Utställningsbedömning?

Red_Chili

Trådstartare
För att ta det kort: Idag var jag handler åt en hund på en stor utställning. Denna hund har överbett. I rasstandarden står det "Bettet ska vara perfekt, jämnt och komplett saxbett, d vs tänderna i överkäken sluter tätt över tänderna i underkäken. Tänderna ska vara vinkelrätt ställda i förhållande till käkarna."

Borde inte denna hund ha fått en 2a?

Nu fick han en slät 1a.
Domaren kollade inte ens på tänderna. :crazy: SKA de inte göra det alla gånger?

Sv: Utställningsbedömning?

Tyvärr så "missar" dom rätt så uppenbara saker rätt så ofta.
På DP är det höjden och antal tänder.

Om de ska titta på tänderna varje gång, vet jag faktiskt inte.

Ja ibland blir man brydd :confused:
Läser detta o sitter sen o kollar in uppfödares hemsidor. Det finns en hane jag gillat från första stund, 1 år nu, men tyvärr har han underbett :crazy:

Nu ser jag att han varit i Finland o blivit BIR o fått CERT :eek:
Hur går det till? Kollar inte domaren i munnen alls innan de delar ut så fina priser? Blir nästan ledsen när jag läser sådant, men är ändå glad för ägare o uppfödares skull. Han är verkligen snygg i övrigt! :love:

Enligt utställningskritik i maj månad har han ett litet underbett. Kan det ha vuxit bort nu när han är 16 mån?

Bettet kan ändras en hel del. Vet en tik som hade ganska duktigt överbett när hon var valp/unghund. Idag är hon 2 år och har helt korrekt bett...

Jag sitter lite smått och hoppas på att domaren som ska döma min valp om någon vecka glömmer att kolla bettet.. hon har ett liiitet överbett ibland. Hon växer så det knakar och ibland är bettet bra, ibland lite överbett.. Jag blir tokig!

Har fått lära mig av en av sveriges "stora" uppfödare på Schäfer att underkäken är det som sutar växa sist i huvudet. Så ett lite överbett på valp kan alltså bli helt korrekt. Så jag hade inte oroat mig i ditt fall ännu.

Bettet kan ändras en hel del. Vet en tik som hade ganska duktigt överbett när hon var valp/unghund. Idag är hon 2 år och har helt korrekt bett...

Jo, visst. Men tror du verkligen att det förändrats så mycket på ca 2 mån.. tycker det verkar konstigt..

Ang. din valp behöver du inte vara orolig. Det växer nog till sig ska du se. HON är ju fortfarande ung ;)

Jag sitter lite smått och hoppas på att domaren som ska döma min valp om någon vecka glömmer att kolla bettet..

De flesta domare bekymrar sig inte så mycket om en valps bett. Det ska vara stora avvikelser för att det ska spela roll. Eftersom valpar bara går i konkurrensklass så är helheten och showviljan betydligt viktigare än de enstaka detaljerna.

Jo, visst. Men tror du verkligen att det förändrats så mycket på ca 2 mån.. tycker det verkar konstigt..

Jag hade en valp som fortfarande vid tandömsningen vid 5,5 mån ålder hade en underkäke som var så mycket mindre än överkäken att nedre hörntänderna gick upp i gommen 6 mm innanför överkäkens hörntänder - på varje sida! Det gjorde att jag beslutade mig för att sälja även henne (egen uppfödning) då det fanns en bra, intresserad köpare. En vecka senare hade bettet rättat till sig och hon framlever sina dagar med ett korrekt saxbett. Lite fånigt kändes det att ha väntat ut bettet i månader för att sedan sälja henne och då rättade det till sig på en gång...:grin: I slutänden tycker jag dock att det var fullständigt korrekt beslut eftersom det visade sig att hon blev väldigt liten också, så avel hade det nog inte blivit ändå.

Det kan således gå mycket fort när ett bett ändrar sig. T.o.m om det har varit rassligt under hela valpperioden kan det hastigt och lustigt komma ikapp.

På IGs är det vanligt att de missar höjden (från och med i sommar är väl dessutom mätning inte längre obligatoriskt om jag inte minns fel). Maxhöjd är ju 38 cm och en bekant till mig har en hund på 37 cm som flera gånger har fått kritiken "too small for the breed" :crazy:.

Jag känner till en hund som är SUCH trots överbett(så pass tydligt att den varvat CERT med treor i de fall domarna kollat bettet ordentligt).

Va? det låter ju jättedumt att inte mäta IGn... De brukar väl inte allt för sällan vara för stora..?

Den hund jag ställde var knappt 1 år... Hans tänder borde väl inte rätta till sig? (dessutom var tandraden i underkäken "ojämn".)

Jo visst kan ett bett ändras snabbt.

MEN i detta fallet är tydligen underbettet kvar. Fann kritiken på en hemsida. Där står att han har ett "lindrigt underbett".

Dagen efter ställs han igen på samma utställning men med annan domare o får en 2:a. Väldigt fin kritik men
"Lätt underbett förstör helhetsintrycket." och "Bettet ger dagens betyg (tvåan)."

Man kan ju undra vad som behövs för att bli domare!? Den som gav cert var finsk o den andra en svensk. (utställningen var i Finland) Borde det inte vara samma synsätt när det klart o tydligt står i rasstandarden att det ska vara saxbett. Vad är det annars för ide att ens titta i munnen???

Har sett på en uppfödares hemsida om en av valparna h*n fött upp att den var halt på en utställning, och fick 1 kv och blev 1 kk för juniorer!!

Den borde ju ha haft KEP (kan ej prisbedömmas), då det inte gått att missa....

Så domare verkar döma väldigt konstigt ibland.

Jag hade en valp som fortfarande vid tandömsningen vid 5,5 mån ålder hade en underkäke som var så mycket mindre än överkäken att nedre hörntänderna gick upp i gommen 6 mm innanför överkäkens hörntänder - på varje sida! Det gjorde att jag beslutade mig för att sälja även henne (egen uppfödning) då det fanns en bra, intresserad köpare. En vecka senare hade bettet rättat till sig och hon framlever sina dagar med ett korrekt saxbett. .

Min valp hade också ena hörntanden rejält innerom övretänderna vid 5 månaders ålder. På ett par veckor ändrades bettet och är nu perfekt.

Jag tror att vissa domare är mer petiga med bettet än andra. Det finns ju ingen perfekt hund och domarna har väl olika syn på vilka detaljer som är de viktiga!

Köpte en phaléne med mkt lindrigt underbett. Fick honom till mkt reducerat pris då han tydligen inte alls kunde ställas ut eller användas i avel på grund av detta bettfelet. Men vet ni vad jag alldeles nyligen läste på phalénesällskapets hemsida?

Bett
Jämnt saxbett med ganska kraftiga tänder.
Phs kommentar:
Den franska standarden om "normalt" bett. saxbett har inte ansetts som ett krav, d.v.s. tångbett är tillåtet.
Under omnämnande av "fel" i ursprungsstandarden står: överbett och särskilt underbett är ett fel att undvika. Under "diskvalificerande fel" sägs: ett så utpräglat över eller underbett att incisiverna inte vidrör varandra.

I hans tidigare utställningskritik har det stått lindrigt tångbett. I en annan stod det mkt lindrigt underbett. Med andra ord så är detta inte helt fel i standarden. Dessutom har hans bett under dessa 2 åren minskat i princip helt, så jag ser inte längre att han har bettfel. Innan kunde man se det om man visste om det, men som sagt, det påminde en hel del om tångbett.

Detta med bettfel är ngt som intresserar mig en del på grund av att jag köpte en hund med sk bettfel.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 372
K
Övr. Hund Valpis har ställts ut ganska intensivt i år - 12 ggr. hittills. Mest på inofficiella. På dessa inofficiella utställningar är det ju...
2
Svar
21
· Visningar
2 389
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka