utställning

miamiSwing

Trådstartare
de är så att ja ska ställa min springer spaniel i avesta i juni själv för första gången. Men hur går de till? hur springer man? skulle gärna vilja ha lite fakta av er som kan de där :)
för ja vill absolut lära mig :)

Sv: utställning

Jag tror att det redan finns lite trådar om detta. Men tja. Bäst är nog att åka och titta på någon utställning och se hur allt går till. :) Jag har en bok som heter Handling - att visa hund på utställning skriven av Mia Sandgren. Den tycker jag är bra. Även om det såklart varierar från ras till ras exakt hur man ställer så finns där olika tips och sätt, plus bra förklaringar kring hur det går till på själva utställningen. Och ett överskådligt uppslag över den djungel som man hamnar i när det gäller vad plastbanden betyder, vilka som går vidare osv.

Man springer i vänster varv med hunden på din vänstra sida. En del domare ber dig springa runt och sedan fram och tillbaka, en del ber dig springa i en triangel. Dom vill se hur hunden rör sig bakifrån, från sidan och framifrån. På inofficiella är domarna oftast jättehjälpsamma och ställer i princip upp hunden åt dig om man inte kan själv. Iallafall har jag tyckt det på dom fyra jag ställt på. :D På dom officiella är det mer allvar och det gäller kanske att vara lite kvickare och korrekt från början.

Hur en utställning går till kan man ju skriva massor om, så där vet jag inte riktigt vad jag ska svara. :D

Visar en länk till ett klipp från när jag ställde i helgen. Jag är också bara nybörjare så det är inte den ultimata handlern direkt. :angel: Men du ser ju hur det fungerar iallafall. :laugh: Min hund var dessutom ensam afghan, annars är det såklart flera i ringen i början.

http://www.youtube.com/watch?v=ikRyIQ4k2n8

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 078
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 485
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka