utställningar

H

handofblood

hej! jag har lite funderingar om utställningar, nån som kan hjälpa mig? när kan man börja ställa ut hunden (vilken ålder)? hur går det till när man ställer ut? och vad ska hunden kunna, beroende på ålder så klart... e lite nyfiken på utställningar men de är alltid så långt bort så jag kan inte åka och kolla.

Sv: utställningar

Du kan börja ställa din hund när den är 4 Månader.
Resten av klasserna är uppdelade.
*Valp klass 4-6 valp 6-9 mån.
*Junior 9-15 mån.
*Unghund 15-24 mån du kan även tävla i ÖPPENKLASS när din hund fyllt 15 mån.
*Championklass då hunden är 2 år eller över och har fått sina tre CERT.
Vid 8 års ålder får hunden tävla i veteran klass.

Det går ut på följande sätt att du ska visa upp hunden (på de sätt som just din ras ska vissas på de finns olika sätt )
Man har inte så mycket tid på sig det går ut på följande att man ska springa eller gå man ska alltså visa hunden i trav vissa raser ska man gå med de beror helt på.
Efter de så ska du ställa upp hunden för att visa helheten på hunden där komemr domaren att se på tänder,känna igenom hunden efter storlek och ev fel som kan finnas, dom känner på pälsen och på hanarna så ser dom så att båda testiklarna sitter nere i pungen.
Man får inget pris om man ställer ut en hund med en testikel.

Hunden bör i övrigt inte kunna så speciellt mycket mer än att den ja bör ju lyssna på dig och följa din hand i ringen.
Inte hoppa eller leka i ringen (valpar har dock vissa undantag=)

Har du en valp som du ställer och får ett första pris och ett HP så går du vidare och tävlar om BIR -bäst i rasen och BIM-bäst i mottsat kön.
När du sedan blivit BIR så får du fortsätta tävla i antingen BIG ringen som är-bäst i gruppen och efter de BIS-bäst in show.
Det är inte alla som har en BIG utagning bland valpar utan oftast brukar dom ta in alla BIR valparna i en ring(Bis ringen) vilket kan bli väldigt rörrigt med minst 64 valpar i en ring!

Du kan gå in på SKK och titta in på länkar och sedna gå in på just ditt län och se vart nästa utställning är.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: utställningar

Brukshundsklubbar brukar anordna inofficiella utställningar som kan vara bättre att träna på första gången :) Kolla på brukshundsklubbar i närheten om de har någon utställning snart.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
377
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
950
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv