Utsläppsordning och insläpp

Stallet min medryttarhäst står i är inte superstort, det är totalt 10 st hästar. Vi har som regel att ingen häst får lämnas själv ute i hagen.

En av hästarna blir stressad om den är själv i stallet så den hästen tar vi varken in först eller ut sist. Förutom det har vi har ingen speciell utsläpps- eller intagsordning.

Jag skulle säga att det är bra med variation, vi har inte någon bestämd ordning vad gäller fodring heller :)

En av de få hästar i det stall jag är i nu som inte kunde lämnas ensam varken i hagen eller i stallet var just en islänning. Den blev verkligen superstressad av att vara ensam! Så mycket att man var orolig att den skulle skada sig.
Så kan det såklart också vara! Alla är individer oavsett ras.

Det hör ju till Grundträningen att en häst skall kunna klara vissa situationer.
Då behövs träning/övning, precis som för att kunna lasta, hovslagare , uppsittning, leda mm.
Sen vet jag med att det finns hästar och ägare som inte riktigt klarar det.
Blir en häst tex skadad, blir satt i en annan situation den inte är tränad för så blir det farligt för både häst och människa.

Det hör ju till Grundträningen att en häst skall kunna klara vissa situationer.
Då behövs träning/övning, precis som för att kunna lasta, hovslagare , uppsittning, leda mm.
Sen vet jag med att det finns hästar och ägare som inte riktigt klarar det.
Blir en häst tex skadad, blir satt i en annan situation den inte är tränad för så blir det farligt för både häst och människa.
Det är liksom inte läge att börja träna en häst med senskada. Annars hade det inte gjort nåt om han sprang lite. Vi har stått i stall (förr med 8 hästar) där lämnade man aldrig nån ensam. Här är inte upplägget samma och även om det står i stallreglerna att man inte lämnar nån ute så går den som tycker det är jobbigt att ta de 2,5 minuterna att göra det ords före.

Skadade häster på Rehab som inte skall röra sig för mycket skall i alla lägen prioriteras. Det kan innebära en extra insats från ägaren, då den inte riktigt ingår i ett kollektivt åtagande av hästarna. Man gör en gemensam överenskommelse hur det skall skötas.

Skadade häster på Rehab som inte skall röra sig för mycket skall i alla lägen prioriteras. Det kan innebära en extra insats från ägaren, då den inte riktigt ingår i ett kollektivt åtagande av hästarna. Man gör en gemensam överenskommelse hur det skall skötas.
Fast man kan knappast stå standby 24/7 och ta ledigt från jobbet. Löste så det skulle ta 2,5 min men det dög inte. Står det dessutom i avtalet att ingen skall lämnas ensam så tror man ju det då det är en vanlig regel?

Senast ändrad:
Fast det är ju verkligen ingen extra insats av de som tar in att ta en skadad häst först?

Det kan nog variera från stall till stall. Hos oss finns klara regler vad som gäller skadade hästar.

Se från TS:

ack, hos oss varieras utsläpp/insläpp för att ”hästarna kan tycka det är kul”…

Man ska också kunna lämna sista hästen ute för att man skall inte ge nån annan merjobb. Vilket blivit ödestigert för min som har en senskada och absolut inte skall springa runt i hagen.

Har dock aldrig hört den regeln nån annanstans utan det har alltid varit att man inte lämnar nån ensam oavsett hur knöligt det än blir.

Det kan nog variera från stall till stall. Hos oss finns klara regler vad som gäller skadade hästar.

Se från TS:

ack, hos oss varieras utsläpp/insläpp för att ”hästarna kan tycka det är kul”…

Man ska också kunna lämna sista hästen ute för att man skall inte ge nån annan merjobb. Vilket blivit ödestigert för min som har en senskada och absolut inte skall springa runt i hagen.

Har dock aldrig hört den regeln nån annanstans utan det har alltid varit att man inte lämnar nån ensam oavsett hur knöligt det än blir.
Borde vara självklart för vem som helst, oavsett regler, att man inte lämnar en skadad häst ensam...

Borde vara självklart för vem som helst, oavsett regler, att man inte lämnar en skadad häst ensam...
Läste runt lite på olika stall, verkar som alla har att ”man lämnar inte en häst ensam”. Sen finns det såklart de som klarar det, vi har 2 såna i stallet men där har ägarna sagt att ”det går bra att lämna Brunte”

Stod i dv stall under de åren jag var hästägare (21 år blev det, kanske en 10-12 olika stall)
I 85% av dem var det ingen ordning på in/utsläpp eller inte lämna häst ensam. Någon hade regel att sjukhagehästar (inte alltid det följdes) skulle in först.
Min gammelman var sådan att han inte kunde gå ut sist eller först in, eftersom han hade mkt svårt för att vara ensam inne. Inga problem alls ute
Han var en sådan som inte kunde äta inne på morgonen (och de flesta stall jag har stått i, fodrade enbart inne...).
Dessutom var det en stallägare som alltid ville "jävlas" med mig, och släppte ut honom bland de sista :devil: ... Jag såg det sedan i boxen, eftersom Gammelman sprang Solvalla i boxen tills han blev utsläppt...

I de kollektivstall jag stått i så har rutinerna varierat beroende på vem som gör det. Men vissa hästar har varit tvungna att gå först vid utsläpp och då har man fått ta de. Hästarna har tagit det hela med ro.
Huvudregeln var att ingen häst fick gå ute ensam, vilket märkligt nog inte gällde mina hästar eftersom de kunde stå ensamma…

I det sista stallet jag stod i hade en speciell ordning för in/utsläpp och tyvärr aldrig lämna en häst ensam i hagen.
Vilket innebar merjobb för mig som fick ta 2 hästar och släpa 1km tor till sommarhagen. (Varva 1 var en lätt okoncentrerad unghäst)
Jag tycker att hästar ska kunna gå själva i hagarna ett par timmar utan problem. Men känner att jag är rätt ensam om den åsikten de senaste åren😅
I en perfekt värld så kanske dom ska kunna det men man måste ta hänsyn till hästarnas känslor också, känslan av att bli lämnad och den stressen det innebär för ett flykt och flockdjur ska man inte strunta i.

Stall 1: Först som sist, inga bekymmer med att vara själv i hage eller stall.
Stall 2: Ut sist, in sist pga andra hästägaren som aldrig ville lämna sin häst själv på större yta. Det var i det stallet hästen förstördes mentalt, hon kunde inte bli lämnad själv och var allmänt hysterisk så hon inte alls var rolig att vara runt. Att behöva släpa på en grinig häst (inte "min") för att sedan hämta en nervös och stressad häst ("min") dödade min glädje runt hästen.
Stall 3 (nuvarande): Efter att landat så blev hon samma goa underbara häst som inte bryr sig ett skvatt om hon är själv i vare sig hage eller stall. Först blev hon orolig även om man märkte hon landat lite, sedan stressad i hage där hon gnäggade och sprang runt men nu när hon landat helt är hon lugn som en filbunke som fortsätter äta eller liknande när hagkompisen inte är där. I början av den tiden fick jag ta med hagkamraten in en gång då hovslagaren skulle komma men nu behöver vi inte det. Hon reagerar inte ens om hagkompisens ägare är ute och går ut med hästen medan man sysslar med "min" inne i stallet.

Kanske inget jättestall men 8 stycken är de.

Vi är 4 hästägare och två av oss delar på alla in och utsläpp samt fodringar.

Fodring sker i ordning som hästarna står i, ibland byter vi plats på hästarna om det uppstår stök. Just nu har vi en bra ordning, ingen av hästarna bankar eller stökar, de bara gnäggar lite för att meddela att de också vill ha mat.

Vid utsläpp sker det oftast i samma ordning, två och två leds de ut och det brukar ske efter vilka som äter upp först. Lugnt och stilla. Kan i bland växla på de som går ut näst sist och sist om jag ska vara kvar i stallet eller gå in direkt. Där blir det en smidighetsgrej för mig, men hästarna står lugnt och väntar på sin tur.

Vid insläpp har vi en ordning vi följer, två av hästarna har förmåga att bli lite väl uppspelta om de inte får gå in först så de åker in först av säkerhetsskäl. Här kan tilläggas att vi alltid försöker vara två vid insläpp just av säkerhetsskäl, men ibland går det inte att lösa så då är det skönt att det finns en ordning att följa.

Ingen häst lämnas kvar själv ute.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar