Utställningsförbud på kuperade hundar

Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Och vad har det med saken att göra, om jag har dobermann eller inte? Är du så här korkad eller gör du dig till???

ja återigen-du går nu över gränsen Igen och snart kommer Jag att rapportera dina inlägg:mad:

Och vad som har med saken att göra är att du skriver på din press att du har 2 raser (så man tror ju på det) och att du sen skriver att du själv ägaer Ytterligare en annan ras än det du skrve i din press-klart man undrar lite.

men hur var det nu med storebrorsfasonerna? om det är så enkelt att det inte går att bedöma en stympad hund, är du fortfarande emot ett utställnings- (eller pris-) stopp?

men hur var det nu med storebrorsfasonerna? om det är så enkelt att det inte går att bedöma en stympad hund, är du fortfarande emot ett utställnings- (eller pris-) stopp?

Jag är fortfarande emot Utställningsförbudet ja,för det finns minst lika många kuperade hundar som det finns okuperade och folk i andra länder lär ju knappast sluta upp med att kupera sina hundar pga av förbudet i sverige. Det har ju gått så bra hittills att bedöma kuperade hundar så varför skulle det inte funka nu då?

därför att rasstandarden skrivs om? tidigare när alla hundar kuperades fanns ingen standard för hur de skulle se ut okuperade. det finns det idag. dessutom är det bara en tidsfråga innan det blir förbjudet i alla länder, och det vill väl de flesta med någon känsla för djurens ve och väl. ju fortare desto bättre, och då kan man lika gärna putta på.

Nu är du nog ute o cyklar i alla fall... jag har aldrig sagt att jag har en annan ras:confused: Varför skulle jag det? Jag har jaktgolden och Berger des Pyrénées a Poil long (dvs.pyrénéeisk vallhund).

Nu är du nog ute o cyklar i alla fall... jag har aldrig sagt att jag har en annan ras:confused: Varför skulle jag det? Jag har jaktgolden och Berger des Pyrénées a Poil long (dvs.pyrénéeisk vallhund).

"Och detta säger en som har dobermann - en BRUKSHUNDSRAS!!!!" skrev du-antog att du syftade på dig själv........??

Jag citerade dig. Det var du som bl a mkt annat skrev "om man inte kan ställa ut sin hund, ska man avliva den då?" Tycker det var en mkt märklig kommentar av en som har dobermann - en brukshundsras.

Vidare... "om man har 7 hundar hemma, ska de gå hemma och samla damm?" frågade du.
Mitt svar på det är: Nej, brukshundar behöver jobba, inte ränna runt på utställningar eller gå hemma "och samla damm". Har man den intställningen borde man kanske ge sig på nån annan ras än en bruksras.

Jag citerade dig. Det var du som bl a mkt annat skrev "om man inte kan ställa ut sin hund, ska man avliva den då?" Tycker det var en mkt märklig kommentar av en som har dobermann - en brukshundsras.

Jasså du menade Så:idea: :angel:

Men det hade jag även också svarat på,att trotts att dobermann är en bruksras så måste man ställa ut den ett X-antal gånger (eller få vissa "vinster" ) är man tävlar i bruks och så.

Men nu behövs väl inte längre någon utställningsmerit för att bli brukschampion - eller har det inte trätt i kraft än? Håller inte på med bruks själv så där är jag osäker.

Vidare... "om man har 7 hundar hemma, ska de gå hemma och samla damm?" frågade du.
Mitt svar på det är: Nej, brukshundar behöver jobba, inte ränna runt på utställningar eller gå hemma "och samla damm". Har man den intställningen borde man kanske ge sig på nån annan ras än en bruksras.

Men om man nu har en kuperad unghund som man har "stora" planer för och ett förbud införs så hur ska man då kunna tävla den å få meriter när den inte ens får ställas ut,för som jag tidigare skrev så måste även en brukshund ställas ut om man ska tävla med den..och dom flesta uppfödare/hundmänniskor övh har som sagt kanske inte tid,plats eller pengar att ha kvar en sådan hund som man inte ens får "använda" till det som den är tänk till från början.
Om du nu förstår min poäng?

Men nu behövs väl inte längre någon utställningsmerit för att bli brukschampion - eller har det inte trätt i kraft än? Håller inte på med bruks själv så där är jag osäker.

jag vet inte hur det är nu,men "förr" var det så att hunden måste ha utställningsmeriter för att just kunna bli Brukschampion och dyl.

Skulle tro att OM det nu skulle bli ett förbud så sker det inte från den ena veckan till den andra. Folk kommer nog ha tid på sig och planera så de inte skaffar sig den där kuperade unghunden.

Skulle tro att OM det nu skulle bli ett förbud så sker det inte från den ena veckan till den andra. Folk kommer nog ha tid på sig och planera så de inte skaffar sig den där kuperade unghunden.

men det vet man ju aldrig,eller hur?
kan ju även vara så att man kanske redan har en kuperad unghund..det är ju som sagt mkt som ska tränas in innan man börjar tävla med hunden och det sker ju inte över En natt heller,så det kan gott och väl finnas folk som redan har en unghund och som i god tid börjar träna nu utan att ha ngn större "plan" på om När man ska ställa ut hunden,utan vill helldre köra mer på känslan,att när hunden är/känns redo så kan man ställa ut/tävla med den och innan man vet ordet av det så är det förbjudet att ställa ut kuperade hundar och då är ca 2-3 års hård träning helt bortkastat!

"Bortkastad" kan den väl knappast vara - en brukshund behöver ju jobba oavsett om den ska ställas ut eller inte. Och tävla i bruks kan man ju göra ändå! Om nu inte reglerna har ändrats gällande championat så kan man ju alltid jobba med hunden för dess eget välbefinnande och inte för att jaga championat.

Min hund kan inte få Championat men vi jobbar på och tävlar ändå :cool: Det är roligt för både mig och jycken att få lite hjänstimulans.

Egentligen handlar denna tråden inte om vare sej hundarnas välbefinnande eller rasstandarder, utan om politiken inom SKK och de andra europeiska kennel klubbarna, för att inte tala om paraply organisationen, FCI, själv. Där handlar det om att alla hundar inom hela den internationella paraply organisationen ska behandlas lika, att domare ska bedöma raserna likadant över hela världen. Organisationen i sej är öppen för handel med hundarna, att vi ska köpa hundar utomland och exportera hundar utomlands, för att blanda upp blodet lite, få mer sammarbete och en bra och jämt rasstandard hos uppfödarna över hela världen.
Det gör att man måste göra det tillgängligt för hundköpare som köpt hund i ett land där kupering är tillåten, att kunna ställa ut på hemmaplan.

Jag är emot kupering, och de flesta andra länder är också. De nordiska länderna har förbud mot kupering, det har de brittiska öarna också, inkl Irland. På den europeiska kontinenten vet jag inte hur det ser ut för jag är inte speciellt insatt, men jag vet att Schweiz har ett införselförbud mot kuperade hundar. De får inte ens importeras.
För detta har Schweiz fått mycket kritik från IFC...vi får se hur det går i framtiden för den frågan.

Att säga att Sverige har så bra djurhållning jämfört med alla andra länder är rent skitsnack...då har man inte varit ute och sett djurhållningen i andra i-länder!!

"Bortkastad" kan den väl knappast vara - en brukshund behöver ju jobba oavsett om den ska ställas ut eller inte. Och tävla i bruks kan man ju göra ändå! Om nu inte reglerna har ändrats gällande championat så kan man ju alltid jobba med hunden för dess eget välbefinnande och inte för att jaga championat.

vissa kanske är så målmedvetna och Vill ju tävla och vara "bäst",ett sådant förbud kan ju krossa ens drömmar/målmedvetenhet kraftigt!

Egentligen handlar denna tråden inte om vare sej hundarnas välbefinnande eller rasstandarder, utan om politiken inom SKK och de andra europeiska kennel klubbarna, för att inte tala om paraply organisationen, FCI, själv. Där handlar det om att alla hundar inom hela den internationella paraply organisationen ska behandlas lika, att domare ska bedöma raserna likadant över hela världen. Organisationen i sej är öppen för handel med hundarna, att vi ska köpa hundar utomland och exportera hundar utomlands, för att blanda upp blodet lite, få mer sammarbete och en bra och jämt rasstandard hos uppfödarna över hela världen.
Det gör att man måste göra det tillgängligt för hundköpare som köpt hund i ett land där kupering är tillåten, att kunna ställa ut på hemmaplan.

Jag är emot kupering, och de flesta andra länder är också. De nordiska länderna har förbud mot kupering, det har de brittiska öarna också, inkl Irland. På den europeiska kontinenten vet jag inte hur det ser ut för jag är inte speciellt insatt, men jag vet att Schweiz har ett införselförbud mot kuperade hundar. De får inte ens importeras.
För detta har Schweiz fått mycket kritik från IFC...vi får se hur det går i framtiden för den frågan.

Att säga att Sverige har så bra djurhållning jämfört med alla andra länder är rent skitsnack...då har man inte varit ute och sett djurhållningen i andra i-länder!!
jag blir alltid lika mållös när du skriver så kloka inlägg att man tappar hakan,du får verkligen Till precis allt! och du har så rätt också!:bow:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 589
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Jag måste få skriva av mig när det kommer till detta ämne, blir så otroligt frustrerad och vill höra lite vad ni kloka människor på Buke...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: Blueberry
·
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 678
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar