Utställning 2012

Sv: Utställning 2012

Men va?
Får de inte gå gruppfinal ändå? Är det nytt?
Våra vita har ju bara fått tävla om cacib i ett år, men nog har de varit med i gruppfinaler ändå..!

(och GRATTIS till fina resultat :D)

Men va?
Får de inte gå gruppfinal ändå? Är det nytt?
Våra vita har ju bara fått tävla om cacib i ett år, men nog har de varit med i gruppfinaler ändå..!

(och GRATTIS till fina resultat :D)

Ja du - det var nytt även för mig då jag är relativt ny i rasen (som jag bara haft i 1,5 år). Jag visste ju detta med CACIB, men inte om grupperna. Så tur någon nämnde det så jag kunde extrakolla, för det hade blivit pinsamt annars :D

Men endast gruppfinal på nationella är okej - inte internationella.

Grattis russinbulle! :D

-KL-

Vi var ju i Ronneby den 12/8, vi fick inte med oss något hem tyvärr. Det är hård konkurrens, och jag längtar tills jag kan ställa honom i Veteranklass istället, det känns som att det kommer ge bättre resultat...

Det blev i alla fall ett Excellent och 3a i ÖK (av tre deltagande ;))
Kritiken löd:
"OK for type & outline, Good headshape, good reach of neck. Prefer better shoulder, topline a little soft, OK backend. Need to move more freely & w. drive. Prefer more pronounced hipbones"

Tyvärr tycker han att det är galet tråkigt i ringen, och bara innan när vi sprang för att snabbträna och känna av läget, sprang han mycket mycket bättre än när vi var inne i ringen. Öva öva öva och se om man på något sätt kan lyckas motivera en uttråkad saluki... :)

DSC_26091111.jpg

delvis kl

Vi var åxå i Ronneby! Min lilla korthårstik vann btkl och knep CERT och BIM! Inte illa för att vara i unghundsklass och hennes tredje officiella utställning i Sverige :love::banana::bump::love: Kändes extra roligt eftersom hon höll på att dö pga felbehandling hos vetten för bara ett par månader sedan och sen tillfrisknade och blev sig själv igen, och så känns det som en revansch efter stora sthlm där domaren upplyste mig följande "Det blir VG. Du kan gå och titta på någon av hundarna som vinner sen, de är FINA chihuahuas, så ser du att din inte ser ut så" :mad: Sjukt elakt sagt! Och hon har knipit CK på sina samtliga starter förutom den vändan, ställd x flera i Danmark också.

Sjukt stolt iaf över min lilla dam som gick som en klocka i ringen! :)

KL

Någon mer som ska till Backamo 25 augusti? Min lille är anmäld och jag hoppas jag kan övertala uppfödaren att visa honom :D Nu gäller det att träna inför ringdebuten för lillvalpis!

Jag hade tänkt ställa min finska lapp där, men hon är så urfälld och dessutom tunn så jag väntar :cool:

delvis kl

Vi var åxå i Ronneby! Min lilla korthårstik vann btkl och knep CERT och BIM! Inte illa för att vara i unghundsklass och hennes tredje officiella utställning i Sverige :love::banana::bump::love: Kändes extra roligt eftersom hon höll på att dö pga felbehandling hos vetten för bara ett par månader sedan och sen tillfrisknade och blev sig själv igen, och så känns det som en revansch efter stora sthlm där domaren upplyste mig följande "Det blir VG. Du kan gå och titta på någon av hundarna som vinner sen, de är FINA chihuahuas, så ser du att din inte ser ut så" :mad: Sjukt elakt sagt! Och hon har knipit CK på sina samtliga starter förutom den vändan, ställd x flera i Danmark också.

Sjukt stolt iaf över min lilla dam som gick som en klocka i ringen! :)

:eek: Jag hoppas du anmält eller åtminstone påpekat för arrangören att domaren sa så?!? Det ska vara roligt att ställa ut och det kan vara svårt att veta som arrangör vilka domare som är olämpliga att anlita.

Jag borde ju ha gjort det men jag ställde i en annan ring precis efter så jag blev lite ställd och gick mest därifrån och liksom "Vad i..". För jag hade ju inte sagt att men gud, klart min hund ska vinna blabla. Utan jag hade gått in, visat hunden och inte sagt ett ljud. Det skeva är att den domaren kan vara väääldigt trevlig mot en del andra, märkte jag. Så han är säkert poppis bland vissa. Men han är svensk och därmed rätt tillgänglig och dömer ibland vilket tyvärr gör att jag undviker de utställningarna där han är. Mycket trist, tur det inte var min första utställning, då hade jag aldrig gjort om det!

*kl
har fått mina nummerlappar till nästa helgs utställning. det ser minst sagt lovande ut: tre anmälda i rasen, alla tikar, 2 är mina, den tredje är "min" uppfödares, och så till den ordentliga slutklämmen: det ser ut som att jag kan bli tvungen att visa alla tre.... funderar på något i stil med hundspannsformation eller något sådant :D jaja, problem är till för att lösas, får se om jag kommer på något innovativt :) kul ska det bli i alla fall, och jag kommer att tvinga min sambo att följa med, för första gången, och har jag tur blir han min "kennelpojke" framöver ;)

kl*

Kan ju berätta att "någon" här börjar bli lite nervös. På lördag ska vi på vår första utställning någonsin både för mig och valpis. Shit pommes frites! Jag har alltså inte ens varit på en utställning som åskådare så jag har ingen aning om hur det går till eller vad man gör, typ. :angel:
Det är en inofficiell iallafall och det är bara min hund som är anmäld av denna ras.

Några tips?! :bow:

Vill du ha lite hjälp av en annan nybörjare så hojta till. Jag har ställt min hund ett fåtal gånger, men har iallafall koll på vilket håll man springer åt, och hur man ställer upp en hund ungefär ;)

kl*

Kan ju berätta att "någon" här börjar bli lite nervös. På lördag ska vi på vår första utställning någonsin både för mig och valpis. Shit pommes frites! Jag har alltså inte ens varit på en utställning som åskådare så jag har ingen aning om hur det går till eller vad man gör, typ. :angel:
Det är en inofficiell iallafall och det är bara min hund som är anmäld av denna ras.

Några tips?! :bow:

Titta på några innan så ser du vad du ska göra.

Ta med nummerlappshållare och ett lämpligt koppel och halsband.

Jag gjorde samma sak för 1,5veckor sen (dock på en officiell utställning)och det gick bra. Kom dit och visste typ att vi skulle springa i vänster varv och ställa upp framför domaren (tittade på filmer på youtube för att ens veta så mycket :cool:).

Titta på några innan så ser du vad du ska göra.

Ta med nummerlappshållare och ett lämpligt koppel och halsband.

Jag gjorde samma sak för 1,5veckor sen (dock på en officiell utställning)och det gick bra. Kom dit och visste typ att vi skulle springa i vänster varv och ställa upp framför domaren (tittade på filmer på youtube för att ens veta så mycket :cool:).
Tack för tips! Kan jag ha hans vanliga läderkoppel och vanliga halsband? Kändes lite overkill att köpa utställningskoppel innan jag ens vet om vi gillar det!
Men det låter ju som att jag borde klara det iaf. Och vänster varv, det är samma som vänster varv med hästen? :angel:

När kan du?

Jag börjar jobba kl 16 imorgon, så innan det.. Eller på fredag förmiddag? Ikväll är jag upptagen.. Jag skickar ett PM med mitt nr så får du fatt i mig i alla fall :)

Gör det! Imorrn borde funka, jag ska kolla med sambon bara så jag inte glömt något(tror jag blivit senil) men fredag vet jag att jag är upptagen hela dagen!

Tack för tips! Kan jag ha hans vanliga läderkoppel och vanliga halsband? Kändes lite overkill att köpa utställningskoppel innan jag ens vet om vi gillar det!
Men det låter ju som att jag borde klara det iaf. Och vänster varv, det är samma som vänster varv med hästen? :angel:

Jag blev rekommenderad att köpa ett kortare koppel för att ha mindre att "hålla reda på". Efter att ha tittat på en del alternativ hittade jag ett utställningskoppel (halsband och koppel i ett) i nylon med nästan exakt samma färg som hunden för 60 kr så jag köpte det. Med facit i hand så hade det nog fungerat rätt bra med det vanliga halsbandet (halvstryp i nylon) och kopplet (180 cm i läder)också men utställningskopplet var mycket smidigt tycker jag (finns bilder högre upp i tråden). Ja det är samma vänster varv som med hästen, hunden ska vara på insidan :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka