Utställning 2012

Sv: Utställning 2012

*KL*

Nu har jag anmält till två(!) utställningar. Båda är utställningar som salukiringen anordnar. Den ena är 15 juli och den andra är 28 juli.
På den första dömer en engelsk domare, vilket jag hoppas blir bra. De två gånger jag ställt för engelska domare tidigare har det gått väldigt bra, framförallt för min älskade tant. Wahidah har utvecklats så mycket senaste halvåret, så det ska bli kul att ställa henne nu.

Såå, för Wahidah blir det bruksklass båda gångerna. Min "sommarhund" Minah ställs för första gången och går i juniorklass. Dessutom ska jag ställa en tik i öppenklass och kanske en veteran också. Kan bli kul! (om det inte regnar för mycket..)

Kl

Och jag går och velar om jag nog kanske ska ställa Troja här på ön ändå...:)
Jag tycker ju det är så kul! Dessutom 3-dagars.. Frågan är om hon hinner få tillbaka nån päls..
Ska ju ställa svärföräldrarnas bulle iaf så jag kommer ju vara på plats!

KL

På lördag är det utställningspremiär för min dvärgschnauzervalp Barney på Boråsutställningen, ska bli jättekul att börja komma ut med honom :bump:!

Planerar även att anmäla min aussie Lyxa till minst 2 utställningar till, får ta och passa på nu när hon har päls under sommarmånaderna, sen blir hon smal och snipig igen :D!

Åh vad kul, då ses vi ju!

Sitter i husbilen på väg ner till Borås. Vi har två p/s valpar, en vuxen p/s och tre s/s med oss ;) Spännande att se hur det går för Dahlia. Det fungerar bra att springa i utställningskopplet men att stå fungerar inte lika bra än :p

Snart sätter jag mig i husbilen mot Gällivare för deras internationella utställning. Min kära grishund är skendräktig och har fått gå på diet för att minska mjölken i tuttarna. Känns lite sådär att komma med en hund som är i smalaste laget. När man nu ska åka 60 mil vore det ju trevligt om hunden vore i topptrim. :grin:
Men hon är i alla fall i sitt livs form. Konditionen är på topp, hon sprudlar av energi och hon har byggt på sig massa muskler sen förra utställningen (som gick strålande). Så jag ska inte måla fan på väggen, får hoppas på överseende att hon är slimmad. Tuttarna har i alla fall krympt. ;) :D

KL

Igår debuterade Barney i utställningsringen, på SSPK's utställning i Borås. Han blev BIR valp och sen även BIS-2 valp, slagen endast av en annan dvärgschnauzer (ägd av en annan bukefalist, Falukorw :bump: )

Är SÅ nöjd med Barney och hans showande i ringen, han betedde sig som om han aldrig gjort något annat än åkt på utställningar, visade sig grymt för domaren, stod nästan blick stilla i uppställningar med en grym uthållighet och stadga och viftade glatt på svansen när domaren kände igenom honom :love:

205294_438828059484130_1756544390_n.jpg

Syrran som är handler

577278_438820909484845_1170466896_n.jpg

Duktig liten valp :D!

Nu är vi tillbaka från Gällivare. Är supernöjd med dagens kritik och lite bitter för att jag tror att det hade kunnat gå riktigt bra om hon inte vore så slimmad. Domaren gillade hundar med lite mer massa. Hon har som sagt mycket gott om muskler, men ganska uppdragen buklinje och lite synliga revben då jag varit tvungen att dra ner drastiskt på fodret för att bekämpa skendräktighet och växande tuttar. Och många domare gillar verkligen inte när staffarna är slimmade.

Kritiken blev i alla fall:

Ex typ och fin balans. Välformat huvud. Fina öron och gott med kindmuskulatur. Kan ännu få MER volym. Mkt gott uttryck. Stark hals och överlinje. God bröstkorg. Fin muskulös kropp för åldern. God svansföring. Mycket god benstomme. Välvinklad. Mycket bra rörelser.

Excellent, CK, 3 unghund tik, 4 bästa tik.

Domaren stod länge och tittade på henne och jämförde med tiken som blev BIM, men tyvärr var Ila för tunn för hans smak. Men det är sånt som händer. Om två veckor hoppas jag på ha fått bukt med skendräktigheten och lyckats fodra upp henne lite, då ska vi upp i ringen igen. Samtidigt börjar det närma sig start i agility och då vill jag inte ha henne mycket tyngre än hon är nu. Staffarna har nog med vikt att släpa runt på ändå. Jag tycker egentligen att hon är skitsnygg som hon ser ut nu, men det faller inte domarna i smaken då staffarna ska ha lite "volym".

168820_10150919445793030_1608981491_n.jpg

179928_10150919776788030_1060303855_n.jpg

Hon är ju jättefin, synd att domarna av flera raser vill ha dem feta för att de ska gå bra.
Är glad att min ras inte är så. :)

KL

Min lilla dam är du även anmäld till Kemi, förutom Piteå och Högbo. Sen får utställandet ligga i träda och vi satsar på jaktchamionatet innan det blir parning i vinter.

Han är verkligen super fin lilla Barney!
Och till skillnad från min valp kan han både stå och gå fint redan ;)
Här är iaf underverket Rebus (Hildebert's Rebus) som jag köpt från Lettland på sin första utställning där han blev Best In Show 1!!! Inte lätt att ta en bild eftersom han är mer ovanför marken än på den :p men MosterMia lyckades iaf med en riktigt bra!

246435_10151233235653625_1425110766_n.jpg

Fina Rebus :love:! Och vilken GRYM fotograf jag är :D! (att det blev typ 10 bra bilder av nästan 600 väljer jag att bortse ifrån ;):angel: )

Herregud på lördag gör jag och Max debut, börjar bli riktigt nervös även om det bara är en inoff! Har ni bra saker att tänka på under själva dagen? :)

Ha roligt och se till att det blir en rolig erfarenhet både för dig och hunden. :) ge hunden gott godis och kom ihåg att det bara är träning och inget att vara nervös över.
Domaren kommer att tala om för dig vad ni ska göra och var på plats i god tid så att ni hinner sitta ner i lugn och ro och titta på hundarna före er.
En bur till hunden att vila i och vatten att dricka. Många hundar blir väldigt trötta av allt liv och rörelse så då är det bra om man har en övertäckt bur där man kan skärma av hunden lite där den får vila ifred. :)

Men det viktigaste är att ha roligt.

*kl
nyss hemkommen från dagens utflykt till Måttsund och SDHKs utställning där. lilla Alva slog till med ck, bästa tik, cert och bir. oplacerad i både junior- och bisfinalen. jag är mycket nöjd med min lilla valp och ser fram emot morgondagen, då det är dags igen, på Piteå int.

Grattis och lycka till i morgon.

Min ställdes i Piteå idag. 1 med exc och CK i jaktklass och sen femte bästa tik.
En lyckad dag som kröntes med att uppfödaren vann BIS avelsgrupp och BIS 4 med uppfödargruppen. :banana:

Grattis!

För mig bär det av imorgon.. Jag tar med mina två och ska visa två hundar åt min granne också. Totalt har vi med oss fem hundar och jag visar alltså fyra av dem :p Är en rasklubbutställning med engelsk domare, och engelska domare brukar gilla mina hundar, så förhoppningsvis blir det så även imorgon. Lär hur som helst bli en intressant dag!

Våran dag blev ganska lyckad. Även jag ställde på Piteå internationella. Ila fick excellent och blev 3:e bästa unghund. Hon fick återigen jättefin kritik men domaren ville att hon skulle utvecklas mer i kroppen. Vilket hon kommer att göra, hon är ju bara precis 15 månader.

Sen gick vi med i uppfödargruppen och blev BIS-3. :laugh:

tack, och grattis själv och alla andra det gått bra för :)

dagens summa: bästa junior, ck, 2a bästa tik, cert. slagen av mormor :D men dagens stora höjdpunkt var när ett gäng barn kom och slog sig ner och ville klappa och gosa, tom mellantiken uppskattade detta. tror att vi kanske lyckades rekrytera någon framtida griffon-ägare :)

Grattis! :)

Nu har jag varit på utställning. Det blev regnigt och knasigt men faktiskt inte så stressigt trots att jag visade 4 hundar.

Först ut var min sommarhund Minah i juniorklass. Hon skötte sig utmärkt, trots att det kom världens ösregn precis när hon skulle in för individuell bedömning. Hon fick exellent och om henne skrev domaren såhär:
"Pretty bitch with nice head, good over all body shape. Moved positively."
376239_4185548808162_132700492_n.jpg

532106_4185549408177_771777362_n.jpg

Sedan var det dags för min egna hund i bruksklass. Hon tyckte som vanligt att det var tråkigt. Jag hade hoppats att det skulle gå lite bättre än vanligt med extra gott godis, men det är bara att inse att jag inte ska visa henne själv utan ha någon duktig vän som handler.
Även hon fick exellent och domaren skrev:
"Smaller bitch of nice shape. Nice head, gentle expression. Movement was ok but could prefer more extension."
179938_4185549608182_242811365_n.jpg

Sedan visade jag ju två andra. De båda fick very good. Den första visades i öppenklass och hon ville bara gå till matte hela tiden, så det blev lite småkaos inne i ringen. Den andra gick i veteranklass och hon ville inte röra sig en millimeter. Hon ville bara stå still och äta godis och det kändes som om jag fick släpa henne runt ringen. Hon lär slippa utställningar i framtiden.

Men ja, det var ändå en trevlig dag och jag fick träffa flera vänner, se flera fina hundar osv. Nu är det två veckor kvar till nästa utställning. Får se hur det blir.

Och justja, en sak var lite kul. Hundarna jag visade hade nummer 43, 53, 63 och 83 på nummerlappen. Nummer 73 var dessutom en tik från samma kennel som alla de hundar jag visade :p

Senast ändrad:

kl

Kommer det några bukare till Ronneby i aug? Har haft utst-uppehåll i sommar då det varit tajt ekonomiskt och den bästa hunden varit dräktig (inte lika kul åka långt och leva på knäckebröd för att ställa enbart de som inte är med i toppstriden) men då jäklar :) Kommer med tre vavvor, två kh och ett lh :) LH-valpen har debut i valpklass så återstår att se hur det kommer gå, och det ena korthåret är vild & galen i kvadrat så det är väldigt olika om domarna gillar honom.. de finska gör det icke :o:D

Om 2,5 vecka ska jag ställa i Överkalix. Min dotter tog dessvärre fram saxen och friserade hunden lite. :o

552750_10150951018863030_1037445935_n.jpg

Får hoppas att 3 jack i pälsen inte gör något. Men jag är glad att jag inte har en pälshund. Tänk om jag hade haft pudel eller nåt sånt. Fått en hel säsong förstörd.
Hon ska ju gå i uppfödargruppen även i Överkalix så jag kontaktade min uppfödare och förklarade läget. "Äsch, lite svinn får man räkna med när man har barn!" blev hennes svar. :rofl:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka