Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

hier

Trådstartare
Jag har under ca 1 månads tid trappat ut Cymbaltan och långsamt fasat in Cipralex.
Nu är jag uppe i startdosen på Cipralex och sedan 1 vecka tillbaka helt nollat Cymbaltan.

Jag är van vid utsättningar av antidepressiva tidigare, b la Sertralin och Cipramil, men just Cymbaltan har jag gjort flera försök med tidigare och den är riktigt elak, det vet jag. Har därför försökt ta det hela med ro och acceptera att jag vissa dagar inte kommer utanför dörren.

Det senaste dygnet nu dock har det hela börjat bli otäckt :eek:

Jag känner mig totalt bortkopplad från verkligheten, när jag skriver på tangentbordet känner jag inte tangenterna, som om jag skriver i luften. De där envisa elektriska stötarna/pulsarna i huvudet blir bara värre och värre och jag kan t om höra dem. Jag kallsvettas och blir illamående, har dålig balans och ramlar nästan omkull när jag reser mig. Jag har liksom inte riktigt någon vidare somatisk perception (kan man säga så?), alltså ingen känsla för kallt/varmt, ingen smärtkänslighet.
Just detta med att jag inte har någon smärtkänslighet känns inget vidare då mitt självskadebeteende har sin grund just i att smärta = lugn. Jag har redan skurit upp mig ganska illa men känner inte alls den väntade "effekten". Det skulle inte spela någon roll om jag skar djupare nu, det skulle bara leda till en massa tid och energi åt att få stopp på blödningen + sörja att städa upp. Har provat med salt/peppar/stearin i såren, men inga smärtsignaler alls. (Jag vet att detta inte låter friskt alls)

Vidare till detta mer abstrakta psykiska symptom som är svåra att beskriva, men som känns onaturliga och oprovocerade, så det måste ha med utsättningen att göra - obehagliga och våldsamma bilder som dyker upp i huvudet, små, plötsliga läskiga ljud som får mig att hoppa till, känslan av att världen utanför är ond så att jag knappt vågar titta ut genom fönstret osv.

Jag tänkte om jag skulle ringa jouren men jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga. De brukar mest vara intresserade av att veta om jag har gjort mig illa eller utfört suicidhandlingar - om svaret är nej, så blir det oftast "tack för att du ringde och välkommen åter". Om jag svarar ja skickar de ut mobila teamet och jag vill inte tillbaka till sjukhuset.

Det är en utsättning, end of story, bara att härda ut. Men fy satan vad allting är läskigt och otäckt just nu :(

Andra som har satt ut just Cymbalta? Hur lång tid tog det innan det la sig för er?
 
Senast ändrad:
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Kan du inte ta en tablett varannan dag? Fasa ner ännu långsammare. Det låter inte bra det där.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag har gjort det så länge nu, tycker jag. Varannan-dag-utsättning. Jag är ganska mån om att försöka sätta ut Cymbaltan snabbt eftersom jag redan står på 2 andra antidepressiva. Riskerna för serotonergt syndrom ökar ju markant om jag står på 3 olika preparat.

Just nu de här veckorna kände jag att jag ville ta bort Cymbaltan helt, ungefär som när man river av ett plåster. Lika bra att ha det avklarat, liksom.

Men om det fortsätter såhär måste jag gå tillbaka igen. Suck.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag tror faktiskt att det kan vara farligt att sluta tvärt (även om du har dragit ner) får du såna abstinensbesvär så får du nog helt enkelt smyga ner dosen ännu långsammare. Men jag är inget proffs alls utan har bara precis läst i psykiatrin om att utsättning av cymbalta kan vara rätt tuff och farlig. Hoppas att du får ett bättre svar.
Så här står det i fass:
"Abrupt avbrytande av behandling bör undvikas. Då behandling med CYMBALTA skall upphöra bör dosen minskas gradvis över en period av minst 1 till 2 veckor för att reducera risken för utsättningssymtom (se Varningar och försiktighet och Biverkningar). Om oacceptabla symtom uppstår efter en dosminskning eller i samband med behandlingens avslutande kan en återgång till den tidigare använda dosen övervägas. Därefter kan dosen åter minskas mer gradvis. "
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Just Cymbalta-utsättning kan tyvärr inte alltid göras enligt ett standardschema, har jag fått lära mig (nu) - som du säger. Jag vet inte alls vad det beror på, jag är ju inte farmakologiskt utbildad. Så visst - det är riskfyllt att sätta ut för snabbt, som du säger. Men över 4 veckor? Och då hade jag ändå smygstartat en vecka innan bytet.

Jag försöker väga mellan vad som är värst: att fortsätta med cymbalta varannan dag i nästan en månad till - i kombination med två andra antidepp - eller biverkningarna av att nolla? Förr eller senare måste jag ju nolla. Jag kan inte krypköra med 30 mg i flera år.

Just FASS-beskrivningen av utsättning är allmängiltig för alla antidepressiva preparat, inte bara Cymbalta.

Edit: utsättningen har gått från 120-90-60-30 mg - har alltså haft samma problem hela tiden men när jag ska nolla helt från 30 till 0 mg så har detta dykt upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Nä jag har ingen aning faktiskt. Hoppas som sagt att det finns någon kunnig jäkel här inne som kan hjälpa dig.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Är du säker på att det är utsättningen och inte blandningen?
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Hoppas snarare att det finns någon jäkel som har gått på Cymbalta tidigare och som har överlevt urtrappningen;)

Folk reagerar så olika på mediciner. Vad som händer i kroppen och hjärnan rent kemiskt kan jag i viss mån googla mig fram till. Men ibland är det mer värdefullt att söka sig ut till sina medmänniskor och fråga vad de hade för erfarenheter. Det är en sak att läsa siffror i en tabell, respektive att prata med folk.

Just mina google-sökningar har inte gett några resultat, så tänkte höra om det fanns någon av er på Buke som hanterat jobbiga utsättningar :)
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Är du säker på att det är utsättningen och inte blandningen?

Väldigt bra fråga... :crazy:

Jag antar att jag litar på min behandlingsansvariga, som i övrigt verkar vara otroligt vettig, påläst och uppdaterad. Men som sagt, människor är individer och reagerar olika. Man kan inte bara läsa en tabell och utgå från det.

Vården vet att jag just nu har det stökigt i min biokemiska balans pga alla mediciner, så jag har starka behovsmediciner för ångesten, men jag kan ju inte käka starka ångestdämpande för minsta lilla utsättningssymptom. Det finns ju andra symptom än ångest som sabbar för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag tycker att det låter som en biverkning på Cipralex, jag kände ungefär likadant efter en vecka på det med minimidos.

Framför allt yrseln, illamåendet och frånvarokänslan.

Är det Cipralexen som gör, så kommer det förmodligen klinga av om en vecka.
Jag hoppas att du tar den _exakt_ samma tid varje dag, det hjälper.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Biverkningarna av insättningen av Cipralex var förstås nya för mig, eftersom medicinen var ny. Men min läkare sa att just Cipralex är snabb med att "lägga sig" så att man kommer på en plan nivå inom 1-2 veckor.

Jag har ätit Cipralex i nästan en månad nu, och symptomen jag har just nu är väldigt lika de jag hade första veckan med Cipralex. Första dagarna med Cipralex gjorde jag en hel drös galna saker som jag knappt kommer ihåg, så den var ju snabb i sin verkan på det sättet.

Att ta samma tid varje dag var dock ett bra tips, ska provas! :) Jag brukar ta ungefär mellan 8-11på förmiddagen, men ska försöka hålla mig numera till samma timme åtminstone.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

vet inte men fy fan vilken hemsk medicin :eek:
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

En vän till mej åt stesolid och fick liknande utsättningssymptom som du beskriver, hon fick kämpa med neddtrappningen under en 2 månadersperiod, det sista satt hon och hackade ner i 6:e delar..

Blir lite rädd när jag läser om cymbaltan eftersom det är tänkt att jag ska börja på den för min fibromyalgi. Receptet ligger och väntar på apoteket.. Har testat tryptizol förut och mådde apa på den och va riktigt hemsk att sluta med:crazy:
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag fick tillbaka biverkningarna så fort jag missade med några timmar (men då 5-6 timmar, inte 1-2) fast inte fullt lika kraftigt.
En annan klassiker är att man drömmer enormt livligt och i full fyrfärg, samt minns så gott som varenda detalj i drömmen.


Alla reagerar inte likadant på medicinen så det kan ju också vara så att den inte är rätt för dig?
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

vet inte men fy fan vilken hemsk medicin :eek:

Den är bra och effektiv - men också elak. :(
Jag hade ingen aning! Inte den blekaste.. :crazy:

Cymbalta borde fan narkotikaklassas nästan :p För SÅ stor skillnad tycker jag faktiskt att det är att sätta ut denna medicin jämfört med andra.
Mediciner som ger mardrömslika abstinenssymptom blir ju läkare uppdaterade om.
Men Cymbalta är ju inte beroendeframkallande på det sättet. Man blir inte psykiskt beroende eller fysiskt beroende som t ex med tobak eller alkohol eller lugnande medicin eller vad det nu kan vara.
Men - om jag föreställer mig dessa fyiska abstinenssymptom i kombination med psykiskt beroende - då blir jag verkligen :eek: och vill aldrig mer röra de där jävla kapslarna igen. Jag har ett par kartor kvar enbart för att kunna bromsa utsättningen vid behov.

Jag fick först Cymbalta insatt på VC för kronisk smärta för endometrios, och sen när jag hamnade hos psykiatrin höjde de upp Cymbaltan. Det är ju trots allt en bra och effektiv medicin mot både smärta och depression - men också ett väldigt "smalt" preparat.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

En vän till mej åt stesolid och fick liknande utsättningssymptom som du beskriver, hon fick kämpa med neddtrappningen under en 2 månadersperiod, det sista satt hon och hackade ner i 6:e delar..

Precis.
DEN typen av utsättning hade jag kunnat förvänta mig av starka, narkotikaklassade mediciner som t ex Stesolid eller morfin eller liknande.
Att äta bensodiazepiner under lång tid och sedan sluta ta dem är ungefär lika illa som för en heroinist att tända av. Jag har själv inte varit med om det, men har nära vänner som har gått igenom helvetet på jorden av att sluta med just benso.

Men Cymbalta marknadsförs som vilket annat normalt antidepp som helst. Det är ju inte som att man får ett psykiskt beroende i den mening att man får ett "rus" och behöver mer och mer för att uppnå samma effekt - men själva utsättningen får mig att känna mig som en knarkare på rehab:eek:
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

jag trappade ner och tänkte sluta på efexor. Gick på 150 mg och började trappa ner långsamt, märkte ingenting fören jag va nere på ca 10 mg, då jävlar fick jag utsättningssymptom. Kanske är det så att kroppen har någon gräns där den liksom inte pallar klarar av minskningen av medicinen. Att det är då man får de jävliga biverkningarna.

Jag vet att många säger att man ska köra varannan dag mot slutet av nedtrappningen men det har aldrig funkat för mig. Om du kan hade jag hellre kört på pyttedoser varje dag och sen minska ännu mer. Men jag vet att det är svårt med vissa mediciner
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Andra som har satt ut just Cymbalta? Hur lång tid tog det innan det la sig för er?

Jag åt Cymbalta under en period och mådde jättedåligt av den. Det värsta var svettningar. När den skulle sättas ut mådde jag ännu sämre, yrsel, illamående, overklighetskänsla. Minns dock inte hur långt jag satte ut den och vilken dos jag hade, så där kan jag inte tipsa.

Jag tycker att det låter som en biverkning på Cipralex, jag kände ungefär likadant efter en vecka på det med minimidos.

Framför allt yrseln, illamåendet och frånvarokänslan.

Är det Cipralexen som gör, så kommer det förmodligen klinga av om en vecka.
Jag hoppas att du tar den _exakt_ samma tid varje dag, det hjälper.

Cipralex kände jag av första gången jag började med den, främst jobbiga tankar under ca en vecka. Sen var det bra. Cipralex kan jag sluta med helt tvärt och börja igen utan att känna biverkningar.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Vården vet att jag just nu har det stökigt i min biokemiska balans pga alla mediciner, så jag har starka behovsmediciner för ångesten, men jag kan ju inte käka starka ångestdämpande för minsta lilla utsättningssymptom. Det finns ju andra symptom än ångest som sabbar för mig.

Har du möjlighet att få tag på jourläkare via telefon och fråga om de är ok att ta mer ångestdämpande i de situationerna du skär dig? Dvs innan du skär dig, och om det hjälper, att du kan ha den insikten att stoppa beteendet och ta en ångestdämpande tablett istället?

Det måste vara bra mycket bättre att klara sig ur en period med utsättningssymptom med hjälp av extra ångestdämpande istället för att må så dåligt som du gör.
 
Sv: Utsättning av Cymbalta - nu börjar det gå riktigt illa!

Jag håller oxå på att fasa ut Cymbalta. Jag låg på 60 mg och det har tagit mig 1-2 månader att komma till 30 mg. I dagarna nu tänker jag börja köra Cymbalta varannan dag. Det kommer jag sedan köra ett bra tag. För att därefter äta var tredje dag osv. Anledningen till att jag gör det så försiktigt är att jag försökte tidigare med ett snabbare förlopp. Men jag blir helt väck. Men sluta ska jag, för jag har dem mot smärta, vilket de inte hjälper mig ett dugg mot.

Lycka till och ta det lugnt med utsättningen!
 

Liknande trådar

Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp