Utställning och jäv?

lil-sis

Trådstartare
Vad gäller egentligen? Som vanligt så är de närmsta "aktiviteterna" lite bökiga för min kära ponny då det är "pappas" ägarinna som dömer här i trakterna, antar att det är för att det inte finns så många "barnbarn" här som det gör längre ner.

Får hon döma Patsy eller inte?

(Dvs måste vi åka 10mil eller 25). Gäller utställning, premieringarna har vi klarat av med dubbla domare :crazy:

Hej,
när det gäller premieringar (avelsvärdering av ston och bedömning av unghästar) gäller förvaltningslagen (SFS 1986:223) § 11 och 12 i frågan om jäv. I SH's storeglemente tolkar jag det som att pappans ägare inte får döma Patsy.
När det gäller utställningar och liknande arrangemang vet jag inte om samma regler gäller, det enklaste är kanske att du ringer upp till SH och frågar, och att de isåfall antingen kallar in en ersättare till premieringsförättaren/domaren när Pasty skall visas (det vet jag har skett vid andra tillfällen, särskilt på russ...) , eller att de ger dig anvisningar att åka till annan plats.

Vad har du för planer att visa henne på?
Det är ju en hel del evenemang både i Örebro-trakten, Mälardalen och Östergötland i år har jag förstått. Här i Skåne är det tunnsått med evenemang för vår del i år, önskar nästan att jag vore tillbaka i sörmland...

Hlsn Helena

Premieringarna är ju redan avklarade med andra domare (dubbla bägge åren jag visat henne iom att MB är premieringsförättare här).

Det är en utställning, antingen Norrtälje eller Örebro, jag åker gärna till Örebro(vi ska ju ändå dit på riks och då är det bra att veta hur hon fixar resan) men chauffören föredrar nog Norrtälje...

Liknande trådar

Äldre Sonen + kompis var ute och körde moppe. Kompis lånar sonens moppe och kör en sväng. Sonen vill då låna kompisens moppe men får inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 850
Senast: Girasol
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 959
Senast: Francess
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar