Uttokad, hur farligt?

Sv: Uttokad, hur farligt?

Har precis haft samma problem, min häst drack 'ingenting' efter sin bukoperation. Blött hö, sen drack hon betforvatten om jag hade det i en foderskopa eller i händerna( mörkt skulle det vara:-)). :(
Nypa i skinnet kan vara lite vilseledande, känn istället på tandköttet. Känns det klibbigt har hästen vätskebrist.
Det är ju lätt att man jämför med hur mycket hästen brukar dricka, och vid boxvila så behöver de inte lika mycket som vanligt.

Angående salt: Salt är inte bara av ondo. Kom också ihåg att det binder vätskan!!!!

Nu verkar det ju emellertid ha gått rätt långt.

Min unghäst vägrade dricka förra vintern, och då fick han dricka Brämhults äppeljuice och Brämhults morotsjuice. Så småningom kunde vi speda ut det med mer vatten. Han drack dock bara om det kom från en hink där vi vanligtvis har hans kraftfoderportioner, OCH om han fick dricka ur min hand. Så småningom kunde jag sänka handen längre och längre ned i hinken, och efter ett tag drack han själv. Detta var tusen gånger mer uppskattat än betforvatten, det ville han inte ha. ;)

Senast ändrad av en moderator:

han fick en spark på hasen för 8 veckor sedan, så griffelbenet är fullt med sprickor högst upp vid leden och så är det helt av ca 3cm nedanför och detta vill inte läka. ska till vet. och röntga nästa vecka så får vi se om det har börjat läka...
hur länge ska din stå...??

Delvis knapplån

Har du kollat ditt vatten? Det kan ju vara så att han inte gillar vattnet. Har du egen brunn? Gamla ledningar?

Har du möjighet att hämta vatten på annat ställe och testa om det fungerar bättre då? Det kan vara värt att testa.

usch vad tråkigt...:/ kan hästen stå på benet eller? om den avbelastar benet tar det längre tid för den att läka för inget blod cirkuleras i benet... har vet sagt att den måste stå still eller får ni gå ut och gå med den? bättre halta fram än att låta hästen stå med det i flera månader till...

Skämtar du eller??

En fraktur skall ALDRIG belastas. Hur många människor med benbrott ser du gå omkring på benet??

Orsaken till att man har svårt att laga frakturer på hästar är just att de har benägenhet att belasta det skadade benet vilket gör att frakturen inte läker

Vet ej, är hyresgäst i detta stall. Antagligen egen brunn.
Han dricker av vattnet ute i hagen, har badkar där.
Med 1/4 -½ dl äppeljos i vattnet dricker han en hink per natt nu.

I vattnet?
Får 1/4-½ dl äppeljos i båda hinkarna, så det är inte mkt som behövs.

läste nån stans att man kan lägga hela äpplen i vattnet
mär hästen jager äpplena kanske den får i sig lite vatten

Knapplån!!!!

Nu står min häst med på boxvila. Nu vet jag inte riktigt på hur många liter hinken är just nu, men det är modellstörre.
Har fyllat på den två gånger idag (var halvfull då).
Ikväll när hon skulle få sin spruta o jag tog tag i huden upplevde jag att den inte åkte tillbaka som den skulle.
Varför är det på detta vis?
Hon dricker ju?!?

Hej!

Prova med salt, det minskar urinutsöndringen genom att binda vatten i blodet. Vätskeintaget ökar också för att hästen ska kunna bibehålla rätt balans av salt/vatten i blodet. Finns för lite salt, minskar också blodvolymen genom att blodet innehåller mindra vatten. Om blodvolymen minskar blir hästen trött eftersom blodtrycket då indirekt också minskar, vilket kan göra att den vill dricka ännu mindre.

Häll några tsk salt i ordetligt blött betfor el dylikt så får den i sig bägge delarna.

Sophie

Knapplån!!!!

Nu står min häst med på boxvila. Nu vet jag inte riktigt på hur många liter hinken är just nu, men det är modellstörre.
Har fyllat på den två gånger idag (var halvfull då).
Ikväll när hon skulle få sin spruta o jag tog tag i huden upplevde jag att den inte åkte tillbaka som den skulle.
Varför är det på detta vis?
Hon dricker ju?!?

Utan tillräckligt med salt kommer hon bara kissa ut allt vatten. Ge salt till din häst också, någon eller några tsk /dag om det fortsätter så. Är det också blött i boxen?

Ibland på tävlingar när jag vill få hästen att dricka när jag vill så brukar jag ta 4-5 äpplen, dela i halvsmå bitar och blöta upp i ca 10liter vatten, då brukar vattnet slinka ner samtidigt som äppelbitarna :) Kan va värt att prova?

hon slickar för fullt på sin saltsten + salt i maten.
Men jag hörde att dom kunde bli lite uttorkade av penicilin.
Kan de stämma?

Det är farligt.. min förra häst dog pga de skador som hon åtog sig pga den kraftiga uttorkningen hon fick..
Det var under en tid jag skulle åka på en utlandsresa som de som skulle ta hand om henne stoppade henne i en gruspadock utan skydd och utan vatten i flera dagar som hon fick detta:(

Så Uttorkning är verkligen farligt iallafall på en äldre häst som i mitt fall(24år)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
825
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka