Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Det är för att det inte har varit nakotikaklassat i vanliga tablett- och kapseldoser förrän rätt nyligen. Sedan man ändrade på det krävs det speciellt receptpapper.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Enligt Gottfries som enbart är inriktad på ME/CFS så är det ungefär 10% att man får lindring av cymbaltan vid fibromyalgi.
Rätt ofta kombinerad med Lyrica då.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Och idag ser man ju inte ens ett speciellt receptpapper ens när allt går via datorn. Enda skillnaden idag är att narkotikaklassade läkemedel bara får skrivas ett uttag på.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Nej. så är det inte riktigt.
Möjligen med oxycontin men iktorivil skrivs ut med 4 uttag. Stillnoct med 6 uttag och tramadol fyra just nu.
Tre narkotikaklassade läkemedel och alla har fler uttag.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Vad märkligt. Det sa min läkare att det var på alla narkotikaklassade men han kanske menade på alla mina ;)
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Stillnoct med 6 uttag
Jag får alltid ett eller två uttag på Stilnoct/zolpidem. Två om det är min ordinarie läkare som skriver receptet.
När jag hade Ritalin (centralstimulantia) sa apoteket att den får dr bara skriva ett uttag per recept.
 
Hej!
Är ny här så jag har inte läst alla inlägg men....
Jag tar själv Cymbalta 60 mg sen flera år tillbaka och ska börja trappa ner.
Kanske Fb-gruppen "fri från psykofarmaka" redan nämnts här , annars får ni veta om den nu.
Anna Nederdal har skrivit en bok med samma namn. Allt grundar sig på mycket stor kunskap och oberoende forskning i många länder.
Ni kan även få råd på psyke.nu om nedtrappning mm.
Sen sökte jag i FASS på Cymbalta och hamnade på Duloxetin. Såg att Duloxetin STADA har fler nivåer på sina kapslar än de andra tillverkarna: 60mg, , 30 och 20.
Det är ju samma verksamma ämne som i Cymbalta, vore kanske skönt att slippa pytsa med granulaten? Det har jag gjort, ganska pilligt.
Man rekommenderar att bara ta bort ca 10 % i taget i väldigt lång tid, ja, ni får väl läsa själva. Hoppas att detta hjälper någon, det är kanske lättare att trappa ner när det är sommar! Hoppas jag.
Passar på nu då jag varit utan medicinen i drygt 3 dygn pga försenad leverans från internetapotek, mitt eget fel!
 
Hej!
Är ny här så jag har inte läst alla inlägg men....
Jag tar själv Cymbalta 60 mg sen flera år tillbaka och ska börja trappa ner.
Kanske Fb-gruppen "fri från psykofarmaka" redan nämnts här , annars får ni veta om den nu.
Anna Nederdal har skrivit en bok med samma namn. Allt grundar sig på mycket stor kunskap och oberoende forskning i många länder.
Ni kan även få råd på psyke.nu om nedtrappning mm.
Sen sökte jag i FASS på Cymbalta och hamnade på Duloxetin. Såg att Duloxetin STADA har fler nivåer på sina kapslar än de andra tillverkarna: 60mg, , 30 och 20.
Det är ju samma verksamma ämne som i Cymbalta, vore kanske skönt att slippa pytsa med granulaten? Det har jag gjort, ganska pilligt.
Man rekommenderar att bara ta bort ca 10 % i taget i väldigt lång tid, ja, ni får väl läsa själva. Hoppas att detta hjälper någon, det är kanske lättare att trappa ner när det är sommar! Hoppas jag.
Passar på nu då jag varit utan medicinen i drygt 3 dygn pga försenad leverans från internetapotek, mitt eget fel!
Kan vara en fördel att läsa trådar man svarar i, speciellt innan man svarar i gamla trådar.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag håller oxå på att fasa ut Cymbalta. Jag låg på 60 mg och det har tagit mig 1-2 månader att komma till 30 mg. I dagarna nu tänker jag börja köra Cymbalta varannan dag. Det kommer jag sedan köra ett bra tag. För att därefter äta var tredje dag osv. Anledningen till att jag gör det så försiktigt är att jag försökte tidigare med ett snabbare förlopp. Men jag blir helt väck. Men sluta ska jag, för jag har dem mot smärta, vilket de inte hjälper mig ett dugg mot.

Lycka till och ta det lugnt med utsättningen!

Jag har också fått Cymbalta mot smärta men den smärtläkare jag nyligen börjat gå hos rekommenderar den inte alls så det är meningen att jag ska fasa ut den igen. Smärtläkaren har dock varnat för att just Cymbalta kan ge mycket jobbiga utsättningssymptom, med djupa depressioner (även om man inte haft någon depressionsproblematik tidigare) och t o m självmordstankar. Har därför bestämt mig för att avvakta lite med utfasningen till dess vi förhoppningsvis fått lite bättre ordning på min sömn så att jag har bättre "motståndskraft". I o m att jag "bara" tar 60 mg/dag tyckte inte läkaren att det var någon jättebrådska att börja nedtrappningen. Hade jag haft 120 mg skulle han ha velat att jag började trappa ner redan nu, men på nuvarande 60 mg har jag fått "fria händer" att välja när utfasningen ska börja och ta det när jag känner mig redo. Men jag ska villigt erkänna att jag gruvar mig...

Edit: såg just att det var en väldigt gammal tråd... men det är ju flera bra tips om hur man kan göra utsättningen så skonsam som möjligt så för mig var det jättebra att den "aktiverats" igen!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp