Utsläpp - vilken tid?

Sv: Utsläpp - vilken tid?

myket intressant diskusion. själv anser jag att hästarnas rutiner är enormt viktiga, dvs jag e mycket noga med utsläppet o utfodringarna, ut 05´30 äter kraftfoder först sen ut, äter morgon höet ute då jag anser det bäst klimat/spånfritt o bäst luft ute samt att de blir mindre skitigt inne. in senast 18 när de e somkallst middags hö mitt på dagen samt kvällshö vid insläpp.varför tar man själv sovmorgon på helgerna, hästarna är dygnsdjur mina har stenkoll på tiden, e jag en halvtimme sen, märks det då har de rännt runt i skiten o stökat i boxen

Jag tar ut mina hästar ca 5.00 och in kommer dom mellan 19-21.Har långt att köra till arbetet och vill ha lugnt vid utsläpp, fodring och det tar en stund.Så därför åker dom ut varje morron tidigt.

*kl*

Jag har 2 hästar i stall på gården och tar hand om allt omkring dom själv. Jag jobbar skift så därför är tiderna ganska olika.
Dom får mat (kraftfoder inne och hösilage ute) och blir utsläppta mellan 5 och 8 på mornarna.
Lägger ut hösilage så dom har i princip fri tillgång under dagen.
In på kvällen kommer dom mellan 19 och 22 och får då kraftfoder och hösilage.

Rider/pysslar gör jag oftast på morgon/fm och dom dagarna får dom även en del hösilage inne före jobbet.

Just nu har jag lösdrift, men håller på att bygga stall. När stallet är klart ska dom får krafftfodret vid halv 8-8 (Eller anpassat efter jobbet), sen ut. Kommer ta in dom strax innan jag går och lägger mig, beroende på vad jag har för jobb då, men så sent som möjligt iaf. Dessa tider kommer jag eftersträva veckorna runt, möjligtvis max en timma senare (både in och ut) på helger. Hö har dom fri tillgång till i hagen, och kommer även ha efter stallbygget.

Jag går alltid ut till mina vid samma tid. Gör ingen skillnad på helg och vardag, lov eller semester.

Men visst, står hästarna på fräsch halm eller har hö som räcker hela natten så är det ju ingen panik att få i dem frukost, men jag skulle inte, med mitt samvete, kunna rucka på några rutiner ändå, bara för att jag är lite trött på helgen, t.ex. Hästarna ska ha sin frukost en viss tid och då är det den tiden som gäller. Alltid.

Fast det här funkar ju inte om man tävlar tex.Då får man vara lite flexibel.

hästarna är dygnsdjur mina har stenkoll på tiden, e jag en halvtimme sen, märks det då har de rännt runt i skiten o stökat i boxen

Kan ju vara så att de gör så bara för att du alltid brukar komma vid exakt samma tid? De är vanedjur som alla andra.... vänjer man dem vid något så reagerar de därefter.

Släpper ut som på vardagarna, dvs ca 0500-0530.
Sedan går jag och lägger mig igen, och kan då sova hur länge jag vill......fast det blir inte så ofta.
För det mesta sitter jag i sadeln runt 0800-0830.

Våra går fortfarande ute dygnet runt.
Men under uppstallningsperioden brukar de komma ut mellan 5 och 6.

Immer

kl

"våra" går ut runt 7-8,vardag som helg, tas in mellan 15-17(beroende på väder och vind) (då¨får dem insläpps mat) kvällsmat får dem runt 21.
4 fodringar har vi.

Senast ändrad:

Normalt så in 21 - 23. Ut 5 - 08. In tidigt - ut tidigt alltid, ibland in sent ut tidigt, eller ins ent ut sent.

I år blir det tyvärr in 20 ut 08, vissa dagar ut tidigare (från fem och framåt, ska försöka minimera de dagarna dock). I år INTE idealiskt någonstans tyvärr, menenda alt. Det skär i mig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska röja lite idag, i morgon och på onsdag, så får städtjejen trolla på torsdag... Varit en sväng förbi rehab och testat en "moto...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 885
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka