Utställning 2012

Sv: Utställning 2012

Har ni några tips på hur man ska träna valpen att stå fint?
Hon vill antingen sätta sig ner eller äta upp mina händer :d

Min lilla vilda ställdes i Piteå och blev andra bästa tik med cert!! Andra certet. Hon ska till Arboga på årets Border och sen ska hon till Vännäs, ev Gällivare och om det behövs så blir det nog Piteå i Juli igen.
photo.php

Grattis till cert!

Vi var i Vallentuna i lördags - exc och UKK 3, besviken att vi inte fick något CK men inte mycket att göra.

Idag har vi varit i Österbybruk och där gick det bättre! Exc, UKK 2 med CK och CACIB! Dock oplacerade i BT men ett extra Cacib delas ut till bästa silver/röd/aprikos med CK så det fick vi :D

Nästa på planeringen är Taxinge nästa helg (många hundar anmälda och jag är jätteglad om vi får CK och sedan bli placerade i Silver/aprikos/röd BOS) och efter det är det Avesta.

Sedan får vi se om det blir en sväng norrut till Gällivare och Boden och kanske någon sväng till Finland, antagligen Kemi i så fall.

Jag har bestämt mig för att skippa Köping och Ransäter som iofs är nära men också har väldigt många hundar anmälda, samma med Eskilstuna och Norrköping.

Antagligen åker vi till Högbo sedan och ställer ut nån eller några av dagarna i agusti/september.

kl
Vi var i Vallentuna och Österbybruk i helgen.
I Vallentuna var det lite stressigt, då uppfödaren visade sina Basenjis först, och Faraoringen började innan de var klara där. Dock hann hon precis till det var Ruts tur. Dock hade de ju inte hunnit träna något innan, så Rut visade sig inte från sin allra bästa sida.
Rut blev 2a juniortik med excellent och ck, slagen av sin syster, som inte alls travade lika brett som Rutan gjorde. Rut oplacerad i BT.

I Österbybruk var det bättre med tid, och Rut var mycket mer med på noterna!
Där blev hon 1a juniortik med ck och sedan 2a BT med reservcert :D

Bäst av allt är att hon, än en gång, har uppfört sig så jäkla bra och trevligt! Hon älskar Sofie (uppfödare/handler) och så fort hon att hälsat på henne (Läs; Pussat sönder henne) så friställer hon med hög förväntan i blicken :love: Hon vet precis vad det handlar om!
7284990130_c68e8e7a7c_o.jpg

*KL*

Var i Vallentuna i lördags och ställde 2 av våra pälstroll. Redan när bedömningen började för vår ras förstod jag att det inte skulle bli något kanonresultat.

Hanen ställdes i öppenklass, var 9 anmälda men bara 5 kom. Exc. och sedan oplacerad i konkurrensen.

Tiken ställdes i juniorklass, 3 anmälda men då hon inte har perfekt underbett så visste jag innan att hon skulle få VG. Däremot slog hon en annan VG tik som tidigare har fått bra placeringar och slutade på 2:a plats i konkurrensen.

Det blev helt okej kritik på båda trots allt men då det aldrig har blivit mer än okej resultat för hanen så lägger vi officiella utställningar på hyllan och kör någon inofficiell lite då och då bara för skoj skull :) Hoppas på bättre tur med nästa hund i stället, 4:e gången gillt kanske ? ;)

kl

Vad roligt att läsa om så många framgångsrika bukehundar! :)

Här var det premiär för valpis igår, 4 mån och 2 dagar.. Hon gick ok i sin klass men strejkade totalt när det var big-valp och satte ner sin lilla rumpa i gräsmattan. Bestämd kan hon vara det lilla skrället :D Men men, ett nytt problem för varje hund man ställer, ingen av mina har strejkat när det gäller gåendet innan utan de har fällt svansen, ogillat bordet etc.. Men men man får förnya sig varje säsong.

Resten får vänta till augusti pga ekonomin så det blir bara valpis som åker runt på inoff och tränar, och med tar vi min rutinerade treåring som ääälskar utställningar, hon får stå uppställd utanför ringen när vi är där så hon får sina älskade köttbullar och tro att hon är i centrum iaf, hon är dösöt och supertaggad från det att vi är på plats.. bra för lillis att ta intryck av!

KL

Min Lyxa ställdes igår i Norrköping, första gången hon fick ställas i bruksklass. Syrran ställde upp som handler:

255549_10150858098047582_2123332988_n.jpg

206155_10150858098922582_1277551914_n.jpg

Kritiken blev:

"Elegant huvud med bra pigment. Stark nacke. Stark muskulös kropp. Goda vinklar. Bra i rörelse. Önskar bättre pälskvalité. Bra temperament."

Excellent i kvalité :banana:

Ja just, det sa F när hon kom tillbaka :)! Då får jag hoppas att min lilla svarta skötte sig nu när jag lånade ut henne så hon skulle göra reklam för rasen :D!

16 Juni är det dax för våran debut, Är såå himla nervös!

Hur långt innan brukar "startlistan" komma? Hur dags brukar utställningarna börja? Morgon, eftermiddag? Har inte fått någon information ännu..
När fixar ni i ordning hunden inför utställningen? Samt hur? tänker på duscha, klippa klorna, tvätta öronen ja allt vad man nu ska göra! Hur ska visaren klä sig?:)

Ca. 1 vecka innan utställningen äger rum brukar ringfördelningen komma ut och där ser man då hur många det är anmälda i varje ras samt vilken tid bedömningen börjar. I regel brukar bedömningarna börja kl. 9 och finalerna kl. 15.

När man ska fixa i ordning hunden är olika från ras till ras, vissa behöver man förbereda flera månader innan men om det inte är en klipp eller trim ras så brukar det räcka med att bada dom 1-2 dagar innan utställningen. Klorna brukar jag klippa några dagar innan så de hinner "slipas" till lite och inte ha de där vassa kanterna.

Handlern ska ha hela och rena kläder som sitter bra, inga stora fladdriga plagg med skrikigt mönster. Färgen på byxorna/kjolen etc. ska inte vara i samma färg som hunden, ex. så svarta byxor till svart hund är ingen bra kombination då hunden smälter in i bakgrunden och domaren kan då få svårt att se hunden ordentligt. Bekväma skor är också ett måste, skor som är enkla att springa i om man har en större ras.

Tack för bra svar!

Fick hem papper på hur många hundar som är anmälda i varje ras samt hur dags det börjar (09:00) och vad vi ska ta med oss. Men kommer det ut papper på hur många hundar det är i just våran grupp och namn eller är det något man får reda på på utställningen?

Idag ska vi till vet och klippa klorna och på torsdag kväll tänkte jag duscha honom. Är det något annat jag ska tänka på? t.ex. borsta tänderna?

Det är en rottweiler jag ska ställa. Kan jag ha ljusbeiga jeans, vita skor och en svart/vit T-shirt? Eller ska jag ha svarta skor, ljusbeiga byxor och en svart kavaj?

Katalogen (med alla namn och antal hundar i varje klass) får man först på plats. Du kommer inte få veta mer innan än det som stod i PMet du fick hem.

*KL*

I lördags ställdes Nova på Vänersborgs Nationella,det var riktigt skitväder men som tur var va det uppehåll när vi var nästan först ut i ringen.
Nova gick för sista gången i unghundsklassen, fick super bra kritik!
Excellent + 1:A + CK + Bästa tik och blev BIR.
Mycket stolt matte!

img_5477.jpg

Till helgen är de våran "rasspecial", sen är det Borås och Tvååker för våran del.

Jag brukar inte duscha vår rottis närmare än två veckor före utställning. De blir ju gärna lite för mjuka och fluffiga annars, tycker jag iaf.

Bland bruksraserna är det sällan uppklätt, så kavaj är ovanligt men naturligtvis inte fel. Ta det som känns bäst för dig!

Jag och mopsen var också i Vänersborg men på söndagen,inget kul,regn blåst och ringen såg ut som en blandning mellan en leråker och sumpmark.:eek:

Moppi fick exc.
Nästa helg blir det Danmark.

Då var debuten avklarad! Hemskt dåligt väder med spöregn. Jag var så nervös så jag knappt visste vad jag själv gjorde!

Bedömningen blev:

Väl formad hund, bra uttryck, bra hals o rygg linje, tillrädd.
Kropp för åldern, bra propotioner, norm.
Bra steg från sidan, lite lös fram. Vältränad!

Excellent
Tyvärr inget CK denna gång sa domaren då Turbo var lite för klen och rädd, morrade när domaren kännde på hans kulor.

Men men, jag är jätte nöjd med våran bebis!:D Första gången både för honom och oss så jag vart glad bara vi inte blev diskad.

Någon som vet vad tillrädd betyder? Och lite lös fram?

Senast ändrad:

Jag skulle tippa på att det ska stå "tillräcklig kropp för åldern" och inte tillrädd ;) Lite lös fram brukar man få kritik på hos framför allt lite yngre hundar som inte har stabiliserat sig helt i kroppen än men det brukar ändras när de blir äldre och har bättre muskulatur.

Grattis till excellent i alla fall! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka