Utställningsförbud på kuperade hundar

Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Alltså, nu vet jag inte vad du läst i mina inlägg....och jag förstår heller inte hur du tänker.
Du verkar ju vara för kupering av hundar, det är inte jag!

Men jag är inte för ett förbud mot kuperade hundar på utställning. Det finns många omständigheter som gör att en kuperad hund befinner sej i Sverige och jag tycker att det är fel av SKK att förhindra den hunden och ägaren att ställa ut.

Så länge kupering är tillåten i IFCs regi har nog inte Sverige så mycket väl mer än att låta kuperade hundar ställas ut, tyvärr. Dessutom tycker jag att det är dags att medlemmar och aktiva i kennel klubbarna börjar ta sitt ansvar och försöka propagera för att Sverige, med andra länder, ska försöka få till ett kuperingsförbud inom hela IFC.

nej det jag menar är att jag tycker likadant som dig gällande utställningsförbudet av kuperade hundar,det är väl just det tråden handlar om och Inte om vad som är rätt/fel med själva kupering då det är en helt annan disskution;)

De ska vara med i kvalitén men inte konkurrensen!! Det är ett utmärkt förslag! Då kan de plocka CK osv.

Nja, de kan då få pris för kvalité men inte Ck. Det delas ut i konkurrensen. Men kanske skulle de då få vara med även i konkurrensen, men inte gå vidare till bästa tik/hane.

Rent generellt tycker jag att ska vi ha kuperingsförbud så borde vi också ta steget fullt ut och införa tävlingsförbud. Sedan är det väl så att kuperingsförbudet inte är initsierat av SKK.

Att som somliga hävda att det skulle bli ett sådant hårt bakslag för tävlingssugna tror jag inte ett dugg på. Dels skulle det införas med övergångsregler, dels finns det redan idag massor med saker som kan ställa in en utställningskarriär. Kupering skulle vara en känd faktor till skillnad mot t.ex ett sent utvecklat underbett.

Nu tror jag inte att det blir något tävlingsförbud för kuperade hundar inom överskådlig framtid, men jag önskar att det vore så.

Nu tror jag inte att det blir något tävlingsförbud för kuperade hundar inom överskådlig framtid, men jag önskar att det vore så.
Det gör jag också, men i så fall måste det ske internationellt!
Världen blir bara mindre och mindre och det blir allt lättare att frakta djur mellan kontinenterna, så att handeln med rashundar skulle sluta tvivlar jag på. Och det skulle vara ödesdigert för de raser där blodet behöver blandas om de inte får ställa ut sina importerade hundar.

Ska vi ha ett förbud i Sverige ska det komma från internationella påtryckningar.

Var kanske därför hon skrev ofta, och inte alltid ;)

Tyvärr så är det så inom dom flesta raserna där kupering är stort i många andra länder fortfarande. Grand Danois till exempel. En GD med kuperade öron ser väldigt annorlunda ut, får en mycket vackrare utstrålning och ser showigare ut, även om den inte är det egentligen.
Det är svårt att slå en kuperad här i Sverige, oavsett domare. Trots att hundarna sällan är något extraordinärt.

Ofta kan man avgöra om svansen är kuperad. Om inte skinnet riktigt växt över sista kotan så är det riktigt uppenbart.

*KL*

Puttar upp en gammal tråd!

Nu är kuperingsförbudet på väg att börja gälla i Italien, och det verkar inte som om det dröjer länge innan förbudet införs i övriga Europa i heller. :bow: :bow:

Det senaste jag hört är att det kommer bli utställningsförbud på kuperade hundar registrerade i Sverige efter ett visst datum. Enligt vad jag hört denna sommaren, men det mesta är väll bara rykten som surrar. Vad jag då funderar över är hur Skk väljer att handla under världsutställningen 2008? Kommer de stå fast vid sitt beslut och förbjuda kuperade hundar att ställas ut i Sverige, eller blir det undantag? Vad tycker ni i så fall om det, att man går ifrån sitt beslut och sina principer. 2008 är det dessutom IDC i Sverige, dvs Dobermanns från hela världen.

I övrigt är det skönt att Europa för upp ögonen för kuperingsförbudet, av olika anledningar. Först och främst för att det är en onödig och smärtsam procedur, och etiskt fel. Men också för att vi som har kuperingsförbud kan vara med och tävla på lika vilkor. I utlandet sätter en domare sällan fram en okuperad Dobermann. En :banana: till Tamlands Alana, den första svenskfödda Dobermannen att få en placering på IDC. Hon blev trea bland ungtikarna 2006.

:bump: för bättre djurhållning och jämnare tävlan

Vad spelar utst.förbudet för roll? Är det en snygg hund så är det oavsett om den är utställd eller ej. Man kan införa en exteriörbeskrivning som blir officiell.

Labradorernas exteriörbeskrivning finns på vårt rasdata!!
Det är ett statement för att det inte är ok att klippa i hundarnas öron och svansar. Jfr med att kvotera föräldraförsäkring.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 589
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Jag måste få skriva av mig när det kommer till detta ämne, blir så otroligt frustrerad och vill höra lite vad ni kloka människor på Buke...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: Blueberry
·
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 678
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar