Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jo, men ändå...?

Har genom åren haft mycket värk i min kropp, har kollats för RA, sköldkörtelproblem, Sjögrens mm men inte hittat nåt. Började för några år sedan med Cymbalta. Är faktiskt så gott som smärtfri nu, men har aldrig satt det i samband med Cymbaltan...

En fantastisk bonus, isf!
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

En fantastisk bonus, isf!

Verkligen! Även vissa epilepsimediciner har visat sig ha effekt på fibro-smärta, medan t ex "vanliga smärtstillande" inte har det.

Ur läkartidningen nr 35 2008:
"de nyare SNRI-läkemedlen (serotonin–noradrenalinåterupptagshämmare) har en signifikant smärtlindrande effekt vid fibromyalgi. Vetenskapliga studier visar att 60 mg duloxetin/dag (Cymbalta, Yentreve) har en smärtlindrande effekt på gruppnivå hos fibromyalgipatienter"

(När det gäller fibromyalgi så återstår verkligen mycket innan man löst sjukdomens "gåta". Men några saker som man kunnat konstatera är att det finns flera kopplingar till centrala nervsystemet - och då är det ju inte så förvånande om mediciner som påverkar detta också kan påverka fibro:n. Historiskt sett har fibromyalgi ansetts vara en reumatisk sjukdom, men på senare tid diskuteras den snarare som en neurologisk sjukdom. Har föresten också sett på några ställen att den snarare borde klassas som ett "syndrom" än som en "sjukdom" - men har aldrig förstått vad som är skillnaden där emellan.)
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

En sjukdom har vissa klara symptom medans ett syndrom kan ha en mängd olika symptom där inte alla har alla symptom men man har ändå syndromet. Som exempel: En influensa har symptomen feber, hosta, ont i halsen, ont i kroppen och snuva. Vanligtvis har man alla symptomen. Fibromylagi däremot kan ju vara allt ifrån lättare smärta i olika delar av kroppen där personen ändå kan jobba till totalt utslagen kropp med smärtor överallt som är mer allvarliga. Det kan vara problem ifrån mage och tarmar, leder, muskler, nervbanor, hud osv. osv.
Ett syndrom är alltså svårare att diagnostisera för ofta passar symptomen in på många sjukdomar. Har man influensa så kanske man först funderar på om man har blivit förkyld men man inser ganska omgående när rullgardinen dras ned att det handlar om influensa. Det behöver man inte gå till en läkare för att få konstaterat. Vid fibromylagi däremot kan man behöva gå till många olika läkare innan man ens får någon diagnos så jag håller med om att det borde klassas som syndrom snarare än sjukdom.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

kl

Men vad gör ni när ni har alla de här biverkningarna och utsättninsproblemen? Kan ni ha ett normalt liv?
Jag gissar, med tanke på vad som hänt med min epilepsi de senaste veckorna, att jag antagligen får antingen högre dos av min medicin, en annan medicin eller tillaggt en medicin till. Jag vet hur jag mådde när jag började med denna under de försa ca 6 veckorna, jag var så arg arg att hälften hade varit mer än för mycket, jag var snubblig och klumpig och glömsk. Jag har under några veckor börjat ta min medicin på regelbundna tider, men glömde i går och mådde verkligen skit. Är det det här som jag har att vänta när jag trappar ner/trappar upp dosen eller får en ny, ja då vettefan om jag kan leva samtidigt?! :eek: Jag var fullständigt förstörd faktiskt! :cry:
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

TACK för beskrivningen - nu förstår jag skillnaden! Och håller också absolut med om att Fibromyalgi är ett syndrom. I mitt fall tog det t ex fem år att få diagnosen, efter MASSOR av olika utredningar.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag får Cymbalta mot nervsmärtor och Fibromyalgi-smärtor.
Nu har jag trappat ner och har ökad värk igen. Eventuellt måste vi se om jag kan öka Cymbaltan igen. Det kanske inte går med tanke på att jag går på andra mediciner.

Nu kan jag minnas fel. Men jag har för mig att Cymbalta först användes som smärttröskelhöjande för cancerpatienter med nervskador. Det fick jag iaf förklarat för mig av en läkare.

Cymbaltan har haft mycket, mycket bättre effekt på min värk än Effexor, Tryptizol etc. Med Cymbaltan har jag tom sluppit Hortons-anfall. Just därför vill min läkare inte plocka bort den helt för mig.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Varit utan cymbalta i 6 dagar efter nedtrappning. Yrsel har blivit bättre och illamåndet så gott som försvunnit.

Men jag alltid låser dörren nu ( gjorde inte det förut) och ofta tror att någon står på tomten eller tycker någon rör sig utanför fönstret är nytt. Hoppar till för minsta ljud.
Humörsvängningarna är inte att leka med och ångesten hemsk.
Och de där elektriska stöttarna i huvudet, jag hör dem också.De gör mig mer galen än vad jag normalt är.

Har ätit i ca 2 år och sätter ut dem för jag planerar att försöka bli gravid. Men vete tusen om det är värt att sätta ut cymbaltat, fast jag vill inte ha den kvar under graviditet. Hoppas klara mig enbart på Lamotrogin.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Den är bra och effektiv - men också elak. :(
Jag hade ingen aning! Inte den blekaste.. :crazy:

Cymbalta borde fan narkotikaklassas nästan :p För SÅ stor skillnad tycker jag faktiskt att det är att sätta ut denna medicin jämfört med andra.
Mediciner som ger mardrömslika abstinenssymptom blir ju läkare uppdaterade om.
Men Cymbalta är ju inte beroendeframkallande på det sättet. Man blir inte psykiskt beroende eller fysiskt beroende som t ex med tobak eller alkohol eller lugnande medicin eller vad det nu kan vara.
Men - om jag föreställer mig dessa fyiska abstinenssymptom i kombination med psykiskt beroende - då blir jag verkligen :eek: och vill aldrig mer röra de där jävla kapslarna igen. Jag har ett par kartor kvar enbart för att kunna bromsa utsättningen vid behov.

Jag fick först Cymbalta insatt på VC för kronisk smärta för endometrios, och sen när jag hamnade hos psykiatrin höjde de upp Cymbaltan. Det är ju trots allt en bra och effektiv medicin mot både smärta och depression - men också ett väldigt "smalt" preparat.
Det är narkotikalassat...:p
Jag har ätit det tills nyligen. Trappade ut på ca en månad. 30mg förändring är för stort. Öppna kapseln och häll ut några korn. Häll ut några fler varje dag. Hade konstant huvudvärk, men inte det andra du har.
Mardrömmar och suicidtankar hör till biverkningar.
Man kan inte sluta fort!
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag vet en som gått på cymbalta flera gånger och överlevt när de bytte medicinen mot annat. Jag stod bredvid just då och kan inte minnas att det var sådär extremt men å andra sidan var det extremt hela tiden i den perioden pga medicinbyten och dåligt mående i övrigt.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Enligt min läkare jo. Men jag har inte kollat närmare på det...

Nej nej nej, absolut inte. Din läkare kanske blandade ihop Cymbalta och Lyrica? Jag tror inte att Lyrica är narkotikaklassat för tillfället, men jag anar att det kommer bli det snart eftersom missbrukare har upptäckt att man kan bli hög på det.

Men Cymbalta, absolut inte. Det skulle vara som att narkotikaklassa Zoloft :p
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag äter Lyrica och inte blir man väl hög på den? Måste vara enorma doser då i så fall.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Nej, om man tar sin Lyrica enligt ordination blir man inte hög. Men missbrukare har upptäckt att om man tar stora mängder blir man hög.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jösses... Tänk vad man inte vet om sina mediciner. Jag tar Lyrica mot ångest och Cymbalta mot depression. Med tanke på denna tråd känns det som man kanske ska satsa på att äta dom resten av livet hellre än att sluta :p
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag tycker också att det är märkligt att folk inte ens läser så lite som bipacksedeln på sina mediciner...! Där står ju den mest basala informationen man behöver, och om man är osäker finns alltid google.

Sen kan ju reaktioner ofta bli värre eller inte vad man hade väntat sig efter grundläggande information, men det är ju en annan sak.
Det är ju inte som att man letar på internet efter ett definitivt svar, utan mer som statistisk undersökning om hur andra har upplevt medicinen ifråga.

Men att blint ta sin läkare på orden? "Min läkare säger att Cymbalta är narkotikaklassat" - och bara ha det som referens, när det klart och tydligt står i FASS att Cymbalta inte är narkotikaklassat? Läkare är också människor, de kan ta miste. Man har väl ett ansvar att hålla koll någorlunda själv också?
 
Senast ändrad:
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Varför ska jag veta det?
Spelar väl ingen roll för min del, ska ju inte sälja den. :p
Läser alltid bipacksedeln, men bara indikationer, kontraindikationer och biverkningar.
Har haft den i flera år, kan den ha varit det tidigare?
Har en annan som är det, men den skrevs inte på särskilt recept. Har även haft tradolan, tramadol och inte fått särskilt recept på dem heller.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag tror inte Cymbalta varit narkotikaklassat i Sverige förut heller. Jag fick det då det var hyfsat nytt här. Och då var det det inte. Inte hört att det skulle varit det heller. inte i Usa heller.
Det är ju en antidepp. Inget man får rus av.

Ang narkotikaklassning kan det vara bra att ha koll på det själv iom att man måste ha tillstånd för att resa genom landsgränser med vissa medciner, just iom narkotikaklassning. Narkotikasmuggling är nog inget man har lust att åka dit för. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp