Utställning 2012

Sv: Utställning 2012

Jag är sugen på att ställa min valp där :) Men vad jag förstår så är den rätt stor och välbesökt? Får se om vi vågar oss dit.

Ja den är ganska stor. Är själv lite nervös för att ställa där, vi har bara vart på en annan inoff i somras, men tänkte äh vafan och anmälde oss innan jag hann ångra mig :p

Var med kompisen på inofficiell utställning idag - jag hade glömt hur internt det är - man ska veta allt, fanns inga skyltar till vilket av tälten som var anmälan/vaccinkoll osv.
Inget ropade ut numren till BIG så kompisen som är helt färsk missade det hela - fast hon stod bredvid domartältet. Och fick skäll av ringsekreteraren när hon upptäckte henne EFTER klassen -Varför står du här? Du skulle ju varit med här nu? Alltså SKÄLL - inte -Oj nu missade du din grupp.
Vi skrattade rätt gott åt det hela efteråt - men det är inte lätt att var ny i gamet. Jag missade alltihop då jag kom på efterkälken efter att ha beundrat ovtjarkor och kompisens klass flyttats fram 30 nummer då det var massor med strykningar - ren tur att hon var på plats.
Men fina vovven fick jättebra kritik, ett hp och BIR Junior.

Fast så ska det absolut inte gå till! Ringsekreterarna ska ropa upp alla nummer som ska in i finalen och även kungöra att finalerna börjar så de borde få en stor risbuske.

Har inte varit med om det på någon inoff. Snarare tycker jag det är mer hjälpsamt där än på officiella. Trist att det inte var så där ni var.

Ja det var lite synd för kompisen var jättetydlig med att hon var helt nybörjare. Och jag har inte varit på utställning på 20 år så jag var rätt vilsen jag med. Hade ju haft koll på BIG men då var jag ju inte där eftersom det gick så fort.

Kl

Kom på att jag glömt berätta hur det gick när jag ställde svärföräldrarnas bulle i augusti!
Vi hade ganska höga förväntningar innan då hon är riktigt fin. Men redan innan vi skulle in i ringen så sa jag att vi får se hur det går, hon känns inte riktigt som sig själv. Hade rätt. I vanliga fall är hon ett krutpaket som glatt hälsar på alla, nu ignorerade hon domaren, vägrade ta godis och såg bara ut att vilja därifrån. Fick trots detta ett excellent, hade jag INTE väntat mig.

Dagen efter ställde vi för Mia Sandgren. Och jag säger bara det, vilken UNDERBAR domare!!!! Tänk om alla var så... Hunden kändes lika som dagen innan och när domaren börjar kolla igenom henne så berättar jag att hon inte är sig lik. Berättade hur hon varit dagen innan och hur hon är annars. Normalt brukar det vara lite hummande på sin höjd från domarnas sida, men inte här!
När hon fick veta det så tittar hon på mig och på hunden, tar med oss bort från tältet med kommentaren "så att hon inte förknippar tältet med obehag i framtiden"! Hon pratar mycket med hunden och får den att känna sig trygg, säger till mig att vi kör detta som en träning och vänder det till en positiv upplevelse. Är ändå mycket noggrann.
Slutade med att hon gav oss ett very good med kommentaren att hon idag inte kunde ge bättre men att hon har framtiden för sig.
I kritiken står det dessutom "trevligt visad", tror hon gillade en utställare som uppenbart gjorde allt för att hunden skulle gilla jippot ;) (jag berömde och uppmuntrade hela tiden, är på tok för vanligt i ringen med ryck och fyanden..)
Så, bara så ni vet, denna domare är GULD! :)

Ja visst är hon duktig! Har också ställt för henne en gång, mycket trevlig domare! Jag har även hennes bok om handling här hemma i bokhyllan som jag bläddrar igenom lite ibland för att eventuellt kunna få lite nya tips :)

*kl*

Har helt glömt att uppdatera, vi har numera en SE UCH :laugh: Därmed blir det bara två utställningar till för vår del, Västernorrlands kennelklubb dit hon var anmäld innan hon tog championatet, och "Stora Stockholm" dit vi åker för att träffa Danas syster som vi inte träffat på över 4 år och förhoppningsvis ge kennel Just Ask en liten utmaning i uppfödarklass.

Korad SEUCH TJH(FM) RLDN Energicas Dana International:

2012-09-16+13.06.41.JPG

Stort GRATTIS! :D :bump:

-KL-

Den 3e November ska min salukihane ställas igen i Växjö. Han har äntligen fyllt veteran så att man kanske kan stå sig lite mer i konkurrensen. Han ser inte gammal ut på det viset, men det är klart det är skillnad när man tävlar i öppen klass mot 2 eller 3-åringar.

Och snällaste Red_Chili ska vara handler :D

Nu har vi 1,5 vecka kvar till årets sista utställning. Tycker själv att hon är i fin form nu. Det händer ju ganska mycket med dom när dom tävlar i junior/unghund, men den här utställningen kommer hon kanske, för första gången, att slippa vara yngst i sin klass. 19 månader har damen hunnit bli, tiden rusar förbi. :eek: Kanske i tunnaste laget för att falla utställningsdomarna i smaken då dom i regel gillar staffar med "massa". Men hennes muskelmängd ska dom då inte kunna klaga på. :devil:

556183_10151084894908030_997003072_n.jpg

560536_10151085103853030_104925503_n.jpg

Senaste utställningen blev hon bästa unghundstik med CK men höll tyvärr inte i konkurrensen mot öppenklasstikarna. Får hoppas på att 2,5 månads tillväxt kan ändra på det. :D

KL
Hej!
Är nybliven hundägare, hämtade hem min amstaffkille på midsommarafton. Har nu anmält oss till en utställning i november men är lätt skräckslagen då jag inte har någon som HELST aning om hur det går till :S
Så hjälp tack! Vad ska jag jobba på för att förbereda oss? Hur pass seriöst är det när man kommer med en 6 månaders valp, blir vi halshuggna om han stimmar och stojjar lite (för risken finns!)?
Är tacksam för alla tips vi kan få!

KL
Var är bästa stället att få koll på alla inoffociella utställningar - någon sajt?

Loppan - försök leta upp någon utställning att göra studiebesök på - det är mycket att ha koll på och som du ser i mina tidigare inlägg är det inte säkert att man får ett vettigt bemötande.
Och nej - ingen blir sur om en valp stimmar - min schäfertik smet på sin första utställning - hon kröp ur och sprang till mig. Det var bara att gå in igen och så fick jag leda henne istället för tjejen som skulle hjälpa mig (jag visste inte hur man gjorde och tänkte därför vara åskådare första gången).

Om du googlar på "inofficiella utställningar 2012" så är första träffen Rytterling. De lägger upp de flesta inoffare.

Ok, men då kan jag andas lite lättare :-)
Har anmält oss till en inofficiell utställning nu också som är helgen innan den officiella så får vi en chans att öva lite :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka