Utställning

emma_ol_90

Trådstartare
Har en connemaravalack 7år som kommer från Irland. Får ofta höra att han har fin exteriör och tänkte därför testa att åka på utställning i sommar. Någon som vill dela med sig av kunskaper från utställningar, vilka papper som behövs, insider tips?! Allt som finns att nämnas om utställning!
1000-tack för svar!:bow:

Sv: Utställning

Gå in på www.spaf.info och leta under aktiviteter så hittar du alla uställnignar som är för året. Där finns även ponnyavelsföreningarnas utställningar öppna för alla ponnyraser.

På Connemarasällskapets hemsida finns en hel del att läsa om Utställning samt kommande utställningar. Kolla där!

http://www.connemaraponny.org/

Gå in på www.spaf.info och leta under aktiviteter så hittar du alla uställnignar som är för året. Där finns även ponnyavelsföreningarnas utställningar öppna för alla ponnyraser.

Fast nu var det ju så (forumreglerna) att man ska svara på frågan HÄR och länka enbart för fördjupad information!

Vänligen hjälp trådskaparen med den information som eftersöks, UTAN att hänvisa till länkarna, så jag slipper plocka bort era inlägg!!

Citat från SCS hemsida:
"Att åka på utställning
Nedanstående text har tidigare varit publicerad i ConnemaraNytt och ger svar på de vanligast förekommande frågorna runt utställningar.

Varför ska jag ställa ut min häst? - Av flera anledningar, det man först tänker på är för att få den exteriört avelsvärderad, vilket även går tillbaka på hästens föräldrar. Men det finns fler anledningar. Personligen tycker jag att det är en rolig del i unghästens utbildning, oavsett domarpoäng. Jag får en häst som är van att bli tvättad, kan visas vid hand, låter sig lastas, täckas och som får uppleva nya miljöer. Helt enkelt ett ovanligt kul sätt att få en hanterbar unghäst. Har jag en vuxen häst som går ridklasserna är det ett gyllene tillfälle att även få den exteriörbedömd. Som en extra bonus får man träffa människor med samma connemaraintresse, och se släktingar till den egna hästen.

Är utställning förbehållen några få, visningsproffs? - Nej, några sådana har vi inte i vår förening men naturligtvis tränar man upp sin skicklighet ju mer man visar. På våra utställningar deltar uppfödare och ägare av "bara" en häst i ungefär samma utsträckning. Det händer att vi, på plats, kan förmedla kontakten med någon van visare som hjälper till med visningen. Man kan också ta kontakt med utställningskommitén i förväg.

Tar det mycket tid? - Själva utställningen tar oftast hela dagen i anspråk, speciellt om vill vill njuta av att se andras hästar. Här finns dock ett problem inbakat, har man egen häst på plats brukar tiden att se andra var knapp. Daguppstallningar är ibland svåra att ordna. Att träna hästen tar också tid, under själva inlärningen. När väl detta är gjort har man stor hjälp av hästens goda minne och träningen hemma blir minimal.

Hur visar jag upp min ponny? - Alla har någon gång varit ny och viljan att lära ut "konsten att visa häst" är stor. Studera de lokala ponnyföreningarnas hemsidor (länkar finns här) och se om det är några kurser på gång. Du kan även kontakta någon lokal uppfödare som säkert hjälper dig med råd och tips. Sedan får man vara ny och osäker och fråga när man kommer fram till utställningen. Man ska dock vara medveten om att en vältränad ponny lättare framhäver sina fördelar. Alla hingstar ett år eller mer ska visas i träns. Ston kan visas i grimma men det är ofta betydligt svårare att göra en bra visning och få hästen tillräckligt uppmärksam. Det gör att de allra flesta väljer att visa i träns. Många hästar passar på att "ta ut svängarna" när de kommer hemifrån.

Hur förbereder jag hästen? - Det underlättar om jag redan på våren vet att jag planerar att åka på vissa utställningar eller premieringar. Då är det nämligen lättare att motivera sig att inte låta ponnyn komma i för högt hull. Ett idealiskt visningshull är högre än hullet hos en häst i toppkondition ur ridsynpunkt. Planera även in hovslagaren minst 2 veckor före visningen (inte närmare då du i så fall riskerar att få en ömfotad häst). De flesta hästar "badas" någon dag / dagen före visningen. Skölj ur ordentligt så att inte hästen får klåda (tvättningen gjord förgäves). Observera att det är skillnad mellan shampon när det gäller lättheten att skölja ur dem. Pälsglans kan vara bra genom att en del smuts "stöts ifrån". Svansen och ev. "skägg"under hakan ansas. Lång eller kort man? En smaksak, men försök få den på en sida, ev. med hjälp av flätor någon vecka i förväg. Att visa en renrasig ponny flätad är inte brukligt i ponnyernas hemland och har vi utländska domare brukar de alltid påpeka detta. Ta därför för vana att inte visa med flätad man, ha den hellre kortryckt. Har jag en ponny som inte är resvan är utställningar ett utmärkt tillfälle att träna lastning och även göra små provturer.

Vad ska jag tänka på att ha med mig? - Vi brukar alltid ha med varmvatten som komplement till all annan tvättutrustning, frottéhanddukar, potatismjöl ja allt som gör hästen (skimmeln) så vit som möjligt. Resan är en prövning, numera har vi svansen i en plastpåse! Foder och ev. vatten till hästen, egen vattenhink, ryktgrejer. Ett extra träns om olyckan är framme eller att låna ut till den som står i tur att glömma. Den egna matsäcken inte att förglömma. Vi brukar unna oss extra gott pålägg en utställningsdag!

Vad ska jag ha på mig? - Kläder som är bekväma att röra sig i, det gäller speciellt skor där jag kan avråda från ridstövlar. Många föredrar att visa hästen i ljusa kläder, byxor och skjorta/t-shirt. Uppvisarens klädsel bör inte ta uppmärksamheten från hästen! Sen har vi ju vädret - Glöm aldrig att ta med regnkläder.

Slutord: Jag åker hemifrån med en ponny som i mina ögon hör till de vackraste. Domaren delar inte alltid min uppfattning men med vetskap om att skönhet kommer inifrån så står jag ut med det. Vad domaren inte ser är nämligen ponnyns personlighet och vad är några poäng hit och dit jämfört med den. En mig närstående delar gärna ut 10 bonuspoäng till en häst som är renlig i boxen! Sen är det ju alltid roligt om domaren delar min egen uppfattning, mycket roligt till och med.

Nina Gustafson

Att visa häst - i korta drag.

Inledningsvis går hela klassen runt i nummerföljd, i höger varv. Obs! Håll avstånden och använd hörnen. Domaren skaffar sig en helhetsbild och kan ibland titta på skritten.
Alla lämnar ringen utom klassens första deltagare. Ställ upp hästen framför domaren med den manfria sidan mot densamme. Hästen ska stå "öppet", dvs alla ben ska synas från sidan. Stå själv framför hästen.
På domarens uppmaning skrittas hästen utmed medellinjen. Vänd vid kortsidan - för hästen från dig. Skritta åter utmed medellinjen.
På domarens uppmaning, övergå i trav. Båda tyglarna i höger hand, 25-30 cm in på tyglarna. Själv placerar du dig i "bogläge". Spring varken för fort eller för sakta. Ha blicken i rörelseriktningen. Eventuellt spö har du i vänster hand. Har du tränat så du klarar dig utan spö är det ofta lättare. Vänd från skritt, fortfarande med tyglarna i en hand och trava sedan åter utmed medellinjen. Domaren avgör hur mycket du behöver springa. En del domare vill även se hästen trava utmed långsidan eller på diagonalen (snett igenom).
När alla är bedömda enskilt så kommer åter hela klassen in på ring för rangering.

Nina Gustafson"

Mitt utställningstips till trådskaparen om du bor i närheten: Stockholms Ponnyavelsförening arrangerar ponnyutställning för alla SPAF-raser. Järfälla Ridcenter, Jakobsberg, Stockholm 17 juni 2007. Domare Liselotte Erixon, Märsta. Mer info går t ex att få genom att kontakta mig eller besöka STPOF:s hemsida (som jag nog inte ska länka till här för att undvika att jag gör fel enligt forumreglerna..).

I övrigt så var artikeln från Connemara Nytt väldigt bra tycker jag!

Tack för alla svar, jag har redan tittat på SCS hemsida och vet sedan innan HUR man ställer ut. Men ville bara få ngr tips om hur man tex får hästen extra fin och så att man får den att "visa sin bästa sida":) Alltså lite tips som man själv använder sig av vid utställning;)
Tacksam för alla svar!! :banana:

knapplån..
Hur långt kan man åka med en unghäst för att få ställa ut?
Jag har en åring (en ponny) som jag skulle vilja få bedömd, men närmsta utställning är 25 mil bort.

Hur långt kan man åka med en unghäst för att få ställa ut?
Jag har en åring (en ponny) som jag skulle vilja få bedömd, men närmsta utställning är 25 mil bort.

Det beror ju på hur bra ponnyn är på att resa. Vi åkte Finspång-Åstorp (cirkus 40-45 mil enkel resa) förra året med två ponnyer, varav en åring. Det var ju till Riks så hon fick stå uppstallad två nätter i främmande stall också. Inget var något problem, hon stod bra i släpet hela vägen och var lugn och sansad i de nya stallen. Hon åkte själv i släpet eftersom den andra ponnyn inte kan åka smalt ;)
Men, den åringen har ett fantastiskt psyke och hade dessutom rest en bit tidigare också. (Finspång-Kalmar några gånger, cirkus 27 mil enkel resa.)

Jag skulle resa 25 mil till en utställning om jag ansåg att det var till nytta för ponnyn och den åker bra.

Det beror ju på hur bra ponnyn är på att resa. Vi åkte Finspång-Åstorp (cirkus 40-45 mil enkel resa) förra året med två ponnyer, varav en åring. Det var ju till Riks så hon fick stå uppstallad två nätter i främmande stall också. Inget var något problem, hon stod bra i släpet hela vägen och var lugn och sansad i de nya stallen. Hon åkte själv i släpet eftersom den andra ponnyn inte kan åka smalt ;)
Men, den åringen har ett fantastiskt psyke och hade dessutom rest en bit tidigare också. (Finspång-Kalmar några gånger, cirkus 27 mil enkel resa.)

Jag skulle resa 25 mil till en utställning om jag ansåg att det var till nytta för ponnyn och den åker bra.

Tack för svar!!
Ska träna lite lastning och åkning och så får jag se hur jag gör:)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
921
Senast: ildiko
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 164
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 047
Senast: Myrten
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka