Utställning 2012

Sv: Utställning 2012

kl

Några som ska till Växjö i november? :) Jag kommer med tre odjur, jagar cert med min ena tik som tyvärr kliver upp i öppenklassen nu och får mer konkurrens, och så en valp (gud det kan gå HUR som helst med den hunden :angel: ) och en junior som är jäkligt svårställd trots mina ansträngningar och träning. Jaja vi tränar på, tur den ena är hyfsat van iaf, en av tre :D

kl

Några som ska till Växjö i november? :) Jag kommer med tre odjur, jagar cert med min ena tik som tyvärr kliver upp i öppenklassen nu och får mer konkurrens, och så en valp (gud det kan gå HUR som helst med den hunden :angel: ) och en junior som är jäkligt svårställd trots mina ansträngningar och träning. Jaja vi tränar på, tur den ena är hyfsat van iaf, en av tre :D

Jag ska :D på lördagen. Och Red_Chili följer med som min handler. Och jag och min salukipojke jagar också cert, ställs nu för första gången i veteranklass! :)

Vi ska till Växjö med unghunden. Ska kombinera det med lite fältträning är tanken. Vi ställer i ökl... är visst en ungersk domare, eller om det var en rumänsk...

Jag ska till Växjö. Har med mig Nova som går i championklass och sen en öppenhane som heter Boston och som bara är utställd en gång tidigare, då med CK.

KL

Valpen ska ställas både lör och sön till helgen. Och jag har börjat fundera lite över hur "naturell" man ska låta pälsen vara... ;) Det rör sig om en Cocker, hyfsat ohårig för rasen. Rent spontant så känns det för tidigt att att börja fixa med pälsen, men å andra sidan vet jag inte hur domaren ser på det? Borde det inte räcka med att klippa till tofsar och sådär, vårdat men inte trimmat liksom?

Generellt oavsett ras (förutsatt att den är hårig då), vill man att valparna ska vara tiptopfriserade direkt?

Nu har jag varit på tvådagars utställning i Sundsvall. Gick typ.. halvbra. Hon fick jättefin kritik, men bara excellent på lördagen och på söndagen fick hon sitt livs första very good. :eek: Vilket är konstigt med tanke på kritiken, domaren hade mest bara positivt att säga.

Lördag: "Bra bredd på skallen. Små nätta öron. Kunde ha bättre stop. Bra bett. Bra benstomme. Aningen lågställd. Utm pälskvalitet. Bra kors och svans, lite hög has. Rör sig väl."
Exellent.
Domaren verkade titta väldigt mycket på stopet då samtliga 3 hundar i sällskapet fick veta att dom kunde ha bättre stop. Och alla har helt olika huvuden. :D

Söndag: "19 months red bitch with very appealing head, good teeth, nice expression, good ears. Well developed body which should have more angulation in back and front. Good bone in feet, exc condition coat and temperament. Well presented!
Very good.

Men jag måste säga att jag är såå nöjd med hur min hund har skött sig. Hon blir verkligen bara coolare och coolare för varje dag som går. Hon var glad och positiv rakt igenom. Brydde sig inte alls om allt ståhej som var utan hon var sitt vanliga glada jag. Hon sprang bra, stod stabilt och var en dröm att visa. Domarna kunde gräva henne i munnen utan att hon rörde en fena. Hon tyckte verkligen bara att allt var kul. Hon har alltid varit cool, men den tryggheten hon har i sig själv nu är fantastisk. Hon börjar verkligen bli vuxen. :love:

knapp

Hörrni, är det någon karens på antibiotika? Vovve kommer inte äta medicin när utställningen är men ifall det är någon karens på medicinen kan den ju vara fortfarande, vet någon vars jag kan hitta detta?

Han har även en liten fyrkant mot insidan av frambenet där vet rakade honom, det har ju inte vuxit ut helt ännu så man ser det ju om man tittar direkt där, det syns inte från sidan och inte så mycket när han rör sig. Kan han bli diskad för det? (=kan jag få skäll?)

Hittade precis att det var 7 dygns karens på antibiotika, jag antar att detta även gäller på inofficiella utställningar? (det är inget smittsamt han har, det frågade jag veterinären om iaf)
Hur går jag tillväga nu om jag inte kan/får fara? Skall man tala om för arrangören att man inte kommer?

Kontakta arrangören så de vet att de inte behöver vänta in er. Och be veterinären om ett intyg, så ni kan få pengarna tillbaka.

Tack! Har gjort detta nu. Brukar veterinären ta betalt för intyget? Anmälningsavgiften var ju så liten så jag tänkte att det kanske går på ett ut isåfall!

Nästa fråga - min Fiffi är ju allergisk och stundvis så kliar hon sig så det blir märken. Vi har nästan fått bukt med det men säg att hon får ett kliutbrott så hon ser skavd ut någonstans. Måste jag ha vetintyg på detta då.

Jag kunde visst inte få pengarna tillbaka, de hänvisade till Skk, Utställning och championatregler, sid 14 stycke 20. Och där står det ju att man inte får pengar tillbaka.
Men då har jag lärt mig något av det också, och det var ju svårt att förutspå i förväg. Tur att det inte var någon jättestor summa ur studentplånboken :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka