utställning med valpen

T

Trassel_tösen

Tänkte vara med på en tävling med min boxervalp. Hanne på 5 månader. Hur går det till på en utställning? Vad bör man kunna/veta? Behöver man någon speciell utrustning?

Jättetacksam för svar!
/Louise loppizz@hotmail.com

När man ställer ut sin valp är det inte sååå stora krav på lydnad och att kunna ställa upp hunden korrekt etc. Åk gärna till en inofficiell utställning första gången och tala om för domaren att du är nybörjare. Det gjorde jag och då talade domaren om hur hon bedömde hunden medans hon gjorde det. :)
Det du behöver ha med dig är stamtavlan, vaccinationsintyget (om du inte har vaccinationerna på stamtavlan förstås). Bra att ha är vatten och en skål till hunden och en fäll att ligga på (eller en bur för hunden att vara i), så får den en trygg plats att vila sig på. Tänk på att det är mycket jobbigt mentalt för en liten valp att träffa på så många hundar på samma gång så räkna inte med att valpen kommer vara på samma planet som du i början (den kanske inte lyssnar på någonting du säger) och sen blir den säkert väääldigt trött efteråt. :smirk:

Om du känner dig osäker på hur en utställning går till så varför inte åka på en utan att vara anmäld med hunden och titta först? :idea:

Du kan ta med dig hunden också = bra social träning.
Kom bara ihåg att även om du inte ska ställa ut valpen så måste du ha vaccinationsintygen med dig. Väl där så kan du titta på hur man springer med hundarna och hur man ställer upp dem. Bra att träna på innan är att låta någon främmande människa (som ÄR hundkunnig!) känna igenom kroppen på din valp och kanske även kolla tänderna, precis som domaren gör.

Lycka till! Vi kanske ses i utställningsringen någon gång framöver!

/JES

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka