Sv: Utrustning
Jag är relativt ny inom AR men har snokat (surfat) runt en hel del sista tiden då jag är på jakt efter en sadel. Jag tycker att det finns en hel del. Jag har även tittat utomlands och ser att priserna är lite lägre, men så ska det skickas (och passas in) vilket jag helst gör i Sverige - jag vet ju inte vilken storlek osv. som jag borde ha.
Har dock hört att vid köp av steglös inställning av framvalvet kan man justera, men frågan är hur mycket? Många köper ju en K2-bom och får sen byta till K3 när hästen breddat sig. Skulle då en steglös inställning avhjälpa detta byte?
Ursäkta om det blev trådkap där :O
Jag tycker det verkar som att det i huvudsak finns sadlar från Deuber. Jag är lite avskräckt från att beställa därifrån då det verkar som att många haft problem med ojämnt byggda sadlar (sneda) eller felaktig byggd sadel efter specialbeställning. Deubers sadlar verkar ändå vara i ett ok pris (mycket pengar men inte det dyraste och jag vill ju ha kvalitét!)
I övrigt finns ju Epona (Bentsadeln) som är svindyr, har läderbom som kräver att hästen är stark nog att bära sig i den. För avancerat (och dyrt) för min del. (Vet ej om den finns i ultraflex men det gör den kanske också)
Har även på en norsk sida hittat Marjoman-producerade sadlar, lite annan touch i designen. Har en kompis som har en Riaño som är från Marjoman, jag har även ridit i den och tycker den verkar bra. Prisnivån på dessa, enligt den norska sidan, var lägre än Deubers, ca 5000NOK om jag såg rätt. Vet ej varför dom är billigare. Det finns ju även dyrare varianter - men det var det billigaste iaf!
Ang. Deuber har jag också förstått det som att de olika modellerna är i princip uppbyggda likadant, men att det är design och utförande som skiljer litegrand (om man inte specialbeställer då förstås).
Sen finns ju även Amazonas-sadlarna som jag tror även dom har Deuber som tillverkare. Ungefär samma prisklass som dem Deuber jag hittat i Sverige.
Har också sett Startrekk sadlarna som är bomlösa. Det är dock inte det jag söker.
Gällande träns finns ju lite av varje, inget extremstort utbud imo, men jag föredrar ju att gå till en lädermakare som gör det själv - blir grymt fint och personligt med bra läderkvalitét - men smakar det så kostar det!
Detta är min bild av det hela som gröngöling inom AR. Lite begränsat är det nog om man jämför med westernsidan (varifrån jag kommer). Men jag har kanske inte tittat på de rätta sidorna?
Btw, glömde av alla Portuguesamodeller - finns ju en uppsjö av olika tillverkare om man även ser till utlandet.
Finns ju även en del camarguesadlar men har ej hittat någon som säljer dessa i Sverige. Har en kompis som har en sån och dom är ju extremt sköna att rida i!
Vet ej om detta var det du sökte som svar. Angående pris är det ju alltid dyrare i Sverige, några tusenlappar, pga. importkostnader och att det ska läggas på en liten förtjänst. Vet man vad man vill ha är det ju bara att beställa från utlandet - det hade jag gjort. Vore jag rik hade jag absolut gynnat butiker i Sverige eller rena lädermakare eller vad man kan kalla dom