Utsläppsordning och insläpp

Jag som har haft en häst som inte kunde vara ensam vare sig ute eller inne efter ett trauma (stallet hon stod i var ihopbyggt med ett ridhus som rasade ihop totalt p g a snö på natten när hästarna var inne) var alltid tydlig med det när vi letade stallplats. Det gick inte att träna bort men hon blev mindre stirrig med tiden. De sista knappa tio åren av sitt liv hade hon sällskap av minst en av sina avkommor vilket blev en stor trygghet för mig som hästägare. Under flera år gick hon med båda sina döttrar och då passade jag på att ensamhetsträna en av ungarna medan den andra höll mamma sällskap.

Idag har jag kvar yngsta dottern som klarar av att vara ensam i hagen, även om hon gärna gnäggar och påpekar att hon inte är helt nöjd med situationen så är hon still och springer inte som hennes mamma gjorde.

Där jag står ska alla hästar kunna lämnas sist i hagen vid insläpp, likaså tas ut först eller sist på morgonen. Det blir olika ordning på allt varje gång de tas in och ut, de får vänta på sin tur helt enkelt :) funkar toppen.
Hur gör ni om det flyttar in en häst som inte klarar att bli sist? Det beror ju inte alltid på att de är vana vid viss ordning utan olika hästar är ju olika lättstressade kring just att bli kvar sist. Inte alltid det går att lära hästarna att vänta på sin tur.

Hur gör ni om det flyttar in en häst som inte klarar att bli sist? Det beror ju inte alltid på att de är vana vid viss ordning utan olika hästar är ju olika lättstressade kring just att bli kvar sist. Inte alltid det går att lära hästarna att vänta på sin tur.
Nu har jag inte stått där så länge och de hästar som flyttat in efter mig har varit supercoola vid in- och utsläpp. Hur det blir om någon flyttar in och hästen är orolig vet jag inte. Stallägaren är väldigt mån om att allt ska gå smidigt för alla som tar in och ut, så jag kan tänka mig att om hästen är väldigt orolig av sig generellt kanske den inte rekommenderas att flytta hit. Sen kan det ju hända saker ändå och hästarna kan bli oroliga. Jag kan inte tänka mig annat än att vi då skulle behöva ta in den hästen i en viss ordning, men med målet att den kan återgå till att vänta på sin tur oavsett ordning.

Så enkla svaret - jag vet inte :)

Sen är det bara islandshästar hos oss och de är kanske mer lugna generellt i hanteringen vid in- och utsläpp, och mer vana att gå in och ut två och två, men det vet jag inte heller helt säkert såklart :D

Nu har jag inte stått där så länge och de hästar som flyttat in efter mig har varit supercoola vid in- och utsläpp. Hur det blir om någon flyttar in och hästen är orolig vet jag inte. Stallägaren är väldigt mån om att allt ska gå smidigt för alla som tar in och ut, så jag kan tänka mig att om hästen är väldigt orolig av sig generellt kanske den inte rekommenderas att flytta hit. Sen kan det ju hända saker ändå och hästarna kan bli oroliga. Jag kan inte tänka mig annat än att vi då skulle behöva ta in den hästen i en viss ordning, men med målet att den kan återgå till att vänta på sin tur oavsett ordning.

Sen är det bara islandshästar hos oss och de är kanske mer lugna generellt i hanteringen vid in- och utsläpp, och mer vana att gå in och ut två och två, men det vet jag inte heller helt säkert såklart :D
Det här är ganska intressant att det hela tiden sägs att "islandshästar är lugna generellt i hanteringen"...

Jag hade min dam på lösdrift ett drygt år, med en ridtravare, dartmoorponny, shetlandsponny och sex islandshästar. Islandshästarna slogs jämnt både med oss och våra hästar, när det var dags för ut-insläpp, vattenpåfyllning, hjälp med hösilagebalsbyte, visitation och flugtäcksoverallpåklädning samt trängdes vid hösilagbingen där de gärna till och med lade sig och markerade att den var deras och i lösdriftshallen, stod de ofta i dörröppningen, så övriga inte kunde komma in och dricka vatten ur den uppvärmda vattenkoppen och använda slickstenarna. Man blev ofta inträngd i dörrar, väggar, grindar, staket och stolpar. Att man kom hem utan blåmärken och skrapsår, hörde till ovanligheterna...

Det var ett av islandsstona som var ledarhästen i flocken. När hon var borta på tillridning... så var det faktiskt min vackra vita (halvblod då 27-28 år) som var ledarhäst i flocken. Då var rangordningen ut och in, vid täckeshantering eller extrafodring, vattnng, visitation, helt ointressant och stämningen i hagen lugnare över lag. Man kunde oftast utan risk för liv och lem, hantera alla hästar - även islandshästarna, en och en, vid behov.

Det här är ganska intressant att det hela tiden sägs att "islandshästar är lugna generellt i hanteringen"...

Jag hade min dam på lösdrift ett drygt år, med en ridtravare, dartmoorponny, shetlandsponny och sex islandshästar. Islandshästarna slogs jämnt både med oss och våra hästar, när det var dags för ut-insläpp, vattenpåfyllning, hjälp med hösilagebalsbyte, visitation och flugtäcksoverallpåklädning samt trängdes vid hösilagbingen där de gärna till och med lade sig och markerade att den var deras och i lösdriftshallen, stod de ofta i dörröppningen, så övriga inte kunde komma in och dricka vatten ur den uppvärmda vattenkoppen och använda slickstenarna. Man blev ofta inträngd i dörrar, väggar, grindar, staket och stolpar. Att man kom hem utan blåmärken och skrapsår, hörde till ovanligheterna...

Det var ett av islandsstona som var ledarhästen i flocken. När hon var borta på tillridning... så var det faktiskt min vackra vita (halvblod då 27-28 år) som var ledarhäst i flocken. Då var rangordningen ut och in, vid täckeshantering eller extrafodring, vattnng, visitation, helt ointressant och stämningen i hagen lugnare över lag. Man kunde oftast utan risk för liv och lem, hantera alla hästar - även islandshästarna, en och en, vid behov.
Nej det är klart, därför jag skrev att jag inte vet :) Det enda jag vet är att i stallet där jag står funkar det toppen, och vi har bara islandshästar. Sen går de inte allihopa i en flock utan oftast 2-3 ihop, av totalt 10 hästar.

Menar absolut inte att islandshästarna är generellt lugnare än andra hästar, allt beror på hur de är som individer och hur de hanteras både nu och tidigare. Men de hästar vi har är alla vana att hanteras på det sätt vi gör, även sen innan. Och alla är islandshästar. Men korrelation =/= förklaring :D

Jag tycker att hästar ska kunna gå själva i hagarna ett par timmar utan problem. Men känner att jag är rätt ensam om den åsikten de senaste åren😅
Det tycker jag med. Skulle bli väldigt besvärligt i mitt stall annars om dom inte klarade det. Vi är 2 hästar ibland 3. Skulle en inte kunna vara själv så Skulle vi aldrig kunna rida, träna eller åka och tävla. Skulle min häst dessutom behöva följa med in varenda gång den andra hästen går in så skulle jag inte kunna ta in henne mer den dagen eller i värsta fall på flera dagar om det är betessäsong.

Går din häst i sjukhagen nu eller är den kvar i samma hage som den var i somras när det också var problem med insläpp?

Vi har ca 20 hästar som tas in på kvällarna, aldrig i samma ordning för det beror på vilka hästägare som är där osv. En del hästar lämnas ensamma om ägaren är okej med det och hästen är lugn. Det gäller ett par stycken bara, övriga tas in ihop med hagkompisar eller haggrannar. Insläpp ingår i stallhyran men vi som ändå är där på kvällen snackar ihop oss och hjälps åt. Om min t.ex. är ensam i sin hage (inga problem) och en av hästarna i hagen bredvid också är ensam så stämmer vi av så att de kommer in samtidigt.

Min upplevelse är att de flesta hästar klara alldeles utmärkt att gå in i olika ordning osv men om det nu är någon som absolut måste gå först så är det alltid lösbart. Hos oss finns dock ingen som är sådan, även om häst i sjukhage prioriteras att tas först.
Den står i vinterhage. En del klagar på den för att den fortfarande är halt och blir busig att leda om man tar den sist. Har jag kvar den till sommaren blir det definitivt stallbyte. Nu blir de ju sällan ensamma eftersom grushagarna ligger nära varandra. Ja, den skadade sig till sist ännu mer i somras. Tror vi har 2 som kan gå ensamma ute även om man rider iväg.

Hos oss får aldrig en häst lämnas ensam ute och vi tar ALLTID in skadade hästar/konvalescenter först. Vissa hästar släpps alltid ut först i sina respektive hagar för att slippa hets som kan orsaka skada på både hästar och personal.
Tycker tänket är vettigt, att man ser till hästarnas behov. Sen att släppa främst in kan ju bli väldigt knöligt om man tar den mest ivriga sist, men tänker att då skall man ju inte klaga sen heller.

I det sista stallet jag stod i hade en speciell ordning för in/utsläpp och tyvärr aldrig lämna en häst ensam i hagen.
Vilket innebar merjobb för mig som fick ta 2 hästar och släpa 1km tor till sommarhagen. (Varva 1 var en lätt okoncentrerad unghäst)
Jag tycker att hästar ska kunna gå själva i hagarna ett par timmar utan problem. Men känner att jag är rätt ensam om den åsikten de senaste åren😅
Fast en orolig häst med senskada kanske inte är lämplig kandidat att ”träna vara ensam”?

Nu står jag ensam i mitt stall med bara mina två hästar. Lämnar aldrig någon av de jag har nu ensamma flr de springer alldeles för mycket då. Men har haft andra hästar förr där det inte varit ett problem. Mao individanpassning. De klarar däremot att stå inne själva.

När jag stått i större stall har det funnits tydlig ordning på in och uttag samt aldrig lämna häst själv. Tycker det skapat ett större lugn för hästarna samt en trygghet för alla olika som hanterar dom.

Senast jag hade mina på box var det fast ordning på intag och utsläpp och det var bra, skaderiskerna hade blivit ännu större annars.

De hade den (inte så smarta) rutinen att kraftfoder var redo i boxarna vid intag. Hästarna gick två och två i hagarna och några av dom var knappt ledtama, det förekom att hästar slet sig, trängde sig ut vid grinden, och det var vändor till akuten och alllmänt härj.

Jag vägrade leda de andras hästar två och två pga hur dom betedde sig, förutom de minsta ponnisarna. Jag sparade mina egna till sist för att ingen skulle bli helt ensam ute, men ensam i hagen blev dom ju. Men med andra hästar kvar i hagen bredvid verkade det inte öka stressen alltför mycket. Och hellre leda en häst som är hetsig än två samtidigt.

Hade jag haft boxstall hade jag haft som regel att man får absolut inte lägga nå gotta i krubban innan intag 😅. Snacka om att konditionera hästen för hög energinivå vid insläpp ..

Senast jag hade mina på box var det fast ordning på intag och utsläpp och det var bra, skaderiskerna hade blivit ännu större annars.

De hade den (inte så smarta) rutinen att kraftfoder var redo i boxarna vid intag. Hästarna gick två och två i hagarna och några av dom var knappt ledtama, det förekom att hästar slet sig, trängde sig ut vid grinden, och det var vändor till akuten och alllmänt härj.

Jag vägrade leda de andras hästar två och två pga hur dom betedde sig, förutom de minsta ponnisarna. Jag sparade mina egna till sist för att ingen skulle bli helt ensam ute, men ensam i hagen blev dom ju. Men med andra hästar kvar i hagen bredvid verkade det inte öka stressen alltför mycket. Och hellre leda en häst som är hetsig än två samtidigt.

Hade jag haft boxstall hade jag haft som regel att man får absolut inte lägga nå gotta i krubban innan intag 😅. Snacka om att konditionera hästen för hög energinivå vid insläpp ..
Ja och dessutom vill man ju inte ge kraftfoder på fastande (?) mage?!
Vi har alltid grovfoder inlagt till insläpp (vi har inte fri tillgång i hagen) men det brukar ju inte orsaka nån större hysteri. ;)

Ja och dessutom vill man ju inte ge kraftfoder på fastande (?) mage?!
Vi har alltid grovfoder inlagt till insläpp (vi har inte fri tillgång i hagen) men det brukar ju inte orsaka nån större hysteri. ;)

Eller hur, 4-5 timmar efter eftermiddagsfodringen...

Ibland snörde jag ut ett kilo var åt alla en halvtimme innan jag tog in, speciellt om det var blåsigt, för att få dom att tagga ner litegrann åtminstone.

Det är HELT oacceptabelt! Jag hade blivit galen på riktigt.
Det var jag och är än idag. Så finns han kvar i sommar så kommer jag att flytta den.

Det var sååå jobbigt att locka in honom i sjukrutan med en hink… klockade det på 2,5 minut. I gamla stallet där betena låg långt bort kunde det ta 20 minuter att hämta den som blev ensam. Det var en regel och ingen klagade.

Exakt så är det hos oss. Hö och kraft redo i krubborna vid intag. Och några av ridskolehästarna har riktigt bråttom in. Förra året hade vi en del incidenter, men nu har de organiserat om flockarna så det går bättre. Privathästarna får sin kraft vid sista kvällsfodringen i stället, men intagshöet ligger ju fortfarande i boxarna.

En av de få hästar i det stall jag är i nu som inte kunde lämnas ensam varken i hagen eller i stallet var just en islänning. Den blev verkligen superstressad av att vara ensam! Så mycket att man var orolig att den skulle skada sig.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar