Utställning 2012

Sv: Utställning 2012

Tack för tips! Kan jag ha hans vanliga läderkoppel och vanliga halsband? Kändes lite overkill att köpa utställningskoppel innan jag ens vet om vi gillar det!
Men det låter ju som att jag borde klara det iaf. Och vänster varv, det är samma som vänster varv med hästen? :angel:

Kan och kan.. Klart du KAN, men helst ska halsbandet synas så lite som möjligt så domaren ser hunden och inte ett brett halsband, så det beror väl lite på hur brett det är :)
Med brett halsband ser halsen kortare ut än den egentligen är.

Jag använder ett tunt nylonkoppel som är en enda del (halsband och koppel i ett) dock ej stryp. Lätt och smidigt och syns knappt. Men då har jag en hund som aldrig skulle drömma om att försöka krypa ur det, och skulle hon ändå lyckas så skulle hon inte gå nånstans.
På bullen jag hjälper till att ställa har jag en tunn snake-kedja och ett kort koppel.

KL

Ställde Camaro idag i Norrköping. Gick inget vidare.
Först håller jag på att missa att gå in i ringen eftersom jag fick för mig att det var en annan klass som var på gång att börja.
Sen när vi springer runt med alla hundarna samtidigt blir min tokhund superbusig och ska kasta sig fram mot hunden framför, jag håller emot i kopplet och vipps så ligger jag ner i gräset och smutsar ner mina fina vita byxor :rofl:

Sen när det väl är vår tur är Camaro på halvtråkigt humör. Hon tycker verkligen inte att utställning är kul.. Hon ville inte springa alls utan höll bara på att sega.. Jag petade till/nöp lite lätt vid bakbenet för att liksom tagga igång henne (vi gör så när vi busar hemma, absolut inte hårt utan liksom ett lätt pet/nyp) varpå domaren blir helt vansinnig och börjar skrika på mig.

Vi åkte ut med ett Good.. Domaren pratade danska så jag förstod inte riktigt men det står ett "ö" på min kritiklapp, betyder det att jag typ kommer bli anmäld eller nåt? :o

Pinsamt värre, jag som bara skulle busa till det lite med min sura hund..

:eek:
Aldrig hört nåt liknande... Borde de inte märkt att det var ett leknyp?
Tänk vad knasigt det kan bli..!

*kl*
Det gick bra idag. :) Glad&stolt matte som förhoppningsvis inte gjorde bort sig. Och vi tyckte att det var roligt! Inte ens sambon som har noll tålamod gnällde!
Precis när vi åkte så började åskan mullra och när vi satt i bilen öste regnet ner. Snacka om tur.
Vi fick först BIR-valp och HP, sen BIG-valp! Sen åkte vi ut i BIS-finalen (då var det en annan domare). Vovve var trött och flamsade mer då, travade inte riktigt och matte har ju ingen rutin alls heller. Så nu får vi träna mera, men jag tyckte att detta var jättekul!
Lite bilder:
20120818_105926_502fa026ddf2b33712002cc1.jpg

fb_img_13452821512285938_502fa05be087c30815002e76.jpg

20120818_105859_502f9feaddf2b3371e002cc4.jpg
Vovve tyckte att han skulle käka upp rosetten! ;)

fröken alva (dvs min 13 månaders "valp") hälsar att championatrosetterna är de som smakar bäst! :D grattis!

line_n: eh, mysko domare? undrar vad h*n trodde du gjorde egentligen...

:eek:
Aldrig hört nåt liknande... Borde de inte märkt att det var ett leknyp?
Tänk vad knasigt det kan bli..!

line_n: eh, mysko domare? undrar vad h*n trodde du gjorde egentligen...

Ja det var väldigt märkligt.

Nu har jag dessutom fått veta att folk runt ringen snackat om att de tyckte min hund var mager.. En hade till och med gått fram till hennes uppfödare och sagt att hon måste se till så att Camaro får mer mat!

Så trött på utställning.. :cool:

Gillar man sin hund slimmad får man nog tyvärr räkna med sånt. Alldeles för många hundägare med feta hundar som har övervikt som standard, tyvärr.

Ja jag vet.. Men blir ändå så irriterad. Kan man inte bara bry sig om sin egna hund?

Det är ju inte så att hon är helt utmärglad med revben som sticker åt alla håll..

Ska någon här ställa på terrierklubbens utställning i Piteå? Jag ska dit och ställa staffar. :)

Tror min yngre ska dit, men gör nog som vanligt och skickar henne med uppfödaren. ;)
På söndagen ska båda mina ställas på norrlandsbordern. Den gamla ska få gå veteranklass för första gången.

Stjärnan är förresten i Finland på jaktprov i helgen. Klarade andra B-provet igår, och gör sitt A-prov i dag. Är det godkänt kan hon lägga till en tredje championatstitel till handlingarna. :)

Kul! Duktig hund och förare!

KL.
Jag är totalt nybörjare på det här med utställning och förstår inte riktigt meningen med inofficiella utställningar. Som träning? Riskerar dåliga resultat från officiella utställningar att förfölja hunden resten av livet? Något annat?

KL.
Jag är totalt nybörjare på det här med utställning och förstår inte riktigt meningen med inofficiella utställningar. Som träning? Riskerar dåliga resultat från officiella utställningar att förfölja hunden resten av livet? Något annat?

inofficiella utställningar är, som du säger, träningsutställningar, med den lilla fördelen att om man blir placerad i finalerna så får man mer eller mindre praktiska vinster ;) en rolig dag med likasinnade alltså. resultatet är helt inofficiellt och domaren är väldigt sällan speciellt bra på just din ras (om det inte är din rasklubb som organiserar och bjudit in domaren), men man får mycket tips och råd om vad man kan göra bättre.
på de officiella utsällningarna är resultaten som de heter, dvs officiella. den bedömning hunden får förs in i hunddata på skk och ligger kvar "för alltid". kritiken förs inte in, men resultatet i siffror och bokstäver finns där. tidigare bedömningar påverkar inte bedömningen på senare utställningar, men har man en rastypisk hund så får man oftast bra resultat och med en mer otypisk hund lite sämre. det enda som kan drabba hunden i efterhand är om den rapporteras uppträda aggressivt eller skräckslaget i ringen. minns inte koden, kan vara rapporteringskod A, men tre sådana innebär att hunden stängs av från vidare tävlan (för alltid tror jag, och i alla skk-tävlingar)

hoppas att detta var ett förståeligt svar på dina frågor, har jag krånglat till det för dig är det bara att säga till, så får vi fortsätta försöka reda ut det :D

Tack, det är helt vovves förtjänst, jag hade ingen aning om vad jag gjorde:P domaren var jättetrevlig och gav tips och sa vad jag skulle göra..himla bra!!

Tack, det var alldeles förståeligt! Lite som en klubbtävling alltså, om man drar parallell till hästvärlden där jag än så länge är mer insatt.

Jag gav mig ut på en officiell utställning som total nybörjare med en lika oerfaren hund så det var ju tur att det inte gick helt åt skogen för oss :D

Men valparna bedöms väl inte på samma sätt och deras resultat hamnar väl inte i hunddata?

Att aggressiva hundar inte får tävla är bra tycker jag och egentligen är väl tre "varningar" generöst tilltaget, två borde räcka.

Delvis KL.
Vad tycker ni om de som har osäkra eller aggressiva hundar som åker på inofficiella utställningar och "tränar" för att de är rädda att få varningar på officiella (antar jag)?

.....
Men valparna bedöms väl inte på samma sätt och deras resultat hamnar väl inte i hunddata?

.......
Delvis KL.
Vad tycker ni om de som har osäkra eller aggressiva hundar som åker på inofficiella utställningar och "tränar" för att de är rädda att få varningar på officiella (antar jag)?

en hund "kan" inte ställas ut officiellt innan den fyllt 9 månader, ställer man ut den innan dess så är resultatet alltid inofficiellt, även om utställningen man är på är officiell för hundar äldre än 9 månader. så nej, resultatet hamnar inte på hunddata om det är en valp.

ang osäkra/aggressiva hundar och inoffare: det ÄR ju en träningstävling och det finns väldigt många saker hunden eller handlern kan behöva träna på. att göra hunden mindre osäker och mer trygg är ju en del av det. aggressivitet ska ALLTID anmälas till skk, även på inofficiella utställningar, och egentligen oavsett om det är innanför eller utanför ringen. i verkligheten händer det nog inte så ofta, tyvärr. men det är ju samma sak där, beroende på hur aggressiviteten yttrar sig så kan den vara något som går att träna bort, och då är inoffare ett ställe, likväl som andra, att träna på. förhoppningsvis har man dock så stor koll på hunden att man inte riskerar att skrämma andra hundar....

422258_4346056977752_863195975_n.jpg

Den 2/9 är det dax för vår första inoff. utställning i Ljungby. Och jag ser fram emot det med skräckblandad förtjusning! Kommer säkert sluta i kaos :p men jag har iallafall köpt ett fint utställningskoppel, alltid något :D

Han är en Finsk Lapphund på snart 14 månader.

*KL*

Utställning i Norrköping igår. Gick strålande. Fredrik vann sin klass & blev sedan 2a bästa hane med Cert!!
Vårat första cert (hans tredje utställning) och jag var jättenöjd med honom hela dagen. Men lite kul är det allt med utställningar.. i Juni fick han bara Very Good som omdöme & igår var det helt plötsligt Excellent,CK och Cert. Själv ser jag inte att hunden ändrats särskilt mycket :D

Grattis!! Gud vad roligt med första certet. Jag hoppas verkligen att det ska komma för mig och min hund också. Vi kammar hem excellent och ck på varenda utställning, går BIS-finaler med uppfödargruppen överallt där vi är med - men jag väntar fortfarande på det där jääävla certet!! :mad: :D

*KL*

Sitter här och funderar på att anmäla vår då 4 månaders valp till en utställning i mitten av september, en av dem går utomhus och en av dem hålls i ridhus. Själv har jag inga större erfarenheter av utställning, så undrar vilken ni skulle välja? Risken för regn finns ju utomhus, valpen har dock aldrig varit i ett ridhus så har ingen aning om hur hon reagerar på det. Misstänker att de lägger ut någon slags matta i ringen eller så i ridhuset, annars lär madame vilja äta upp underlaget.

Resten av årets utställningar blir ju inomhus, men är det bättre att börja utomhus eller ska man skippa utomhus p g a risken för regn? Eller ja..vad tror ni är bäst ur valp-perspektiv? För oss spelar det mindre roll vilken av utställningarna vi väljer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka