Uttråkad häst-tips

Sv: Uttråkad häst-tips

skrållan skrev:
Att hästen står vid grinden efter två timmar betyder mycket riktigt att hon lärt sig att det då vankas mat inomhus. Det betyder ju inte att hästen vill gå in för att tillbringa resten av sitt dygn i boxen. Så det är fortfarande ett dåligt argument för att påvisa hästens välbefinnande av den lilla utevistelsen.

Ja självklart är det kraftfodret hon vill till, jag inbillar mig inte att det är instängdheten hon längtar efter.
F.ö har jag aldrig hävdat att min häst mår bra
på grund av
den korta utevistelsen, utan bara påpekat att hon mår bra trots den.
Och det är stor skillnad.
Jag tycker att folk borde inse att det inte bara är hästarna som är olika, utan även förutsättningarna, målen och metoderna.

Precis som jag skrev tidigare (och som även du varitinne på)
får man ta ansvar för att göra det bästa av situationen utifrån sina förutsättningar, och sträva efter att tillfredsställa hästens olika behov på ett eller annat sätt.

Visst kan vi gå ihop om att sätta upp foderhäckar, men eftersom fodring i hagen ändå inte är aktuell så är det ingen mening.

Jag är visserligen i stallet på dagtid fem eller sex dagar i veckan så jag kan ge. Men eftersom det rör sig om 25 hästar i bortåt 10 olika hagar så gör jag det inte. Och att bara ge min egen med de andra suktande över staketet skulle inte falla mig in.

Och som sagt, snösulor är knappast aktuellt där jag bor. ;)

Immer

Man får ta sitt ansvar och göra vad man kan. Jag brukar (utöver träningen, särskilt viktigt dock på vilodagar) släppa ut en stund extra på kvällen när jag kommer för att mocka och fixa. Tar gärna ut dem för en sväng på bättre underlag under så fri rörelse som möjligt när tiden räcker - en promenad i longerlina, släppa en stund på hövallen när det är fruset (bättre underlag än i knöliga hösthagarna), eller leka en stund typ löslongering på ridbanan - och ser att det ger hästarna massor. De får bättre rörlighet av den extra stundens rörelse, bättre humör, lättare att slappna av efteråt. De ger uttryck för sin livsglädje och får utlopp för överskottsenergi som kanske kunnat leda till skador på oss alla om de stod och fick uppdämda rörelsebehov i frimärkshagar eller på box.

Så brukar jag också göra. :smirk:

Immer

Jag svarade båda eftersom jag tyckte att ditt inlägg var så kategoriserande ;)

Tumlarunt -- Jag håller med dig,, om jag tränade min häst hårt och hade den på stall hade jag antagligen oxå klipp den om den hade lång päls,, Nu tränar jag lättare eftersom mina hästar står på lösdrift..

Och jag har inte riktigt förståt det där med skaderisken, för jag har inte tagit ut veterinär för annat en vacinering, och en operation av en ink,, men det räknas ju knappast. och förra vintern var ena hästen halt en dag för den trampat snett i hagen,, Skrubbsår och sår (förutom exem hästen) har jag inget minne av,, men något el några måste det ha fått.

Får hästarna vara ute ordentligt,, Så skadar de sig inte i samma utsträkning som om man har de på stall och i hage,, är vad jag har kommigt fram till.

Det blir betydligt bättre om du på något sätt talar om vem du svarar.

Immer

Tycker du så om IMMER så tycker du nog att jag är djurplågare.. två av mina hästar har gått på lösdrift den ena till 5 ochd en andra till 6.. när de kom hit ville de inte änns gå ut ur boxen dancer som gick med tre andra hingstar, trivdes som en fisk i vattnet i sin box.. Nu vill han faktiskt gå, men inte i mer än max två timmar, likadant med alla tre.. och jag bor i skåne, ibland när det är dåligt väder vill dom baar ut och busa lite och sen in igen, men får ju faktiskt läsa på just de hästarna vad de igentligen vill!! inte bara tänka på idialet. Jag bor i skåne, har stora hagar osv.. Mina hästar trivs i stallet när dte kommer in från hagen ställer de sig och sover och sen rids de.. Under visa perioder så är dte inte säkert att de går ut, pga tävlingar, men vem på dena jorden kan säga att mina hästar är olyckliga??? du kan ju hälsa på om du vill....

Man får ju faktiskt anpassa sig efter hästar, jag tycker synd om hästar som i dåliga väder få stå ute hela dagen, om du går till grinden då, så kommer hästarna emot dig och vill in för att dom vet om att där rä varmare, och mat där inne, om hästarna själv hade fått välja så hade de varit i stallet när de regnar och blåser och när det är för varm och insekterna är som värst.

Dom lever inte längre i prärien, utan dom vet att det finns alltid värme, och mat i stallet, och hästarna vill in i stallet vid dåligt väder, om de nu trivs där !!

Tack för flera bra svar och tips. Den här hästen tränas i ridhus en timme i princip varje dag. Hästägaren själv vill inte kännas vid att hennes häst bråkar.

Mina hästar är tvärtom.

När dom tas in efter 14-15h hagvistelse, så äter dom upp sin mat och vill gärna ut igen.
Älskar att bli utsläppta på morgonen efter frukosten.

Dom åker ut oavsett väder. Ponnyn får täcke om det är riktigt busväder annars är han utan, den stora har täcke valt efter väder.
Peppar peppar så har jag inte haft någon förkyld eller dålig häst ännu.

Men dom stod inne under snöstormen i ons-torsdags pga det var full storm genom hela hagen & flera lastbilar & personbilar och en buss hade kört av vägen bara ett par hundra meter från gården. Jag har hagarna ut med vägen.

Vi ska bygga ett vindskydd i sommar som dom kan söka lä i.

Senast ändrad:

seittan skrev:
(bönder har ju inne sina kossor på vintern)

Bara tvungen att inflika. Bönder har inte alls alltid kossorna inne på vintern. Hemma går korna på lösdrift och är ute även på vintern och gärna även i snön. Däremot gillar de inte regn ;)

Klokt Spirit.

Den enda gången människan är snäll mot sin häst är när den verkligen får vara häst, dvs gå med flocken i stora gräshagar. All annan hästhantering sker alltid på människans villkor, oftast med hästens goda vilja, men dock ett för hästen onaturligt leverne.

Vi är lyckligt lottade eftersom vi har 3.5 hektar bete runt vår gård. Våra hästar går under vintern i en 2 tunnland stor gräshage och de bara stortrivs. Vi har ett vindskydd, stort nog att rymma våra tre hästar. De går in och ställer sig där när det snöar från sidan (som det oftast gör här i Skåne) och blåser hårdare än kuling, annars går de ute och betar alla dygnets ljusa timmar. Middagsluren brukar de också ta i lä av vindskyddet. Vi stödfodrar inte i hagen eftersom de betar gräs året runt, nu på vintern får det inte i sig så stora mängder eftersom gräs inte växer när temperaturen är under +7 grader. Därför står flocken på kö vid grinden när det är dags att gå in på kvällen, de är helt enkelt lite hungriga. De dagar det ligger snö stödfodrar vi med hö och de dagarna (då de inte är hungriga) får vi hämta dem nere i hagen, de vill inte in, oavsett väder...glöm det där att hästar vill in i stallet för att vädret är, som vi människor tycker, lite halvtaskigt. Hästar bryr sig inte det minsta och stannar helst ute om de får bestämma själv. Våra hästar har stått inne 1 dag denna vintern, den dagen var det snöstorm.. annars går de alltid ute och har det bra. Hästarna går med täcke som är anpassat efter väderlek. Förkylning..?. nix, våra hästar är heller aldrig förkylda.

PS. Vi är inte halvblodsfolk. ;) DS

Just my $0.02

Immer skrev:
Och visst kan man lägga på snösulor för att slippa styltor, men frågan är om det är så vettigt att göra det när problemet bara uppstår ett par dagar/säsong? (Om hovarna resten av säsongen klafsar runt i lera är det nog bättre att inga snösulor ligger på). Och då får hästen gå i annan hage just de två dagarna den vintern....

Immer
Jag reagerar lite på att det faktiskt var du som tog upp snöstyltor som ett problem som gör att hästen kanske inte kan vara ute så mycket per dag. Sen säger du att det sker så sällan per år... Med andra ord är det ju inte en särskilt stor faktor i vad som gör att tex din häst inte kan/får gå ute så många timmar..?!

Själv är jag helt okej med att vissa tycker att deras hästar pga omständigheterna inte kan gå ute mer än 4 (eller färre) timmar per dag. Däremot tycker jag inte att man kan kalla det idealiskt eller bra (vilket ju du inte gjort heller; du säger ju själv att det är nödvändigt pga omständigheterna och inte något du absolut tycker är bäst). Därför ser jag ingen anledning att klanka ner på dem som tycker att hästen i tråden faktiskt skulle må bättre av mer utevistelse. Sen kan det finnas diverse orsaker (mer eller mindre giltiga i mina eller andras öron) för att man inte anser det fungera att ha den ute mer. Men det enklaste receptet måste ju ändå vara mer utevistelse?

Du som skrev att din häst går ute 2 h/dag. Det är ju rätt lite, men å andra sidan kompenseras det ju av en stor portion motion/aktivitet per dag. Jag tror det är tack vare det som hästen trots få timmar i hagen faktiskt mår bra ändå!

Jag släpper ut våra hästar ( nu på vintern ) vid 7 - halv åtta tiden på morgonen varje dag och släpper in dom vid 7-8 tiden på kvällen. Ibland får dom komma in lite tidigare om det är riktigt ruskväder.
Nu på vintern har vi dom i en ganska stor hage där dom kan springa och fjompa sig hela dagen lång :P
På somrarna har vi dom ute båda dagar och nätter eftersom det är naturligt för dom.. !! Innan hade vi 4 islänningar tillsammans med vår granne som vi lånade, dom hade vi uet året om tillsammans med vår grannes shettis eftersom dom pallar med det bara man inte börjar med täcken, då får dom en riktigt fin björnpäls som värmer dom =)

Björk skrev:
Du som skrev att din häst går ute 2 h/dag. Det är ju rätt lite, men å andra sidan kompenseras det ju av en stor portion motion/aktivitet per dag. Jag tror det är tack vare det som hästen trots få timmar i hagen faktiskt mår bra ändå!
Absolut, det är jag helt övertygad om! Som jag skrev, har man inte möjlighet att låta hästen tillfredsställa sitt dagliga rörelsebehov i hagen får man försöka lösa det på andra sätt

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 086
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama