Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

När jag trappade ut Cymbalta mådde jag som du (skulle över på Cipralex istället). Jag överlevde, men det var jobbigt som fan. Upplevde att stegen mellan styrkorna var för stora, och gjorde så att jag öppnade kapslarna och tog bort lite granulat/pulver i taget, tills jag var nere på nästa styrka. Stannade på varje steg tills jag upplevde biverkningarna som uthärdliga innan jag började trappa ner till ännu lägre dos. Det tar lång tid. (S)SNRI-preparaten är svårare att trappa ut än SSRI, de ger ofta svårare utsättningssymtom. Det finns ingen tidsram som säger att si/så lång tid tar det att sätta ut, du får lyssna på din kropp och ge den tiden som behövs. Ge inte upp bara, vara envis, det går att genomföra. Vad säger din doktor (allmänläkare/psykiatriker?)?
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag försöker väga mellan vad som är värst: att fortsätta med cymbalta varannan dag i nästan en månad till - i kombination med två andra antidepp - eller biverkningarna av att nolla? Förr eller senare måste jag ju nolla. Jag kan inte krypköra med 30 mg i flera år.
Varför måste du gå från 30 till 0? Det finns ju alternativ.
- Skifta till var tredje dag.
- Halvera 30 till 15.
- Gå över till var fjärde dag.
- Gå över på smulor av tabletter.
- Gå över på var femte dag.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Cymbalta är kapslar som inte finns i lägre än 30 mg. Så då får man dela kapslarna med spillet det innebär.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Vilket ju är perfekt. Halvera och kvartifiera kapslar är lättare än att splitta tabletter ner i åttondelar. Kanske inte helt ekonomiskt, men görbart. Finns det "tomkapslar" att köpa på apotek? Isåfall kan man ju fylla över resterna i sådana.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Blir lite rädd när jag läser om cymbaltan eftersom det är tänkt att jag ska börja på den för min fibromyalgi. Receptet ligger och väntar på apoteket.. Har testat tryptizol förut och mådde apa på den och va riktigt hemsk att sluta med:crazy:

Jag äter Cymbalta mot min fibrovärk (60 mg/dag) och den funkar bra för mig! Blir visserligen inte smärtfri, men efter att under 10 års tid ha testat "halva Fass" så är det underbart att ha hittat något som "kapar topparna" i alla fall! (Eller, för några år sedan testade jag en annan som faktiskt också gav viss smärtlindring - men då var biverkningarna för svåra så jag fick sluta.) Jag fick börja med 30 mg Cymbalta/dag och nu har jag tagit 60 mg i alla fall ett år. Utan några biverkningar annat än att jag blir torr i munnen.

Tryptizol hör till dem jag också testat tidigare - mådde inte dåligt av den, mer än att jag hela tiden gick upp i vikt. Men den gav inte heller någon smärtlindring så den enda positiva effekten var att jag blev trött och sov lite mindre dåligt på natten. Men ersatte den med sömnmedicin istället.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Delvis KL

Cymbalta var suveränt mot min endometriosvärk, och ska enligt utsago vara skitbra mot just fibrovärk eller nervsmärta. Så den var ju toppen på det sättet, och att den hade en antidepressiv effekt.

Tack för tips om att hälla ut pulvret ur kapslarna, att jag inte tänkte på det förut! :) Känns lite bättre idag men då tog jag också 30 mg i morse. Ska prova med 15 mg imorgon.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Nu håller jag på att fasa ut Venlafaxin och inte Cymbalta men det borde vara liknande då det är tillhör samma grupp (Serotonin-noradrenalinåterupptagshämmare (SNRI)). Biverkningarna upplever jag och om jag läst FASS rätt vara detsamma, är de inte det behöver du inte läsa mer... :angel:

Dosen är lite annorlunda men jag har fasat ut sen mitten på december och är troligen kvar på lägsta dosen ett tag till. Har börjat med Voxra och Lamotrigin. Så dåligt som man mår av "för lite" av Venlafaxin/Cymbalta vill man inte gärna göra, har också glömt ta min dos över några timmar som någon annan hade gjort i tråden. Det gör man inte om. Jag hade pratat med din läkare, han/han måste kunna hjälpa dig. Du är ju inte ensam om det här problemet, det finns mycket olika preparat så något borde hjälpa. Konstigt att lägsta dosen är så hör att man är tvungen att dela tabletterna även om det verkar vara en bra idé. Själv har jag efter många svarta år, utan någon direkt hjälp från sjukvården fått världens bästa psykiatriker. Vi träffas ofta och utvärderar alla ändringar och gör provtagningar för att mäta nivåer och liknande så nu känns det verkligen som det har börjat vända. Hoppas det kan göra det samma för dig! :laugh:
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Min läkare har förklarat att ju längre tid man ätit medicinen desto svårare är det att sluta med den. Kroppen har vant sig vid tillförseln av den medicin man ätit och därför måste man trappa ner under en lång tid och låta kroppen stabilisera sig vid varje minskning av dosen.
En annan faktor som spelar in är "halveringsprocessen" av beståndsdelarna i medicinen - hur fort kroppen bearbetar det verksamma ämnet i medicinen. Alltså-vissa personer är känsligare för att t.ex glömma en tablett och känner av missen snabbt med andra märker ingenting förrän de har missat flera tabletter. Vet inte hur jag ska förklara det bättre. ;)
Det låter väldigt jobbigt och läskigt det du går genom nu. :crazy: Hoppas det går över snart och lycka till!
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

*kl*

Har inga tröstande ord till trådskaparen men vill ändå skicka in en kommentar just vad gäller cymbalta.

Jag har ätit cymbalta på prov och kan ju konstatera att reaktionerna är väldigt olika beroende på person. Jag fick inga som helst biverkningar varken vid insättning eller utsättning trots att jag kom upp i ganska hög dos innan jag och läkaren insåg att den inte hjälper mot min fibromyalgivärk i den utsträckning vi hoppades. Så för dig som har den utskriven och liggande, testa, den kan hjälpa.

Till trådskaparen: Hoppas verkligen att det ordnar sig!

Jenny
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Även jag håller med om att utsättningssymptom etc verkar vara olika från person till person, även på Cymbalta.

Jag har gått på både Effexor, Cipramil, Tryptizol och Cymbalta.
Jag upplevde Effexor som svårare att fasa ut. Då hade jag sån yrsel att jag knappt kunde stå under några veckor.
Cymbalta hade jag lite yrsel-attacker under nedtrappning. Men inte så himla jobbigt iaf. Och inga övriga symptom. Förutom då ökad smärta, vilket var vad jag tog den mot. Dock blev jag tvungen att minska Cymbaltaniom att annan medicin var tvunget att sättas till och man ville belasta systemet mindre.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag delade på venlafaxinkapslarna när jag trappade ner, jag hällde över det jag skulle ta i andra kapselhalvan och svalde sen utan kapsel (man kan inte göra så med alla mediciner, vissa är inte snälla mot slemhinnorna...), så jag fick tomkapslar efter hand att mäta upp i.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Edit: utsättningen har gått från 120-90-60-30 mg - har alltså haft samma problem hela tiden men när jag ska nolla helt från 30 till 0 mg så har detta dykt upp.

Bra stegvis nedtrappning. Har varje steg varit om ett par veckor?

Jag tror att det kan vara klokt, som någon annan föreslagit, att ta 30 mg varannan dag i ett par veckor. Vill man göra extremt långsam nedtrappning så går det ju att ta två ggr/vecka i ett par veckor också.
Så långt jag vet (utan att idas kolla FASS) så är inte Cymbalta delbar och mindre styrka än 30mg finns ju inte heller.

Cymbalta är ju relativt nytt på marknaden, och används huvudsakligen inom psykiatrin (åtminstone i mitt landsting) och inom psykiatrin har man visserligen stor vana av att kombinera preparat och ändra, men jag tror inte att det finns så hemskt mycket samlad erfarenhet kring utsättning av Cymbalta än. Preparatet finns till exempel inte med i FAS-UT ännu.

Generellt om SSRI tycker jag att FASS underskattar problemen. Erfarenheten är snarast att man bör trappa ner under 4-8 veckors tid och långsammare än vad som står i FASS.
FAS-UT är ungefär "utsättandets FASS" och där föreslås betydligt långsammare nedtrappning än i FASS för många preparat.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

*kl*

inte hjälper mot min fibromyalgivärk i den utsträckning vi hoppades. Så för dig som har den utskriven och liggande, testa, den kan hjälpa.

Till trådskaparen: Hoppas verkligen att det ordnar sig!

Jenny

Reumatologerna här använder Gabapentin mot fibromyalgismärtor och inte Cymbalta.
Jag brukar erbjuda Venlafaxin och en del personer svarar på det, men tydligen ger Gabapentin oftare förbättringar i allmänna orken jämfört med både Venlafaxin och Cymbalta (Venlafaxin och Cymbalta - Duloxetin - är kemiskt ganska närbesläktade medan Gabapentin har en helt annan kemisk struktur och helt annan verkningsmekanism: påverkar GABA i stället för serotonin och noradrenalin).
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Först och främst ett förlåt till ts angående trådkap! Hoppas att du får ordning på dina bekymmer.

*kl*
Jag har snart gått igenom varenda medicin som finns att tillgå mot fibron.. Jag har svarat skitdåligt på Lyrica och på Tryptizol och känner att jag knappt orkar testa fler eftersom jag får hemska biverkningar och utsättningsbesvär. Vanliga smärtstillande hjälper inte och hittar inget som ens kapar smärttopparna.
Anledningen till att jag inte testat Cymbaltan är att en ful handledsfraktur med efterföljande operation kom ivägen och jag har legat på höga doser morfinpreparat för smärtan (oxynorm och oxycodone) Ortopeden tyckte jag skulle vänta tills jag slutat med dem så jag inte skulle gå i däck fullständigt.
Men jag ska träffa läkaren igen och diskutera saken.
Fibron är ett helvets skit att dras med:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Reumatologerna här använder Gabapentin mot fibromyalgismärtor och inte Cymbalta.
Jag brukar erbjuda Venlafaxin och en del personer svarar på det.

I Läkartidningen nr 35 från 2008 finns en mkt bra artikel om fibromyalgi och där nämns bl a Tryptizol, Efexor, Cymbalta, Gabapentin och Lyrica som mediciner vilka i vetenskapliga försök visat smärtlindrande effekt vid fibromyalgismärta. Dessa är också några av de mediciner jag fått testa under åren och de enda som medfört smärtlindring för mig har varit Lyrica (som dock gav så svåra biverkningar att jag måste sluta) och Cymbalta.

Det står också: "Som regel bör initialt insatta läkemedelsdoser vara förhål- landevis låga hos fibromyalgipatienter, som ofta inte bara är smärtkänsliga utan även allmänt medicinkänsliga. Risk för biverkningar vid höga doser eller vid alltför snabb upptrappning är relativt stor."

Det där med "allmänt medicinkänsliga" känner jag verkligen igen - jag drabbas i stor utsträckning av biverkningar, oavsett vilken typ av medicin det gäller...
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Först och främst ett förlåt till ts angående trådkap! Hoppas att du får ordning på dina bekymmer.

*kl*
Jag har snart gått igenom varenda medicin som finns att tillgå mot fibron.. Jag har svarat skitdåligt på Lyrica och på Tryptizol och känner att jag knappt orkar testa fler eftersom jag får hemska biverkningar och utsättningsbesvär. Vanliga smärtstillande hjälper inte och hittar inget som ens kapar smärttopparna.
Anledningen till att jag inte testat Cymbaltan är att en ful handledsfraktur med efterföljande operation kom ivägen och jag har legat på höga doser morfinpreparat för smärtan (oxynorm och oxycodone) Ortopeden tyckte jag skulle vänta tills jag slutat med dem så jag inte skulle gå i däck fullständigt.
Men jag ska träffa läkaren igen och diskutera saken.
Fibron är ett helvets skit att dras med:cool:

Det som hjälpt mig mest är faktiskt inte en medicin utan att jag gått över till LCHF-kost! Började med det hösten 2008 och under första året hade jag bara 1,5 sjukdag p g a min smärta jämfört med 22 sjukdagar dagar året innan! Jag tror det beror på att man inte får lika stort "överskott" av omega 6 när man inte äter spannmål. (Omega 3 motverkar inflammationer och omega 6 underblåser dem.) Ny forskning har ju visat att personer med fibromyalgi har inflammationer i nervbanorna. (Man tror att det även kan vara inflammationer på andra ställen, t ex i musklerna, men detta har man inte hunnit undersöka ännu.)
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Låter intressant, jag har ätit venlafaxin och tyckt den fungerat hyfsat, iaf i kombination med norspam eller tradolan. Just nu väntar jag barn och äter bara låg dos av en "snällare" antidepp.

Enda gången jag reagerat öht vid utsättning var nu i höstas då jag blev gravid och fick tvärsluta med norspam ( dosen låg på 40 mikrog i veckan ) och bytte ur hög dos venlafaxin mot låg dos av det jag har nu. Då mådde jag verkligen uselt men är ändå tacksam då biverkningarna var lindriga jämfört vad andra får stå ut med...
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Till TS

Har också bytt till ett escitolapram-preparat, fast från seroxat (paroxetin). Mådde FRUKTANSVÄRT, med nattlig ångest, andningsuppehåll och mardrömmar from hell. Dagarna klarade jag inte av att fungera som en normal människa.

Förstod inte hur jag skulle komma igenom det med förståndet i behåll, ringde både psykiatri och vårdcentral.

Men efter några veckor :crazy: vände det och nu mår jag kalas.

Håller tummarna för dig! Det finns ett ljus på andra sidan tunneln!

PS: Jag funderar på också på om blandningen av flera preparat får dig att må extra dåligt? Vad preparaten har för halveringstid påverkar ju hur det blir när man tar flera sorter samtidigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Trådkap

Sätts Cymbalta in som smärtstillande???

Har tittat i FASS, och där står det inte nåt om det, förutom vid smärtor i samband med diabetesskador.

?
 
Senast ändrad:
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Fast det är väl inte alltid att det sår i FASS? Det kan ju finnas alternativa behandlingsmöjligheter för det?
 

Liknande trådar

Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp