Utställning

W

WithTeeth

Har nu bestämt mig för att ställa ut min tervflicka. Jag har aldrig tidigare ställt ut och aldrig haft något vidare intresse heller så är totalt oinsatt. Har tittat på några utställningar men mer än så är det inte.

Skulle någon kunna hjälpa mig med tips och råd mm? Jag vore mycket tacksam.

Hunden kommer ställas ut i valpklass då hon kommer vara sju månader när utställningen äger rum.

Sv: Utställning

Se till att hunden blir van vid att främmande människor tar i henne, över HELA kroppen. Tänderna också viktigt då vissa domare verkligen gräver i munnen.
Träna på att trava i en ring så hon vet lite vad som komma skall, också träna på att stå stilla.

På själva utställningen kan du tala om att du är ny på det om du vill, i och med att hon är så pass ung så ställer du inofficiellt och det är perfekt tillfälle att träna. Ofta brukar man få tips och råd av både domare och ringsekreterare om man talar om att man än ny:)
Se till att göra upplevelsen TRYGG för hunden! Behöver den extra stöd från dig när domaren känner igenom henne, så GE henne det!
Många blir så nervösa att de totalt glömmer bort hunden, mer än att den ska stå snyggt och stilla, men det är ju även nytt för hunden och kan vara lite konstigt.
Var inte rädd för att sätta dig på huk, klappa och berömma under tiden. Det gör jag än idag med min som är van och egentligen inte behöver det, men det ger en trygghet till oss båda:)
Sen är det bara att lyssna på vad domaren säger:D
Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 405
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 104
Senast: Farao
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 180
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka