Utrustningsfråga.

Mysaan

Trådstartare
Förmodligen kommer jag få hem en 5 årig travare som inte passar på travbanan. Givetvis kommer jag rida honom men tänkte även köra honom så det blir till glädje för hela familjen. Iom att han redan är inkörd. Har kollat runt lite men blir bara förvirrad.

Vilken sele är lämpligast?
Vad ska jag ha för vagn om jga vill kunna få plats med familjen?
Behöver man ett speciellt körträns och vilken sort ska man ha i så fall?

Har inte kört på säkert 15 år så jag känner mig ju helt som nybörjare nu. Någon med tips? Han kommer mest att sällskapsköras på typ landsväg och sånt.

Sv: Utrustningsfråga.

Du skulle kunna ha en sån här vagn ungefär fast för enbet.
bild45.jpg
(laddade killar... :D )

haha! Jag lyckades lägga in en bild! Mycket stolt :)

Hej

Jag skulle ha införskaffat en loksele. En av lättare typ med bra passform.

Det finns trevliga lättare fyrhjulsvagnar att få tag i. Försök hitta en med gummihjul eller däck.
Äldre vagnar kan fungera utmärkt att köra med men de behöver ofta renoveras och dessutom är hjulen järnskodda så det skramlar ordentligt när man kör efter väg. Det går att klä hjulen med gummi men det är ganska dyrt.

Tänk på att...
Travare körs oftast med lättare vagnar och skalmarna ligger högt upp, vissa hästar kan reagera kraftigt när skackeln plötsligt ligger mycket längre ner.
Dessutom kan de reagera på att vagnen blir tyngre än de är vana vid. Men med en lugn invänjning brukar det inte vara några problem.

MVH Lena

Missade din sista fråga...
Mysaan skrev:
Behöver man ett speciellt körträns och vilken sort ska man ha i så fall?

Man kan använda ett vanligt ridträns. Det är bara att byta ut tyglarna mot tömmar.

Angående att du inte kört på länge... Det brukar finnas kortare körkurser runt om i Sverige, vet inte vart du bor...
En eller två dagars kurs kanske inte är fel för att friska upp minnen.

Lycka till med din häst...

MVH Lena

Tack för era svar. :) Ska se om jag kan hitta någon körkurs i närheten. Bor ju i smålands mörka skogar så är det någon som vet någonstans i närheeten av Vimmerby eller Västervik där de har körkurser så blir jag glad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 821
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 117
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
27 072
Senast: Andromedae
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka