utsatte min ponny vad ska jag göra nu

Sv: utsatte min ponny vad ska jag göra nu

:eek: Man blir ju mörkrädd av att läsa om dessa människor!! Får man fråga hur gammal hon är...?

Hur i hela helvete man kan få för sig att det är rättfärdigat att spöa en häst på det viset? Det där tycker jag går bortom okunskap, man ska kunna vara nybörjare och ändå ha den där dosen av sunt förnuft i kroppen som säger att "det här ska man inte göra". Hur är folk funtade i huvudet när de inte tänker längre än näsan räcker? Det gränsar ju nästan mot efterblivenhet....

har haft svårt att såva en tid nu pga att jag kom på min medryttare när hon stod o slog sparkade piskade min ponny..såg detta genom köksfönstret och jag som en mes går ut tänkte jag tar henne på bargärning då har hon hört hur jag öppnat dörren o ridit i väg letar men hittar inte henne går in igen typ 20min pga busig hund valp går ut till stallet då står han i boxen :( nästa dag: allvarligt snack när hon kom frågade varför, skulle aldrig göra så mer ok tänkte jag efter 1 timmes snack skulle hon ut å rida med en kompis å hennes häst det lätt bra tyckte jag då... åter igen i boxen efter rid turen 4 stora känn bara o synliga piskrap efter mitt ridspö förbud efter det knackade det inte på dörren på 2 dagar skönt tänkte jag men ack alla i familjen va riktigt arga nu hon hade 2 kompisar med sig som satt på sina hästar då sa jag jag vill inte att du rider min häst mer
massa bortförklaringar komm ur hennes mun när jag ställde henne hårt gick i väg grinande o mummla nåt om kommer o hämtar mina saker sen :ta dom nu när du ändå är här för sista gången för här sätter du inte din fot igen skrek jag. hennes kompisar som stod kvar försökte försvara henne berättade allt å frågade dom varför man har spö för att dom ska lyda blev hennes svar och massa konstigt...här där jag bor har föräldrar skaffat leksaker i form av levande hästar som dom rider runt på och lyder dom inte så pisk&slag.

Lite off-topic. Får inte dagens barn lära sig hur man skriver meningar som är lättlästa med punkt och stor bokstav vid början av en ny mening. Går ju knappt att läsa vad du skriver.

Antar att "o" skall vara "och"
"såva" skall vara "sova"
"å" skall vara "och"

Det där var inte snällt. Det finns faktiskt människor som har dyslexi.

Jo visst..men har man dyslexi så brukar man vara ännu mer noga med att bryta upp meningar med punkt och stor bokstav så att de blir lättlästa ;) Enligt min erfarenhet.

TS skriver mer så som börjar bli vanligt spec. på internet tyvärr...allt i en enda lång mening.. men åtminstånde används riktiga ord, så det är inte så illa som på många engelska sajter ..än :P
Fast detta är verkligen inte vad tråden handlade om, så det är kanske inte så smart att ta upp det..

har haft svårt att såva en tid nu pga att jag kom på min medryttare när hon stod o slog sparkade piskade min ponny..såg detta genom köksfönstret och jag som en mes går ut tänkte jag tar henne på bargärning då har hon hört hur jag öppnat dörren o ridit i väg letar men hittar inte henne går in igen typ 20min pga busig hund valp går ut till stallet då står han i boxen :( nästa dag: allvarligt snack när hon kom frågade varför, skulle aldrig göra så mer ok tänkte jag efter 1 timmes snack skulle hon ut å rida med en kompis å hennes häst det lätt bra tyckte jag då... åter igen i boxen efter rid turen 4 stora känn bara o synliga piskrap efter mitt ridspö förbud efter det knackade det inte på dörren på 2 dagar skönt tänkte jag men ack alla i familjen va riktigt arga nu hon hade 2 kompisar med sig som satt på sina hästar då sa jag jag vill inte att du rider min häst mer
massa bortförklaringar komm ur hennes mun när jag ställde henne hårt gick i väg grinande o mummla nåt om kommer o hämtar mina saker sen :ta dom nu när du ändå är här för sista gången för här sätter du inte din fot igen skrek jag. hennes kompisar som stod kvar försökte försvara henne berättade allt å frågade dom varför man har spö för att dom ska lyda blev hennes svar och massa konstigt...här där jag bor har föräldrar skaffat leksaker i form av levande hästar som dom rider runt på och lyder dom inte så pisk&slag.

Fattar ingenting, använd punkt!

Satt och läste tråden och kommer i håg alla de små tjejer som ridit på mina hästar genom åren, några mycket duktiga andra mindre duktiga de som varit mindre duktiga har oftast kompenserat sina brister med slag och hårda ord. Att de var hårda berode oftast på att det hände saker som de blev rädda av och de ville lära hästarna att inte skrämas mer.
Det är väldigt olyckligt när något sånt här händer och i ditt fall så förstår jag utifrån hur och vad du skriver att du inte är så gammal och det gör din insats så mycket modigare, fanns det ingen vuxen som kunde prata med flickan?
Jag har aldrig accepterat att någon av flickorna slagit mina hästar senast i vintras fick jag ta ett snack med en tjej.
Stå på dig det är mycket modigt att stå upp mot våldsamma människor. Det är din ponny som blir skadad och du som får ta konsekvensen av hennes handlande, om det hade fått fortsätta hade du riskerat att få en skygg och rädd ponny eller värre en ponny som känner att anfall är bästa försvar.
många kramar och stå på dig.:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar