Uttagna till riksföl

HeJe

Trådstartare
Här kommer en helt ickevetenskaplig undersökning!

Procentuell andel föl som kvalat till riks jämfört med antalet betäckningar 2004 för respektive hingst - av de som har avkommor som är uttagna. Jag har utgått från rapporter i Ridsports senaste två nummer om uttagna föl samt betäckningssiffror för 2004 rapporterade i Ridsport tidigt i vår.

Två hingstar saknas i betäckningsstatistiken men har ändå ett föl vardera med i riksföl - Lauries Crusador och Sir Donnerhall.

Jag reserverar mig för ev. fel.
King Arthur 100,0
Negro 100,0
Parco 100,0
Welt Hit II 37,5
Coleur Rubin 25,0
Weltmeyer 25,0
Twilight 21,1
Escudo 20,0
Don Romantic 19,3
Heartbreaker 16,7
Chapman 14,3
De Niro 14,3
Rotspon 14,3
Bocelli 13,9
New Balance 12,9
Florencio I 12,2
Bourbon 11,8
Crelido 11,8
Brigadör 10,0
Métall 8,5
Richfield 8,0
Don Fredrico 7,7
Dionysos 7,3
Bayron 7,1
Cobra 7,1
Royaldik 7,1
Casir Ask 6,9
Rambo 6,9
Argentinus 6,7
Londonderry 6,7
Weltman 6,7
Landlord 6,3
Don Charly 6,2
Bugatti Hilltop 5,9
Lémpreur de Turin 5,9
Sir Schölling 5,8
Lambourghini 5,6
De Noir 5,3
Tornesch 4,8
Qalle 4,3
Saigon 4,2
Rubinrot 4,0
Magini 4,0
Camiell-Flamingo Z 3,8
Marwin 3,6
Briar 3,5
Quite Easy 3,5
Biggles 3,4
Etrusco 3,4
HipHop 3,1
BH Romancier 3,0
Cortus 3,0
Cuper 3,0
Carte dÓr 3,0
Camaro M 2,7
Cathageno 2,7
Chess 2,6
Akribori 2,4
L´Acteur 2,4
Orlando 2,4
Danzas 2,2
Cagliostro 2,1
Santa Cruz 1,5
For Feeling 1,3
Cornetto 1,2

HeJe

Sv: Uttagna till riksföl

Tack så mycket. Jag har tid över just nu...Jag har inget att rida, vilar pga behandling för sträckning.

Hittar naturligtvis en korrigering :o

Magini 2,0

Jag hade lagt in 2 avkommor på honom, men den ena var en rättelse av poängen.

HeJe

Denna statistik blir ju lite missvisande då de hingstar med högst procent endast har en avkomma (eller väldigt få). Många avkommor är inte visade överhuvudtaget och då slår det ju också fel med procenttalen.

Jag håller också på att föra statistik men över alla visade avkommor totalt (är ej helt färdig), där kan jag hittils utläsa att ex. Metall, Twiligt, Richfield, Don Romantic har väldigt bra avkommor, inga eller nästan inga klass 2-avkommor. Akribori och Majim G har förhållandevis många klass 2 avkommor, osv.

Men det är ju svårt att tolka poängen, det beror ju helt på vilka ston hingstarna får. Alla föl som inte blir visade hur är de?

Sen tycker jag överlag att det verkar som att det mest är klass 1-avkommor och poängen är ganska jämna. Jag får känslan av att domarna är snällare eller kanske har fölen blivit finare??? :)

:eek: jag tror hela avels sverige räknar statistik just nu - jag med sitter med dem förbaskade siffrorna - och har setat från igår...

Vill passa på att fråga dig Alladin hur du har fått fram din fakta - då den inte överens stämmer med min. Vad har du fått siffrorna ifrån och hur har du räknat ? :confused:

Helen

Jag har hämtat resultaten från ASVH samt några reultat som inte ligger där ännu har jag hämtat från resp. avelsförenings hemsida. Men resultaten kanske förändras när jag har fått med alla bedömningar. Har med kanske 60-70% av alla visningar hittills.

Kanske att resultaten ändras radikalt för det verkar som om vissa hingstar dominerar på olika bedömningsplatser ex. i Dalarna hade Biggles många avkommor jämfört med några platser där han inte alls var representerad osv.
Jag har skrivit ner hur många föl resp. hingst har i varje poäng.
ex: Saigon
43p: 1 44p: 5 45p: 5 46p: 6 47p: 6 48p: 3 49p: 2 50p: 2
Först tänkte jag räkna ut procent avkommor i klass 1 eller 2, eller procent per poäng, men jag tycker inte att det säger så mycket.

Senast ändrad:

Jag har hämtat resultaten från ASVH samt några reultat som inte ligger där ännu har jag hämtat från resp. avelsförenings hemsida.

Har du alla resultaten från Halland - dom saknar jag det är bara några av det totala antalet resultat som finns på föreningens hemsida - det verkar som dom bara har lagt ut de högst bedömda på hemsidan. På ASVH så finns deras resultat ej med.

Dessa platser saknar jag bedömningar ifrån ( förutom Halland då )då de ej står på ASVH´s hemsida:

HK Malmöhus
Norra Älvsborgs HAF
Norrbottens HAF
Södermanlands HAF
Södra Kalmar läns HK
Södra Älvsborgs HAF

Helen

Är det någon som ska till PonnyRiks föl championat i Vetlanda? Är ni kavalde?

Jag har två Ridponnyföl kvalade, men tyvärr krockar det med Elitallsavenskan sista omgång!

Jodå, jag vet att det inte är någon fullständig statistik! Det är bl a därför jag så noga förklarar vad jag har utgått från för siffror!

I min exelfil syns hur många föl som gått till riks och hur många betäckningar (inte födda föl) varje hingst haft, men det kunde jag inte lägga ut för det blev bara ett "gytter" av siffror...

Angående ej visade föl och hur "bra" ston som gått till respektive hingst är nog ett otroligt "hästjobb" att få fram...

Du och clownen får gärna dela med er av er statistik när ni är klara :idea:

HeJe

"funderar"

Om man visar hemma, är det domarna som rapporterar in resultaten eller kommer dem i skymundan?

Förstår inte vad det är för mening att lägga ner jobb på detta?

Kanske 50% av de som visar föl kommer mitt i ett föls växtperiod....vissa domare har förkärlek till att sätta höga poäng på vissa poppishingstar...

-där man ibland kan bli förvånad tom...kan bli riktigt höga poäng medans man själv står där med ett ryckande ögonbryn och undrar VART de hittat dessa siffror på DETTA FÖL.

En lista säger ingenting-man får åka och titta själv.En fölbedömning har ingen som helst betydelse för hästens framtid...visst du kan få en liten vink om vilken hingst som lämnar god exteriör...men under sadeln är en helt annan sak.

Kanske är det onödigt att lägga tid på detta (är man statistiknörd så är man, en gång förde jag statistik på om hästens färg hade någon betydelse för hästens resultat på kvalitetstävlan :crazy: ), men samtidigt tycker jag att det är intressant att se t.ex. vad dessa föl sedan får på tre-årstest samt kvalitetstävlan. Egentligen håller jag med dig angående att fölvisningarna faktiskt inte säger speciellt mycket, och allra minst för hoppfölen. Har sett flera klass 2-föl som jag är övertygad kommer bli kanonhästar i framtiden. Man kanske kan ana vissa trender på vad hingstarna lämnar.

Dock tycker jag att det är intressant att se hur fölens mödrar ser ut och kan då ex. jämföra hennes typ, gångarter osv. med hur fölet ser ut och kan igenom det lättare välja en passande hingst till mitt eget sto.

Visning hemma är inte längre en officiell bedömning inom ASVH, nu måste det vara minst 10 föl samt katalog för att det ska vara en officiell bedömning.

Det där resonemanget håller inte om man inte tycker precis samma sak om BLUP:en tycker jag.
3- och 4-åringar kan också vara i tillväxtperiod.
Jag har dessutom konstaterat att flera högt bedömda föl gjort bra ifrån sig som unghästar, exempelvis Parma (unghäst-VM) och Sandro Hit-stoet som vann som föl och vann som 3-åring regionalt. Så visst kan det spela roll för framtiden vad de får för fölpoäng, inte bara exteriört eftersom fölbedömningen säger en hel del även om gångarterna. Hur många högt bedömda 3- och 4-åringar ser vi aldrig mer heller för den delen?
Att det däremot inte säger så mycket om hopphingstarnas önskvärda förärvning håller jag med om, förstår egentligen inte varför man visar hoppföl öht.

Aladdin skrev:
Denna statistik blir ju lite missvisande då de hingstar med högst procent endast har en avkomma (eller väldigt få)..

Helt rätt.

Aladdin skrev:
Men det är ju svårt att tolka poängen, det beror ju helt på vilka ston hingstarna får. Alla föl som inte blir visade hur är de? ).

Det gör det ju i all annan statistik också, beror på vad hingstarna fått för ston, Kanske därför importhingstarna med få avkommor ligger så högt - för att man betalar inte en massa pengar om man inte har ett väldigt bra sto. :angel:

Det verkar som att du har tjuvkikat i min statistik :angel:

Helen :D

Är det ingen här som har siffrorna från Hallands visning som kan lägga ut dem här så jag kan få räkna om min statistik ?

Helen

Donauschwalbe skrev:
Visning hemma är inte längre en officiell bedömning inom ASVH, nu måste det vara minst 10 föl samt katalog för att det ska vara en officiell bedömning.

Hm, men man får deltaga i Riks ändå om man får klass 1?

Nej, det krävs 48 p, klass I är det från 45 p.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka