Utställningsförbud på kuperade hundar

Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Alltså, nu vet jag inte vad du läst i mina inlägg....och jag förstår heller inte hur du tänker.
Du verkar ju vara för kupering av hundar, det är inte jag!

Men jag är inte för ett förbud mot kuperade hundar på utställning. Det finns många omständigheter som gör att en kuperad hund befinner sej i Sverige och jag tycker att det är fel av SKK att förhindra den hunden och ägaren att ställa ut.

Så länge kupering är tillåten i IFCs regi har nog inte Sverige så mycket väl mer än att låta kuperade hundar ställas ut, tyvärr. Dessutom tycker jag att det är dags att medlemmar och aktiva i kennel klubbarna börjar ta sitt ansvar och försöka propagera för att Sverige, med andra länder, ska försöka få till ett kuperingsförbud inom hela IFC.

Att säga att Sverige har så bra djurhållning jämfört med alla andra länder är rent skitsnack...då har man inte varit ute och sett djurhållningen i andra i-länder!!

Varför svarar du mig? Jag har aldrig ens nämnt det du citerade:confused:

Nervvrak från Sverige?
När jag var i Polen på utställning såg jag flera som gav sina hundar tabletter. Antingen uppåttjack eller neråttjack.
Så man ska inte vara hundra på vad man får när man köper utomlands.

Regler är till för att följas, och det Brandgul skriver är jättebra.
Ska du får ställa ut bara för du vill det? När jag var i Tyskland körde jag 150 på autoban. Ska jag kräva det här också kanske?

Mentaliten är allmänt skit på svenska dobermanns. Att några hundar i Polen (vilken för övrigt var en världsutställning med hundar från hela världen) drogades sätter inte ribban för all utländska hundar. Utolands har de en helt annan syn på hundhållning än här. Jag säger inte att det är rätt, men så är det. I t.ex Serbien, Holland, Ryssland vet jag att det finns en hel del bra hundar.

för att förtydliga:

Jag tycker att det är fel att kupera hundarna, det gör jag verkligen. Men så länge landet ligger som det gör tycker jag at man ska tillåta att utomlands födda och kuperade hundar ställs ut i Sverige.

*kl*

En fundering.........

Hur blir det då med de raser som föds utan svans eller med stump:confused: Ska inte dessa hundar heller få ställas ut?

Mentaliten är allmänt skit på svenska dobermanns. Att några hundar i Polen (vilken för övrigt var en världsutställning med hundar från hela världen) drogades sätter inte ribban för all utländska hundar. Utolands har de en helt annan syn på hundhållning än här. Jag säger inte att det är rätt, men så är det. I t.ex Serbien, Holland, Ryssland vet jag att det finns en hel del bra hundar.

Ja, nu menade jag inte att alla hundar drogas, tror jag nog alla förstod. Men de som gjorde det så var det nog ingen engångsföreteelse.
Men man ska inte vara så säker bara för man köper utomlands, det förekommer mycket konstigheter med djur/hundar där för man ska vinna.
Förövrigt var de ryska värst på utställningen, så mycket fusk för att vinna, med bl.a drogade hundar.

Djurskyddsmyndigheten ligger på en annan nivå. Det kommer fortfarande att finnas övervakning på t.ex. kommunal nivå. Miljö & Hälsa, Länsveterinär etc. Det handlar inte om att försämra vår djurhållning eller tillåta att djur far illa.

Som sagt så kommer det inte som någon överraskning. Ibland får man planera också och tänka fammåt...

Ja men verksamheten lär nog inte hållas igång spc länge då dom inte kommer få ngr pengar för det,och att underhålla verksamheten genom donationer lär inte hålla i längden heller-tyvärr...

Nog tror jag sjv har pengar så det räcker :cool:

Det är aldrig ett sådant beslut går så fort att man utesluts. Det är någon som tar en livstid för en hund. Går besluten snabbt så sätter man in: Gäller hundar födda efter 2008-01-01. Då får man alltså ställa ut sina gamla trotjänare och ev. de valpar som precis är födda osv.

När de tog bort karaktärsprovet och införde obl. MH på bruksprov så var det ett gäng hundar som föll mellan stolarna. Dessa hundar (födda före 2001) får gå bruksprov utan vare sig MH eller karaktärsprov. Man ansåg att det var en så liten grupp.

I USA, exempelvis, så knipsar dom av sporrarna på dom flesta hundarna strax efter födseln. Antingen i samband med svanskupering om det är en sådan ras, eller någon gång under första levnadsveckan (Oftast) om det är en ras som inte kuperas i övrigt.

Dom anser att det är större risk för skador med sporrar än utan.

Misstänkte att det var så, hon är från Australien. Det är en kuperad ras, men långhåren kuperas inte, så då tog de bara sporrarna då...

//E

Menar du så att man kan få en bedömning på hunden men inte placering? Det vore ju att ganska smart alternativ.

Precis så tycker jag för tillfället. Jag är inte supersäker på att jag är emot kupering, men jag är inte heller för det. Jag har själv en ras som kuperas och irriterar mig på att det alltid är importerna som tar hem det i ringen, även om de kanske inte är lika bra extriört sett som de okuperade hundarna.

Så, de borde få vara med så att de kan få ett rättvist utlåtande, men de ska inte vara med i kvaliten...

//E

De ska vara med i kvalitén men inte konkurrensen!! Det är ett utmärkt förslag! Då kan de plocka CK osv.

Jo för de är inte kuperade. Klart att de får ställa ut.

Det låter bra det!

Men om vi tar min ras som föds med både lång och stubbsvans. Det kan vara väldigt svårt att se vilka hundar som är kuperade, därför kan man då lätt ta in en kuperad hund i sverige och säga att den är född stubb ......det blir ju lite fel, men är väl kanske sådant som får smita igenom iom att det gäller så få raser :confused:

Är bara ute och spekulerar lite;)

P Jag har själv en ras som kuperas och irriterar mig på att det alltid är importerna som tar hem det i ringen, även om de kanske inte är lika bra extriört sett som de okuperade hundarna.
Men vad är det för domare som sätter kuperade hundar före icke-kuperade bara för att?? Är domaren så dålig tycker jag att man ska klaga faktiskt. Utställning går ju ut på att döma fram de bästa hundarna.

Sedan måste man ju tänka på vad som är korrekt och riktigt på en viss ras och hur domaren har gjort för att få fram det viktiga och samtidigt helheten. Det är lätt att det blir mode i ett land eller att uppfödarna i ett land tycker på ett visst sätt.
Det är därför IFC finns, för att rasstandarden ska bli likadan över hela världen.
Ibland kan man tycka att en domare inte hade någon aning om vad den sysslade med, men oftast har den personen bara ett annat perspektiv på hur hunden ska se ut.

Det finns självklart importer som ÄR bättre och när de vinner så är det ju enbart en fröjd för ögat, men jag har själv stått och sett på när hundar som har ex. kort steg, men är kuperade ändå blir bättre än de svenska hundarna (som ofta visas sämre iofs) som är bättre.

Hos en utländsk domare är det tyvärr ofta så att de kuperade går före...

//E

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 589
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Jag måste få skriva av mig när det kommer till detta ämne, blir så otroligt frustrerad och vill höra lite vad ni kloka människor på Buke...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: Blueberry
·
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 678
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar