Utställning

Magnum

Trådstartare
När man ställer ut sin hund och springer på den raka linjen och ska vända tillbaka, vilket håll ska man vända åt?

På mitt livs första utställning gjorde jag så som det kändes naturligt att jag vände med hunden på min insida (vänstersväng) för att inte skymma hunden för domaren. (Så som när man visar häst) men uteslutande alla andra vände åt andra hållet.
Antar att högersväng är rätt alltså, men finns det ett rätt och fel här? och varför?:D

Finns det andra måste-saker man ska undvika/förstärka när man visar sin hund?

Du får göra som du vill, men det blir ett bättre flyt med en högersväng och ser snyggare ut. Egentligen blir det inte ens en sväng utan du stannar upp och typ vrider dig på stället medan du lockar runt hunden.

Vad som också är snyggt är om man byter hand på kopplet och bara vänder, men det ka ge problem om du sedan ska springa vidare i en cirkel/triangel eller ställa upp hunden direkt.

OK, tack!
Det är bättre om hunden sas fortsätter trava/ha ett bra flyt runt mej än stannar upp inför vändningen?

På tal om vändningar, uppställning osv. Finns det några regler i Sverige för hur kombinationen av uppställning och travande brukar gå till? Anledningen till att jag frågar är att jag sett en rad olika varianter. Ibland har domaren velat att man springer ett varv i ringen innan man ställer upp, ibland vill dem bara att man springer rakt in och ställer upp direkt osv.

Någon som har koll på hur det brukar fungera i Sverige? Ska ställa första gången i Sverige i slutet av mars och vill helst inte göra bort mig. I Estland har jag sett lite olika varianter på hur man ska "inleda".

På tal om vändningar, uppställning osv. Finns det några regler i Sverige för hur kombinationen av uppställning och travande brukar gå till? Anledningen till att jag frågar är att jag sett en rad olika varianter. Ibland har domaren velat att man springer ett varv i ringen innan man ställer upp, ibland vill dem bara att man springer rakt in och ställer upp direkt osv.

Någon som har koll på hur det brukar fungera i Sverige? Ska ställa första gången i Sverige i slutet av mars och vill helst inte göra bort mig. I Estland har jag sett lite olika varianter på hur man ska "inleda".

Det finns inga direkta regler utan det är domaren som bestämmer vad du ska göra. Titts på hur denne vill ha det på hundarna som är före dig, och är du allra först i ringen så kommer domaren säga åt dig eller visa dig. Börja alltid med att ställa upp hunden som vanligt. Det är bättre än att bara stå där och "glo" innan du vet vad du ska göra.
Jag brukar alltid ställa upp hunden helt normalt och sedan invänta domarens direktiv, ibland vill de ha upp hunden direkt på bordet (har bordshund) men då säger dom ju det eller typ pekar på bordet.

Det finns inga direkta regler utan det är domaren som bestämmer vad du ska göra. Titts på hur denne vill ha det på hundarna som är före dig, och är du allra först i ringen så kommer domaren säga åt dig eller visa dig. Börja alltid med att ställa upp hunden som vanligt. Det är bättre än att bara stå där och "glo" innan du vet vad du ska göra.
Jag brukar alltid ställa upp hunden helt normalt och sedan invänta domarens direktiv, ibland vill de ha upp hunden direkt på bordet (har bordshund) men då säger dom ju det eller typ pekar på bordet.
Har borzoi så bord är inte aktuellt. Men då är det helt enkelt bara att göra som jag gjort i Estland då. Där var det ofta rakt in, ställa upp och sen springa. Tack för svaret.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 289
Senast: fixi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 008
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 745
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 627
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar