Utställing ?!

D

Daffne

Japp, nu vill jag och stooora pudeln åka och visa upp oss :D

Hur är det där egentligen med utställnigar och så ?!
Vart börjar man, är det nån slags åldersgräns för hund osv .. ?
tanken var att jag skulle börja lite smått när vi först köpte våran svarta storpudel för många års sedan, men jag insåg att jag inte var redo för det. sen har åren gått och och så kom den vita hem, men det blev inte heller av just för att han hade lite problem med stooora folksamlingar vilket funkar otroligt bra nu, då vi har gått en olika massa Tränings- och lydnadskurser så jag tänkte ge mig på en "nybörjar" utställning.

Har som sagt en vit storpudel hemma nu som jag tänkte börja ställa ut lite smått sådär, då jag vill skaffa mig lite erfarenhet innan min nya inplanerade lilla toffs(också vit storpudel)kommer hem till mig!
Och jag tänkte då satsa på stort! Förutsatt att hunden har vad som krävs sas.

så ni med utställingserfarenheter, ge mig lite råd här ;)

Sv: Utställing ?!

Undre gränsen på SKK-utställningar är sex månader. Hunden går då i valpklass. På ras- och specialklubbsutställningar finns ofta valpklass I som är 4-6 månader. Detsamma gäller på små, inofficiella utställningar.

Valpklass är alltid inofficiell, d.v.s. resultaten registreras inte. Även när hunden har blivit vuxen finns det gott om inofficiella "träningsutställningar".

På officiella utställningar måste du vara medlem i arragerande klubb.

Nåväl, beträffande att börja själv - jag vet inte om du är helt outställningsvan, men pudel är ju väldigt speciellt p.g.a. pälsen. Har ingen aning om vad "som gäller" rörande pudlar på inoffare. Om de måste vara utställningsklippta där också, men träna kan man ju alltid göra.

Så kolla i Hundsport. Där finns längst bak en massa inofficiella utställningar. Förslagsvis anmäl till några sådana. Innan dess kan du kolla vad för officiella utställningar som finns i närheten av dig. Åk dit och titta! Pudelklubben har säkert en sammanställning på hemsidan.

Prata med uppfödaren om hur du gör med pälsen.

Lycka till!

Indy

Sv: Utställing ?!

Ett bra sätt att börja är att åka på inofficiella uställningar - de jag har varit på (men bara ställt ut en gång) har domarna varit hjälpsamma och sagt om man behöver öva på nåt mer (i vårt fall tandkollen).

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka