Utsläpp - vilken tid?

Sv: Utsläpp - vilken tid?

Jag släpper ut mina mellan kl 5.45 - 6.00 på vardagarna.

Helgerna däremot så får dom gå ute till sent på kvällen och fodras ett extra sent mål på kvällen...och så tar jag sovmorgon dom dagarna jag inte tävlar, så får dom komma ut när jag går upp. Det började jag med sista året här. Dom 2 andra åren så gick jag upp tidigt varje morgon o tog ut dom också...(är ensam i stallet vilket innebär att det är bara jag som sköter allt) men efter att jag blev sjukskriven efter att "gått in i väggen" som läkaren sa så kör jag på med detta system och hästarna ligger och sover när jag kommer ut iaf så dom verkar ju inte ens bry sig.

Våra kommer ut mellan 6-6.30 oavsett helg eller vecka, efter det tycker jag det börjar bli "sent".

Står i ett kollektivstall. Vi har satt åtta som senaste frukost tid. De får kraft inne sen utsläpp och hö i hagen. På vardagerna så skiftar tiden mellan 06-08 beroende på vem som har stallet och hur den jobbar. Helgerna oftast runt 08.

Har en diskussion här hemma om vilken tid på man bör masa sig ur sängen för att släppa ut hästar på morgonen. När får era komma ut på helgerna?

Imorse blev det 8.30 här hemma, vardagarna ca 7.30.

beror väl lite på när de kom in? mina går på lösdrift, men när de va installade kom de in vid 20.00 och ut 06.30 (helger vid 08.00)

Hos oss varierar det ganska mycket, beroende på vem som släpper ut (vi är tre som delar på det). Som tidigast går de ut halv sex på morgonen när stallägaren åker till jobbet, senast går de ut halv åtta när mamma är på väg hem från jobbet (vardagar). På helgerna går de ut mellan sju och åtta ca, om inte stallägaren jobbar helg, då går de ut vid halv sex. Eftersom de för det mesta kommer ut senare på helgerna tar vi in dem senare också, helst inte före 21 (om det inte är riktigt pissväder, då står de och hänger på stalldörren vid sex ungefär :p)

Mina kommer ut vid 5 till 05.30-tiden på vardagarna. På helgerna går jag upp 7 och släpper ut dom och går och lägger mig igen..:angel::D De kommer in mellan 20 och 22 på kvällarna.

Jag tycker det känns bäst för dom att vara ute så länge som möjligt och jag får ågren om jag någon helg varit sent ut med dom på morgonen. Då står de och krafsar med hovarna och gnäggar lite irriterat på mig.. :o
*jag är deras slav*:grin:

Fördelen med att ha dem ute mycket är ju också att det blir mindre att mocka! Jag har däremot möjlighet att byta hagar ofta. På vintern när gräset inte växer mer så har jag mina två i en 2 hektars-hage. Då blir det ju inte så stor belastning när det gäller skiten. Det är nog lite annorlunda om man har mindre mark kan jag tänka mig. Nog mycket som spelar in och påverkar tiderna för olika hästägare..

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Morgonfodras ca 7.30 och går ut antingen direkt när kraften är slukad eller när jag är klar med ladugården (ca en timme senare)

Jag går alltid ut till mina vid samma tid. Gör ingen skillnad på helg och vardag, lov eller semester.

Men visst, står hästarna på fräsch halm eller har hö som räcker hela natten så är det ju ingen panik att få i dem frukost, men jag skulle inte, med mitt samvete, kunna rucka på några rutiner ändå, bara för att jag är lite trött på helgen, t.ex. Hästarna ska ha sin frukost en viss tid och då är det den tiden som gäller. Alltid.

En extra fråga: när ni menar utsläpp menar ni då i och med fodring eller att ni fodrat ett par timmar innan och sen släppt ut den tiden ni anger? jag svarade nämlingen för när jag kombinerat fodrar och sedan släpper ut (de får hö i hagen)

En extra fråga: när ni menar utsläpp menar ni då i och med fodring eller att ni fodrat ett par timmar innan och sen släppt ut den tiden ni anger? jag svarade nämlingen för när jag kombinerat fodrar och sedan släpper ut (de får hö i hagen)

Våra får frukost vid 5-5.30 och äter hö i lugn och ro inne, så jag pratar enbart själva utsläppet.

jag är van med att ha hästar som gått ute från ca 7-21/22 om vädret varit ok.
nu har jag flyttat till kollrktivstall, o vi har inte riktigt samma åsikter, på vardagar får de gå ut ca 6-6.30 o helger innan 9 när de andra fodrar, jag själv går upp kl 7 o 10min senare är jag i stallet oavsett om det är helg eller vardag.
när de kommer in... ja det varierar med, ena tjejen är mörkrädd så runt 18-19 är det för tillfället, befarar att det kommer bli tidigare i vinter. jag själv tar inte in före 19 hellre närmare 20, o om det skulle vara dåligt väder kan jag ta in tidigare men bara ge halva maten o sedan resten vid normal intagningstid, våra hästar får bara morgon o kväll då vi jobbar eller pluggar o inte kan komma ifrån på dagen.

Hästarna kommer ut 06:15, får kraftfder innan och hö i hagen.

Samma tid på helgen, men om jag ska bort el.dyl och pappa tar ut dem (de står hos mina föräldrar) blir det inte förrän 08:00, men det händer kanske ett par-tre ggr om året.

De går in ganska tidigt, iaf om jag jämför med andra som skrivit. Mellan 18:00 och 20:00 kommer de in vintertid. Får sista fodring samma tid.

Mina hästar är fortfarande ute dygnet runt om det inte är skitväder så dom har fått komma in.

När de fortfarande är ute, som nu, försöker jag ge dem frukost innan kl 9.00 om jag inte ska jobba då blir det vid 7.30-8.00.

På vintern när de står inne om natten kommer de ut senast 8.00 när jag jobbar och senast 9.00-9.30 när jag är ledig.

Jag tog studenten nu i juni och när jag jobbar nu så börjar jag inte förrän vid 9.30. Så det har blivit lite ändring på tiderna pga mig. När jag gick i skolan gick jag upp vid 5.30 för att hinna med hästar innan bussen gick. Nu när jag börjar 9.30 går jag upp vid 8.00 för att hinna med hästar.

Min 1 åriga islänning har patellaupphakningar. Det hakar upp sig när han reser sig upp fort, t.ex. på morgonen när man väcker honom. Så jag går inte ut till dom för tidigt så han ska hinna vakna utan att det ska haka upp sig på honom.

När det passar.

Det är ju många olika parametrar som spelar in tex:

Om man ska rida,tävla,träna ngn speciell tid
Om hovis,vet el dylikt kommer
Vädret
Årstiden
osv

Så här blir det olika som det passar oss.Men oftast går de ut vid 7-7.30 och in vid 16-18.Jag har aldrig haft behov av sovmornar så det är alltid jag som är uppe i stallet kl 6 vardag som helg.Haha.

Vi fodrar med hö och kraftfoder ca kl 7, och släpper ut hästarna en halvtimme senare, så dom är i stort sett alltid ute före 7.30.
Snabbätande hästar :D

Våra går ut mellan 5 och 7 på morgonen (kommer in 20-22). Än så länge går de dock ute!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska röja lite idag, i morgon och på onsdag, så får städtjejen trolla på torsdag... Varit en sväng förbi rehab och testat en "moto...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 885
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka