Utsläpp - vilken tid?

E

ELine

Har en diskussion här hemma om vilken tid på man bör masa sig ur sängen för att släppa ut hästar på morgonen. När får era komma ut på helgerna?

Imorse blev det 8.30 här hemma, vardagarna ca 7.30.

Sv: Utsläpp - vilken tid?

Våra går ut vid 7-tiden på vardagarna och kanske någon timme senare på helgerna.

Egentligen spelar det väl inte så stor roll för hästarnas del, de har ju inte samma dygnsuppfattning som oss. Huvudsaken är att de får tillräckligt lång utevistelse per dygn, oavsett om det är mellan 7.00 och 19.00 eller mellan 11.00 och 23.00. Och att fodringsrutinerna är anpassade därefter, såklart.

När jag hade häst så släppte vi ut de vid runt 7.00 - 7.30 på vardagarna och runt 8.30 - 9.00 på helgerna. Då var de ute till runt 22.00 - 23.00.

Här varierar det. Allt i från 6 på morgonen till framåt 9,30. Beror lite på vad det är för väder och vilken tid de kom in på kvällen.

Nu har vi lösdrift, men när de stod på box nattetid så varierade det mellan 05.00 och 9.00.

Mina hästar går ut 6.30 (mån-fre) Och "nattas" med sista höet och lite betfor vid 21.00

På helgerna går dem ut mellan 8.00-9.00 Och "nattas" med sista höet och betfor mellan 22.00-23.00

:banana:

Våra kommer ut ca 5.30 på vardagar och senast 7.00 på helger, är det dåligt väder så kanske det kan bli lite senare. De kommer in vid 21-22 alla dagar.

Nu går mina på lösdrift, men när jag har haft häst på stall har de gått ut 07:00 alla dagar i veckan, de vet inte skillnad på måndag eller lördag...

Sovmorgon har man när någon annan släpper ut eller så går man in och sover efter att man släppt ut.

Hälften av våra går ute dygnet runt de andra får morgonmat klocken 7 alla dagar/vecka och kommer ut direkt efter (såfor vi hunnit lägga ut hö i hagarna) ,så senast 7:20 ca.

våra kommer ut mellan 8 och 9 både vardagar och helger.

mina hästar sköts och rids på morgonen så dom går inte ut förrän sen morgon/förmiddag. har hästarna hemma och alla dagar ser lika ut.

tycker inte det spelar någon större roll när dom går ut, en timme hit eller dit är ingen fara.

På vardagarna blir det ca 7 och på helgerna brukar det bli ca 1 1/2 timme senare.

Kommer in alla dagar ungefär 19.30 - 20.00. (På vintern alltså - på sommaren går de ute dygnet runt några månader.)

JAg tycke rinte heller det igentligen spelar någon större roll.
Huvudsaken tycker jag är att morgonfodringen är vid samma tid oavätt när dom släps ut.

Våra fodras 6 på morgonen och går ut mellan 7,15-9,00 alla dagar beroende på årstid och väder.

Nu går mina hästar fortfarande ute dygnet runt, men under uppstallningsperioden brukar jag göra så här; Utsläpp ca 06.00, insläpp ca 20.00. Dock varierar tiderna med väder och vind, de kan komma ut 09.00 om det är riktigt skitväder, och kan komma in tidigare likaså, kan även komma in 24.00 om vädret är jättefint. Ger man fri tillgång på grovfoder blir man aldrig bunden av några utfodringstider, vilket underlättar att kunna flexa med tiderna.

När man är flera hästägare i samma stall tycker jag däremot att man ska försöka hålla regelbundna tider, och respektera detta. Irriterade mig mycket på att många struntade i att hålla tiderna när jag stod inackorderad, kan förstöra mycket planering om hästarna är inne/ute på "fel" tider eller inte fått mat...

Hästarna i vårat stall kommer ut vid 6-7 på vardagarna och 7-8 på helgerna.

krubbautomaterna går in 6.30 i boxarna, från 7.30-10.00 har man på sig att släppa ut ( står i kollektivstall).
jag har enbart utsläpp som åtaganden och brukar släppa ut runt mellan 7.30-8.00 ungefär.

Vi har som "regel" att hästarna ska vara ute före 8, jag släpper ut strax före 8 när jag har helger och halv sju-sju på veckodagar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska röja lite idag, i morgon och på onsdag, så får städtjejen trolla på torsdag... Varit en sväng förbi rehab och testat en "moto...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 885
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka