Utskälld av grannen

Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår.

Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under senhösten och en granne i huset bredvid (BRFen består av två hus med 5 våningar) hade en himla smart balkonglåda som liksom satt som en sadel över räcket istället för att den hängde på utsidan. Jag tyckte det så himla smart ut så man liksom slipper välja om man vill se sina blommor själv eller visa upp för andra.

Så sommaren efter köpte jag tre stycken likadana, i dessa har jag haft pelargoner. Det gick bra i två år utan anmärkning mer än en väldans massa kommentarer om hur fint det var. År tre var en väldigt blåsig sommar vilket jag antog bidrog till att blomblad från pelargonerna rasade ner från lådorna. Min balkong är över entren till ena huset så de landade där.

Fick i slutet av sommaren besök av styrelseordförande som påpekade nedskräpningen och sa att de inte vill att jag har sådana blommor mer då de skräpar ner. Egentligen har de väl ingen rätt att bestämma detta men för grannfridens skull så tänkte jag att jag får komma på något annat att plantera.

Så förra året hade jag istället lite gräs med dahlior och annat som inte skräpar ner, blev väldigt fint dessutom. Någon gång under sommaren kommer styrelseordförande igen och nu är hon orolig för att lådorna ska trilla ner på någon då de sitter "på utsidan". Jag förklarar hur de sitter och hon verkar tveksamt nöjd med svaret men säger inget mer iaf.

I helgen var vi och köpte blommor som vi planterade i lördags. Igår kväll slarvades det lite vid vattning. Jorden är ny och det vattnades lite mycket vilket gjorde att det rann ut vatten ur hålen i botten på lådorna ganska länge efter vattning, jävligt dumt och oförsiktigt.

Senare på kvällen så ringer det på dörren. Jag trodde först det var någon unge som busringde för någon tryckte snabbt på klockan tre gånger istället för bara en. Men istället visade det sig vara maken till styrelseordförande som var fly förbannad. Att det rann vatten, att de jävla lådorna hänger på utsidan och är en fara för folk, att de ska väck. Alltså han på riktigt nästan skrek mig i ansiktet, sedan vände han bara och smällde igen min dörr. Jag tror knappt jag sa något alls för jag blev skärrad ärligt talat. En sådan här utskällning av en annan vuxen har jag inte fått sedan kanske av mamma eller pappa när jag var liten..

Jag är en ganska konflikträdd person med obefintligt självförtroende, jag tycker det är svinjobbigt när folk ogillar mig. Jag VET att alla inte kan gilla alla, att det alltid finns någon som kommer tycka illa om dig även om du typ är världens mest perfekta person, alla går inte ihop helt enkelt. Men jag har så otroligt svårt att inte ta åt mig, även om jag inte borde. Jag mår skitdålig över detta verkligen, kan inte sluta älta det i huvudet och tänka på det.

Var det fel av mig att vattna för mycket? Absolut, det var otroligt klantigt och jag måste vara försiktigare. Förtjänade jag den reaktionen som blev av detta? Nej verkligen inte hade jag sagt om det gällde någon annan. Olyckor händer väl, man måste väl kunna påpeka det på ett trevligare sätt?

Jag har inte ens nämnt grannen. De har som sagt precis lika lådor som mig (med pelargoner dessutom) och har haft i alla år, de har också balkongen ovanför porten fast på andra huset så det borde verkligen inte vara någon skillnad när det kommer till "riskbedömning" men de verkar inte ha blivit tillsagda alls?

Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med detta mer än att bara skriva av mig. Jag önskar att min dumma hjärna bara kunde fucking släppa det istället för att spela hela händelseförloppet på repeat om och om igen. Jag önskar att jag kunde tvinga mig själv till att sluta bry sig om vad alla tycker och tänker om mig men det är ju inte så lätt tyvärr. Usch, jag har trivts så bra med att bo här i alla år och nu känns det liksom som något gått sönder, blir så less.
 

Besvärliga människor kommer i alla möjliga förpackningar.
Och när det handlar om människors hem så blir de ibland tämligen rabiata.
Jag har haft hyresgäster som gått på så där.
Det enda som har hjälpt för mig att få stopp på det hela har varit att hänvisa till att de får ta det via Rättssystemet.

En Rabiat ordförande med partner känns som människor med maktbegär.
Sådant blir sällan bra.
De vill liksom styra och bli åtlydda i sitt Kungarike.

Det som du rent praktiskt kan göra är att gå ihop med grannarna i föreningen och avsätta ordföranden. Ordföranden jobbar för dig och är faktiskt inte din chef utan tvärt om.
 
De var onödigt otrevliga! Så tråkigt!

Men vad jag vet så står det i reglerna för många föreningar och hyresvärdar att man inte får ha balkonglådor som hänger på utsidan. Kolla vad som står i din förenings regler. Sen ska det ju inte rinna vatten ner såklart, förutom precis när det regnar. Kan du kanske plocka ner dem från räcket när du vattnar och ha dem stående i en hink/liknande och rinna av?

Jag kan dock tycka att de är extremt gnälliga när de tycker att blomblad är skräp...
 
Det var lördagkväll såvitt jag förstår, han var väl inte nykter?

Total och oacceptabel överreaktion från hans sida. Men: såklart får det inte rinna vatten ut från balkongen när man vattnar, jag kan se den motsatta buketråden framför mig; min jävla granne vattnar så det blir blött hos mig. Samtidigt verkar ingen ha drabbats här?

Lusläs stadgarna och se vad du hittar om balkonger och balkonglådor, ev om säkerhet på balkongen osv.
 
Besvärliga människor kommer i alla möjliga förpackningar.
Och när det handlar om människors hem så blir de ibland tämligen rabiata.
Jag har haft hyresgäster som gått på så där.
Det enda som har hjälpt för mig att få stopp på det hela har varit att hänvisa till att de får ta det via Rättssystemet.

En Rabiat ordförande med partner känns som människor med maktbegär.
Sådant blir sällan bra.
De vill liksom styra och bli åtlydda i sitt Kungarike.

Det som du rent praktiskt kan göra är att gå ihop med grannarna i föreningen och avsätta ordföranden. Ordföranden jobbar för dig och är faktiskt inte din chef utan tvärt om.
Jo de är lite som kung och drottning här. Samtidigt har de faktiskt också gjort mycket bra för föreningen sedan de flyttade hit för 10+ år sedan. Detta var tidigare en förening med väldigt dålig ekonomi men det har styrts upp väldigt bra. Det har investerats, borrats för bergvärme, det är noga med att se efter fastigheten osv. Det finns flera "grupper" som tar hand om trädgård och liknande så det är väldigt fint och prydligt här. Medelåldern är väldigt hög, det har flyttats lite sedan jag flyttade hit men när jag köpte min lägenhet var medelåldern i föreningen 68 år!

Min plan nu är att bara vattna försiktigare i fortsättningen, nämner de något igen ska jag ta upp det med grannen och se vad de säger om det.
De var onödigt otrevliga! Så tråkigt!

Men vad jag vet så står det i reglerna för många föreningar och hyresvärdar att man inte får ha balkonglådor som hänger på utsidan. Kolla vad som står i din förenings regler. Sen ska det ju inte rinna vatten ner såklart, förutom precis när det regnar. Kan du kanske plocka ner dem från räcket när du vattnar och ha dem stående i en hink/liknande och rinna av?

Jag kan dock tycka att de är extremt gnälliga när de tycker att blomblad är skräp...
Jag satt och googlade rätt länge på det igår. Vad jag kunde hitta finns det ingenting som rent lagmässigt säger att du inte får ha det, men de flesta vill ju inte ha något som hänger på utsidan pga fallrisken, och det fattar jag. Grejen med dessa lådorna är ju dock att de faktiskt inte hänger på utsidan utan de sitter rakt över räcket. Det är liksom som en djup skåra så det blir lite som en dubbel låda. som är gjuten i ett stycke. Det är absolut 0% risk att de kan falla ner. En orkan hade inte fått dem att blåsa ner.

Så är det som sagt det med att grannen i andra huset har haft exakt samma typ av lådor sedan innan jag ens flyttade hit, och det verkar ju inte vara ett problem så varför är mina det?
Det var lördagkväll såvitt jag förstår, han var väl inte nykter?

Total och oacceptabel överreaktion från hans sida. Men: såklart får det inte rinna vatten ut från balkongen när man vattnar, jag kan se den motsatta buketråden framför mig; min jävla granne vattnar så det blir blött hos mig. Samtidigt verkar ingen ha drabbats här?

Lusläs stadgarna och se vad du hittar om balkonger och balkonglådor, ev om säkerhet på balkongen osv.
Nej det var igår kväll. Full var han inte, men jävligt förbannad. Som sagt jag gjorde absolut fel, det vet jag. Men jag tänker också att man inte behöver överreagera så hemskt första gången man tar upp det?

Min granne på balkongen ovanför mig röker. Nu i år när vi vårstädade på balkongen så hittade vi flera fimpar på golvet vilket var tråkigt. Men samtidigt så är detta första gången sedan jag flyttade hit som detta skett så jag tänkte att kanske en askkopp gick i golvet vid något tillfälle eller nåt? Jag har iaf inte tagit upp det med grannen för jag tror starkt på att en gång är ingen gång. Varför ska jag liksom bråka om en enskild händelse, känns så onödigt.
 
Nej det var igår kväll. Full var han inte, men jävligt förbannad. Som sagt jag gjorde absolut fel, det vet jag. Men jag tänker också att man inte behöver överreagera så hemskt första gången man tar upp det?
Nej, det behöver man verkligen inte, det låter totalt koleriskt.

EDIT: i vår styrelse har vi bra hjälp av Bostadsrätterna som vi kan ställa juridiska frågor till. Här har de ett kort stycke om balkonglådor: https://www.bostadsratterna.se/artiklar/2019/vad-far-man-gora-pa-balkongen

Hänga utanför är nog det som avgör, även om HUR de hängs kan vara en säkrare lösning (som den du beskriver). Jag skulle kolla stadgar och det de kallar trivselregler, om ni har sådana.
 
Nej, det behöver man verkligen inte, det låter totalt koleriskt.
Nej och det är ju också en grej min hjärna inte kan sluta älta att jag ju faktiskt inte bad om ursäkt. Det hade jag såklart gjort i normala fall men som sagt jag blev helt ställd och lite skärrad ärligt talat. Fick heller inte så mycket tillfälle att säga något innan han stormade iväg.

Men det är ju det vanliga att man tänker i efterhand på vad man borde sagt och gjort som man inte tänkte på i stunden. Som sagt bara så jobbigt att jag bara inte kan släppa det. Detta kommer ligga och skava ett tag om jag känner min dumma hjärna rätt.
 
Nej och det är ju också en grej min hjärna inte kan sluta älta att jag ju faktiskt inte bad om ursäkt. Det hade jag såklart gjort i normala fall men som sagt jag blev helt ställd och lite skärrad ärligt talat. Fick heller inte så mycket tillfälle att säga något innan han stormade iväg.

Men det är ju det vanliga att man tänker i efterhand på vad man borde sagt och gjort som man inte tänkte på i stunden. Som sagt bara så jobbigt att jag bara inte kan släppa det. Detta kommer ligga och skava ett tag om jag känner min dumma hjärna rätt.
Ursäkt hade inte hjälpt, människor i fullt utbrott tar inte till sig sånt. Så det kan du nog släppa.
 
Påminner mig om när vi skulle flytta in i vår lägenhet och gick och pratade med styrelsen om huruvida vi skulle sätta upp nät på balkongen för våra katter. Jag blev utskälld av en tant som minsann redan hade talat om för mig hur det var med den saken! Eh, nej det har du inte, jag har inte ens flyttat in? :confused: Lite fånigt att inte ens veta vem man skäller på. Men vissa människor verkar ha otroligt nära till skäll.

För övrigt sa dom nej till nät, för det kan ses som en väsentlig fasadförändring och det kan behövas bygglov! Tror att jag skrev en tråd här när det begav sig.

(vi satte upp vårt kattnät ändå, ingen har sagt någonting, trots att det har suttit uppe sen 2020)
 
Grejen med dessa lådorna är ju dock att de faktiskt inte hänger på utsidan utan de sitter rakt över räcket. Det är liksom som en djup skåra så det blir lite som en dubbel låda. som är gjuten i ett stycke. Det är absolut 0% risk att de kan falla ner. En orkan hade inte fått dem att blåsa ner.
Gör en extra säkring så att de inte kan falla även om någon försöker putta ned dem.
Spännband?

Jag vet hur de ser ut.
Som en klövjesadel ungefär.
 
Men det är ju det vanliga att man tänker i efterhand på vad man borde sagt och gjort som man inte tänkte på i stunden. Som sagt bara så jobbigt att jag bara inte kan släppa det. Detta kommer ligga och skava ett tag om jag känner min dumma hjärna rätt.
Ring och be om ursäkt då.
Och berätta samtidigt att du har säkrat blomlådorna.

Jag tillhör dock dem som är glad över vad jag lyckas låta bli att säga i ett sådant läge.
 
Nej och det är ju också en grej min hjärna inte kan sluta älta att jag ju faktiskt inte bad om ursäkt. Det hade jag såklart gjort i normala fall men som sagt jag blev helt ställd och lite skärrad ärligt talat. Fick heller inte så mycket tillfälle att säga något innan han stormade iväg.

Men det är ju det vanliga att man tänker i efterhand på vad man borde sagt och gjort som man inte tänkte på i stunden. Som sagt bara så jobbigt att jag bara inte kan släppa det. Detta kommer ligga och skava ett tag om jag känner min dumma hjärna rätt.
Kanske är jag häxan surtant men jag hade nog inte tyckt att det var läge att be om ursäkt? Annat än för vattnet då.

Han har en åsikt. Du har en annan. Du anser att du kan ha samma sorts balkonglådor som en granne, det tycker inte han.
Känns som han rar lite för stora växlar på att vara ordförande.
Om din balkong ställer till besvär så är det väl styrelsen som ska prata om det? Inte en enda arg man?
 
Kanske är jag häxan surtant men jag hade nog inte tyckt att det var läge att be om ursäkt? Annat än för vattnet då.

Han har en åsikt. Du har en annan. Du anser att du kan ha samma sorts balkonglådor som en granne, det tycker inte han.
Känns som han rar lite för stora växlar på att vara ordförande.
Om din balkong ställer till besvär så är det väl styrelsen som ska prata om det? Inte en enda arg man?
Jag håller med. I synnerhet inte sedan den arga mannen levererat en rejäl utskällning.

@Exile, Jag lider med dig . Jag förstår att allt känns förstört och känner så väl igen mig i känslan att vilja vara omtyckt av alla. Men det har gått över lite med tiden ;)

. Tänk så att grannen betedde sig illa som kom och skällde och försök skaka av dig det sedan. Man behöver inte ha samma åsikt om allt och alla kan göra misstag. Du kommer ju inte göra om det där med vattnet.
Kanske att jag skulle gå och be om ursäkt för vattnet men markera att det inte var okej med utskällning och att du i fortsättningen hoppas att dylika påpekanden ska komma via styrelsen.
Eller så skulle jag andas och vänta några dagar tills känslorna (mina egna) bleknat och strunta i det sedan.


:heart
 
Gör en extra säkring så att de inte kan falla även om någon försöker putta ned dem.
Spännband?

Jag vet hur de ser ut.
Som en klövjesadel ungefär.
Klart det skulle gå att sätta spännband men det känns också onödigt. De kan verkligen inte lossna, man måste aktivt lyfta dem typ 35 cm rakt upp för att lossa dem från kanten. Räcket är också rektangulärt i sin utformning så det gör ju att den verkligen kilar fast, den kan alltså inte glida runt och över av en knuff om du förstår hur jag menar.
Men var rann vattnet? Ner på deras balkong?
Nej jag har första balkongen med entren till mitt hus under mig. Vattnet rann ner på sidan där. Som sagt självklart inte bra, jag tar på mig det till 100%. Samtidigt finns det gott om plats att faktiskt gå in och ingen låda är rakt över entren så även om det aktivt skulle rinna vatten från lådorna så blir man inte blöt om man inte av någon anledning väljer att gå åt sidan medvetet. "Raka spåret" till dörren är torrt. Inte menat som en undanflykt alls men om folk inte hade kunnat undvika att bli blöta hade jag kanske haft större förståelse om man blev rejält arg men nu är det ju mest att det inte är trevligt.
Kanske är jag häxan surtant men jag hade nog inte tyckt att det var läge att be om ursäkt? Annat än för vattnet då.

Han har en åsikt. Du har en annan. Du anser att du kan ha samma sorts balkonglådor som en granne, det tycker inte han.
Känns som han rar lite för stora växlar på att vara ordförande.
Om din balkong ställer till besvär så är det väl styrelsen som ska prata om det? Inte en enda arg man?
Nej alltså jag slits lite mentalt över detta. Hade han haft en lugn framtoning hade jag naturligt bett om ursäkt, jag vet ju att det var klantigt. Men nu i efterhand när han behandlade mig så (för jag tycker det är illa) så känner jag liksom att han inte riktigt förtjänar en ursäkt? att den liksom är förbrukad när man beter sig så? Men det kanske är helt fel tänkt av mig.

Vad det gäller styrelsen så är det ju lite svårt.. Han är ju trots allt del av styrelsen så antar att det är hans roll att informera om sådant här. Sen blir det ju omöjligt för mig att veta om det är något sorts officiellt beslut som fattats bland medlemmarna eller om det är hans personliga åsikt.

Han har som sagt påpekat att lådor inte får hänga på utsidan, och det gör inte dessa. Samt att grannen har likadana, och har dessutom i flera år nu haft de blommorna jag fick "förbud" för. Saker får ju inte hänga på utsidan eftersom det utgör en fallrisk, så om ingen fallrisk finns så förstår jag liksom inte problemet.
Jag håller med. I synnerhet inte sedan den arga mannen levererat en rejäl utskällning.

@Exile, Jag lider med dig . Jag förstår att allt känns förstört och känner så väl igen mig i känslan att vilja vara omtyckt av alla. Men det har gått över lite med tiden ;)

. Tänk så att grannen betedde sig illa som kom och skällde och försök skaka av dig det sedan. Man behöver inte ha samma åsikt om allt och alla kan göra misstag. Du kommer ju inte göra om det där med vattnet.
Kanske att jag skulle gå och be om ursäkt för vattnet men markera att det inte var okej med utskällning och att du i fortsättningen hoppas att dylika påpekanden ska komma via styrelsen.
Eller så skulle jag andas och vänta några dagar tills känslorna (mina egna) bleknat och strunta i det sedan.


:heart
Planen var att strunta i det och vara försiktigare med vattningen framöver samt att göra det sent på kvällen när ingen är ute utifall det skulle bli någon droppe. Kommer han igen på samma humör får jag försöka ryta ifrån helt enkelt. Är han på bättre humör så kan vi ju ha en sansad diskussion om det tänker jag, förhoppningsvis.
Usch så tråkigt och jag förstår absolut din känsla.

Jag hade nog ringt på hos den andra som har likadana blomlådor och frågat lite kring om hen haft samma problem med att vissa inte gillar blomlådan och hur hen löst det.
Jag vet vem som bor där så jag kan fråga om jag stöter på någon av dem. Samtidigt är de äldre (70+) och har bott där jättelänge så jag misstänker att det helt enkelt handlar om någon sorts respekt? Som sagt utskällningen jag fick var så som man gör mot barn typ? Inte som man beter sig mot en annan vuxen.

De har liksom ingen annan lösning, de är exakt samma sorts låda, fast med blommorna jag inte fick ha, som sitter i samma position ovanför den andra porten. Skillnaden är att de bor en balkong högre upp så om något vore ju fallrisken där vara ännu farligare med tanke på höjdskillnaden. De har inte extrasäkrat sina lådor på något vis heller.
 
Nej alltså jag slits lite mentalt över detta. Hade han haft en lugn framtoning hade jag naturligt bett om ursäkt, jag vet ju att det var klantigt. Men nu i efterhand när han behandlade mig så (för jag tycker det är illa) så känner jag liksom att han inte riktigt förtjänar en ursäkt? att den liksom är förbrukad när man beter sig så? Men det kanske är helt fel tänkt av mig.

Jag tycker att oavsett om han hade rätt eller fel i sak så är det inte ok att skälla ut någon så som du beskriver att han gjorde. Jag hade nog velat ta det med styrelsen och bett dem i en mycket torr officiell ton att har de nån åsikt i fortsättningen så vill du att de framför den på ett artigt och trevligt sätt och inte med en utskällning. Sen hade jag frågat styrelsen (hela styrelsen samtidigt) om balkonglådorna är ok att ha mtp utformningen. Jag hade absolut poängterat att jag trodde att de var ok att ha eftersom en annan lägenhet inom föreningen haft såna i flera år.
 
Klart det skulle gå att sätta spännband men det känns också onödigt. De kan verkligen inte lossna, man måste aktivt lyfta dem typ 35 cm rakt upp för att lossa dem från kanten. Räcket är också rektangulärt i sin utformning så det gör ju att den verkligen kilar fast, den kan alltså inte glida runt och över av en knuff om du förstår hur jag menar.
Jag vet.
Men det är inte av praktiska skäl utan av känslomässiga, för dina grannar.
Som ett extra säkerhetsbälte.
Om de mår bättre av det så är det väl tillräckligt som anledning att vara extra säker.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 502
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 374
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp