att påvisa hästens välbefinnande av den lilla utevistelsen.

Jag läser och förstår alla praktiska argument för att hålla hästen mindre naturligt, mer på box. Vad jag inte förstår är att man inte kan se att detta inte är något hästen skulle välja, om den haft möjlighet. Det är något vi tvingar på den. Det är vårt dåliga samvete att bära, inget att försvara!

Rent filosofiskt kan jag tycka att man inte ska ha häst om man inte kan ge den så bra förutsättningar som möjligt att få leva ut sitt naturliga hästbeteende. Praktiskt vet jag också att det inte är så enkelt: man vill ha häst för att man gillar hästar, man stallar in kollektivt, man har inte tillgång till oändliga beten. Men det är fortfarande bara att bita ihop och inse att det är vårt val, vårt fel och inte alltid bästa möjliga för hästen. Så det är dumt att försvara sig med alla praktiska bekymmer man har: antingen gör man något åt dem, eller så väljer man att låta bli och inser att det inte är det optimala för hästen.

Man får ta sitt ansvar och göra vad man kan. Jag brukar (utöver träningen, särskilt viktigt dock på vilodagar) släppa ut en stund extra på kvällen när jag kommer för att mocka och fixa. Tar gärna ut dem för en sväng på bättre underlag under så fri rörelse som möjligt när tiden räcker - en promenad i longerlina, släppa en stund på hövallen när det är fruset (bättre underlag än i knöliga hösthagarna), eller leka en stund typ löslongering på ridbanan - och ser att det ger hästarna massor. De får bättre rörlighet av den extra stundens rörelse, bättre humör, lättare att slappna av efteråt. De ger uttryck för sin livsglädje och får utlopp för överskottsenergi som kanske kunnat leda till skador på oss alla om de stod och fick uppdämda rörelsebehov i frimärkshagar eller på box.

Jag skulle gärna haft skrittmaskin och placerat djuren i, helst två pass om ca 20 minuter om dagen, nu under vintern när underlaget gör att de står stilla större delen av tiden i hagen. Men än hellre hade jag haft stoora hagar att skifta mellan så att det alltid fanns bra underlag, gott om rörelsefrihet, gott om käk och grenar osv. Och vindskydd / lösdriftsstall som de kunde söka skydd i och ha tillgång till käk i utan att det blåste bort. Utopiskt, men något att sträva mot.

För hästen i första inlägget tror jag i första hand att grovfoderbehovet måste tillfredställas bättre. Hungrig häst = stressad häst. Den kan få (om den inte redan har) problem med magsår och få bekymmer med hela matsmältningsanordningen. Den skulle må bättre i både lungorna och huvudet om den fick gå ute mer. I brist på annat så bör den kunna titta ut iallafall, ha kontakt med en boxgranne som den kan umgås med och pilla på, ha lite grenar etc att gnaga på. Och motioneras. Och pysslas med, noga, länge.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 086
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama